Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Google gör Spökskrivare av Gästskrivare

För er som följer snacket i USA har det under hela året varit tal om att Google kommer göra något  åt konceptet “gästbloggande”. Anledningen till det är att gästbloggande i USA har exploderat. Det finns ett antal aktörer som skalat konceptet industriellt. Nu talar vi inte om 300 gästposter utan snarare om 100000. Anledningen till detta är att “gästbloggande” är en av de få skalbara metoder där du kan garantera länkar och det har ansetts vara i linje med Google webmaster guidelines, dvs en tillåten metod för att bygga länkar och manipulera Googles index.

För några veckor sedan blev det dock tydligt att denna metoden för länkbygge, hade nått slutet av sin produktlivcykel. I en Google+ hangout med en av Googles ingenjörer, där man diskuterar olika typer av sökproblem, visade det sig att man nog skulle sätta “No follow” på gästblogglänkar. Ett första tecken på vad som komma skall.

För några dagar sedan uppdaterade Google sina webmaster guidelines med följande ord:

“Large-scale article marketing or guest posting campaigns with keyword-rich anchor text links”

“Links with optimized anchor text in articles or press releases distributed on other sites.”

Såklart kan man fortsätta med gästpostande men Google vill att du adderar “no follow” på dina länkar, så de ej räknas av google.

Nu får vi spökbloggande istället för gästbloggande

Men det kommer ändra väldigt lite. Det är så att det är extremt lönsamt att manipulera google vilket säkerställer att “gästbloggande” fortsätter. Flera aktörer i USA har byggt upp system och processer för att spruta ur sig gästposter, de kommer inte avveckla dessa, då de har ett stort ekonomiskt värde. Det enda som kommer hända, är att man kommer be webmasters posta innehållet under sitt egna namn och förvandla sig själv, till spökskrivare istället.

Detta är en del av en större trend som pågått länge. Google försvårar manipulation och de som manipulerar döljer det mer och mer. Detta är inte alls över på långa vägar och det vi kommer få se framöver, är fler märkliga åtgärder från Googles sida, för att förhindra manipulation. För mig är det tydligt att Google håller på att bygga en egen länkgraf över internet, då fler och fler typer av länkar, ej accepteras. Vid någon punkt, mäter de inte längre vad du och jag tycker är viktigt, bara vad de tycker är viktigt.

Gästbloggande är inte så vanligt i Sverige

Det finns några aktörer vet jag som sysslar med detta. Jag har bla gjort det för disruptive, för att testa metoden. Så en öppen fråga är, hur ser ni att detta påverkar er? Kommer ni anpassa er och använda no follow eller kommer ni köra på och låtsas som det regnar? Ni kan posta anonymt om ni vill och berätta. Jag kan tänka mig göra undantag för regeln om inga anonyma postningar på disruptive om ni läsare vill vara öppenhjärtiga kring hur ni tänker.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jag skulle säga att det beror på i vilken skala det görs. Inom gambling har spökskrivande funnits så länge jag kan minnas (där ser man väldigt få gästposter). Skalar man hårt behövs spökskrivande mer än om man gör det som en liten del av en stor strategi: bygger man 1-2 länkar per vecka på det här sättet så känns nofollow väldigt överdrivet.

    Personligen tror jag att taktiken med att helt enkelt kontakta folk och erbjuda dem ersättning mot att de skriver om ett ämne och länkar till en kommer att fortsätta skörda framgångar. Så länge det görs snyggt, är relevant och inte avslöjar att bloggaren/företagen/whoever är en sell out så kommer det fungera. Det kan med fördel också kombineras med content marketing 😉 där man skapar någon form av material att skriva om, för att sedan be andra kommentera det på sina plattformar (med en länk givetvis).

  2. Jan Nilsson says:

    ““Links with optimized anchor text in articles or press release” Och Cutts som nyligen sa att man överhuvudtaget inte ger länkkraft från pressreleaser. I så fall, vad skulle det då ha för betydelse om man har nyckelord i ankartexterna? Bisarrt. haha
    Känns faktiskt som Google tappat det totalt… Panda skar ett blödande sår i hela deras modell, och sedan dess har de bara ägnat sig åt att plåstra om patienten.

  3. rudolf says:

    @jan

    Det är ganska tydligt för mig att Google håller på att bygga en egen länkgraf över internet, med länkar som passar dem. Delvis förståeligt då många försöker manipulera dem men också långtgående konsekvenser för användarna, publister och ansvar för Google. Egen länkgraf—>eget ansvar för vad de visar i toppen.

  4. rudolf says:

    @Jonas

    Kommer du fortsätta med konceptet “Gästskrivande”?

  5. Tveklöst.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+