Marknadsföring har bara ett syfte, att sälja. Syftet är inte att vara kreativ, bygga brand, positionera osv. Om marknadsföring inte generade sälj, skulle alla sluta omgående. Eftersom det är så att nästan all marknadsföring varit svårt att mäta så har marknadens aktörer inte behövt oroa sig för att utvärderas(Med undantag för DR). Så för att höja sitt timpris/utrymmespris/skilja sig från mängden, har man börjat positionera sig bort från sälj. Man pratar om att branding och kommunikation, skall vara en egen aktivitet och sälj en annan.
Men tiderna ändras. Internet är en kommunikationsrevolution och en del av denna revolution är mätbarhet. Helt plötsligt kan du utvärdera väldigt mycket mer av din marknadsföring. Den meningen låter trivial men i själva verket är det ett stort hot och en stor möjlighet. Möjligheten är att det ligger ca 50 miljarder i mediautrymme som kan effektiviseras i Sverige och hotet är att de som hitintills adminstrerat mediautrymmet, nog inte är de som kommer få effektivisera det.
Om du tillhör dom som är ovana att mätas
Det kan vara så att du känner en gnagande känsla av oro på insidan. Du har sett hur Google kommit från ingenstans och på några få år, blivit en av Sveriges största mediabolag. Du förstår att det beror på en kombination av mätbarhet och att trafiken är säljdrivande. Jag tycker inte du behöver oroa dig. Dels har du gott om tid att lära om. Denna möjlighet som mätbarhet är kommer ta tid. Företagen anpassar sig långsamt och du har gott om tid att komplettera dina färdigheter eller lära om. Det är också så att dina branschkollegor, är ganska omedvetna om vad som i grund och botten håller på att hända. Man yrar om “sociala medier” och många andra buzzwords som att det är en viktig del av förändringen och fokuserar på det. Så, när denna mätbarhetsrevoltion slår till med full kraft om några år, kommer de akterseglas fort. Den som mäter och kan mäta och tänker på marknadsföring som sälj, kommer vara en vinnare i morgondagens medialandskap.
Känner du att detta är varmluft jag säger?
Kanske är det så, att alla i din omgivning pratar om branding, kreativitet, uppmärksamhet osv osv och du också, tycker att det är “the shit”. Det är inte alls konstigt att man blir som de man umgås med. Men om vi ignorerar mina åsikter för en stund och kollar i bakspegeln så ser vi att denna “konflikt” mellan mätbarhet och ickemätbarhet, mellan sälj och “branding/kreativitet” intet är något nytt. Nedan har ni en video av en av mina favoriter inom marknadsföring, Ogilvy, som är ca 40 år gammal. Exakt samma resonemang som du finner här i denna bloggposten, finner du i den videon. Det som skiljer då och nu är att konceptet “Mätbarhet” inte ligger och bubblar under ytan. Mätbarhet petar dig i ögat.
Så, sälj och marknadsföring växer ihop på internet. Men det är fortfarande mycket affärer som görs utanför nätet. När inte Google finns som extern hjärna som kan hjälpa köparen prioritera bland alternativen så får man använda den interna hjärnan som finns mellan öronen – då kan “general marketing” hjälpa för att trigga rätt association vid rätt tillfälle.
Men håller med om att dess utrymme är krympande. Google Glass… mmm…
Men då är målet med “general marketing” att öka försäljning och då går det att mäta: Hur mycket ökar försäljningen.
Erik
Visst är dt så, merparten av marknadsföringen är fortfarande sådär på “Mätbarhet” men allt kan inte mätas genom avslut utan också genom testning internt på företagen.
Det är ju ofta en funnel, där köparen påverkas från olika håll och det gäller att hittta metoder för mätning av detta.
Jag förstår budskapet och gillar det, men visst måste man forfarande hålla isär begreppen. En marknadsförare säljer in saker men säljer inte, likaså är det ofta(st) med marknadsföring-försäljning. Det är alltfler som fått upp ögonen för webbens mätbarhet och drar i handbromsen för vidare satsning på traditionella marknadsföringssatsningar såsom annonsering i tryckta medier för att istället satsa på SEM/SEO i större skala. Tyvärr finns det fortfarande rätt stora brister i att utnyttja trafiken till konvertering för många segment, men de lär sig med tiden som sagt.
Håller med Håkan, marknadsföring är inte försäljning, försäljning är försäljning. Marknadsföring är en stödåtgärd som underlättar försäljning: hur mycket marknadsföring du än gör kan du aldrig rädda en kass site eller dåliga säljare. Omvänt så kan bra marknadsföring minska tid och friktion till avslut.
Håller dock förstås med om budskapet (har ju till och med skrivit en högskoleuppsats om mätbarhet i digitala medier) och att man ska mäta sin marknadsföring. En digital konvertering är dock inte alltid en försäljning, utan kan många gånger vara ett steg på vägen mot transaktion.
Jonas:
“hur mycket marknadsföring du än gör kan du aldrig rädda en kass site”
Jo, kolla gamblingsajter.
Vice versa.
Tror du man måste vara en duktig säljare när man jobbar google och säljer adwords?
” En digital konvertering är dock inte alltid en försäljning, utan kan många gånger vara ett steg på vägen mot transaktion.”
Så de som har bra koll på sin funnel och vad som måste till för avslut, de om någon är väl duktiga försäljare? Om det sker enskilt dörr mot dörr, eller om det sker på skala, på internet, gör dem väl inte till mindre säljare?
Christian, fair enough, men föreställ dig bara försäljningen om gamblingsiterna var bra…
För att utveckla: en konvertering på en webbplats kan vara en intresseanmälan. I det fallet har marknadsförare gjort ett bra och mätbart förarbete för säljaren men intresseanmälningar blir man inte mätt på, det blir man på att omvandla dem till kunder.
Jonas
“Christian, fair enough, men föreställ dig bara försäljningen om gamblingsiterna var bra…”
Tro mig, jag är smärtsamt medveten om detta 😉