I sökbranschen pratas det primärt om ranking. Det är logiskt. Det är nämligen det problemet som nästan alla sajter har(utom de få som är etta på sina viktiga ord). Det som få tänker på inom sök, är att sök är ett system. Vinnaren på lång sikt i detta systemet är den som är redo att betala mest för att vara den som får mest trafik(etta). Kan du betala mest, kan du få de som är bäst på sök, du kan också köpa de bästa länkarna, satsa mest i ditt varumärke eller betala mest för klicksen om du jobbar Adwords osv. För att vara beredd att betala mycket måste du tjäna mycket, eller ännu hellre, vara den som tjänar mest. En av de faktorer som avgör vem som tjänar mest är konvertering. Bättre konvertering än konkurrenterna är ett stort steg närmare vinnarpositionen.
Nu är det väl så att du som gör kundens SEO, inte kan ta ansvar för konverteringen också. Det tycker jag faller på sin egna orimlighet. Det är helt olika kompetenser. För att bli duktig på sök, måste du förstå hela Google system. Systemförståelse är nyckeln till att bli duktig på SEO.
Därför skall jag uppgradera mina grundkunskaper inom konvertering genom att gå på Conversion Jam som anordnas av Conversionista. Den enda svenska konferensen om hur du gör besökare till kunder. Det tycker jag du som SEO.are skall göra också.
John Ekman som driver Conversionista hade den stora vänligheten att göra en speciell video till er läsare där han ger er konkreta tips om hur ni förbättrar konverteringen till ert nyhetsmail.
John har också den stora vänligheten att erbjuda er läsare en disruptiverabatt på 333 SEK. Ange “DISRUPT” i kassan när ni köper biljetter på Conversion Jam
Nu vet jag att några av disruptives läsare kommer gå till Conversion Jam och jag ser att det ej är något kvällsaktivitet så om ni vill kan vi dricka en öl efteråt och snacka lite skit. Lägg gärna en kommentar om ni skall dit , så jag vet.
Transkribering
Välkommen tillbaka till kontoret. Hoppas du haft en skön semester och är utvilad, det kommer du att behöva. Den här hösten kommer att handla om optimering, optimering, och konvertering, och att ta marknadsandelar. Som ett första tips för hur man kan förbättra sin business online tänkte vi prata lite grann om hur man skaffar prenumeranter till sitt nyhetsbrev. Många sajter har ett primärt konverteringsmål som handlar om att få kunder att köpa en produkt, att starta en prenumeration på en onlinetjänst, att köpa en försäkring, att prova en mjukvara, vad det kan vara för någonting. Och om kunden inte uppnår detta primära konverteringsmål så säger vi ofta att man har ett sekundärt konverteringsmål som kan då vara att skaffa prenumeranter till sin nyhetsbrevslista. För många sajter kanske det viktigaste sekundära konverteringsmålet. Och med tanke på hur viktigt det här sekundära konverteringsmålet så tycker vi att det får alldeles för lite kärlek. Behöver lite mer tender love and care, detta viktiga konverteringsmål.
Vi brukar prata om tre faktorer som styr framgången för detta, och den första är: vad är en call to action? Andra: var är din call to action? Och den tredje: ser man din call to action? Om man prata om vad call to action är, så märker vi att ganska många använder ganska tråkiga, negativa, administrativa ord i sin copy. Till exempel “registrera dig för vårt nyhetsbrev”, “anmäl dig till vårt nyhetsbrev”. Och nyckeln här är: begin with the end in mind. Fundera på vad kunden eller din prospect får ut av att prenumerera på nyhetsbrevet. Till exempel som vi skriver på vår sida: bli konverteringskung. Eller, bli den smartaste på ditt kontor. Eller, få de senaste rabatterna och erbjudandena med vårt nyhetsbrev. Berätta för kunden vad de kommer att få ut av att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Det ska vara din call to action. Den andra punkten är var är din call to action. Och där då märker vi att ofta är det bara ett par procent som så att säga hugger på det första, primära, konverteringsmålet. Och när man precis då är nära att tappa kunden och de inte gör någonting på din sajt, då har man chansen att hugga dem för det sekundära konverteringsmålet. Det vill säga kanske i slutet på en produktsida, i slutet på en bloggpost, eller mot slutet av ett flöde av något slag. Placera det där ni tror att just nu håller vi på att tappa den här kunden, och nu tar vi en andra chans att hugga dem och åtminstone omvandla dem till en prospect för våra tjänster.
Till den tredje punkten då, det är ser man din call to action. Och här märker vi att många har ganska anonyma länkar. Det kanske står någonstans lite halvgömt i navigationen: nyhetsbrev. Och klickar man på det så kommer man in på en sida där man får anmäla sig till nyhetsbrevet. Här kan man göra väldigt mycket mer. Det vill säga att ge tydlig grafik, färg som sticker ut. Se till att call to action syns ordentligt. Ge den den visual prominence som den här lilla puffen behöver. Men enough said. Massa prat från mig. Jag tycker att vi tittar på lite exempel här i stället som jag har på datorn som visar på hur man kan göra det här på ett bra och på dåliga sätt.
Minns ni att jag sa “begin with the end in mind”, berätta för kunden vad man får ut av att prenumerera på nyhetsbrevet. Vi tittar här på booking dot com som är det första exemplet. Hotell till halva priset står det här ser ni. Och man kan dessutom få hemliga erbjudanden. Vem kan stå emot något sådant undrar jag? Jag klickar på det här och får då upp ett anmälningsformulär för nyhetsbrevet. Man kan prenumerera på nyhetsbrevet och få erbjudanden på 50%. Det är ju en bra deal. Dessutom så poängterar de ett antal andra punkter, så att säga fördelar och tar bort en del, det som kallas för transactional assurance, ”oroa dig inte, din e-postadress är i säkert förvar hos oss”. Det vill säga man påminner besökaren om varför man ska göra det här. Om man nu missar den här lilla puffen här uppe så passar man på, man tänker att kunden tittar på olika erbjudanden, kommer längst ner på sidan och igen så får man då en påminnelse om att man kan prenumerera på nyhetsbrevet. Man pratar om ”hotell till halva priset”. Och det är det som är fördelen, ”begin with the end in mind”, vad får man ut av det här? Tydliga kontraster, tydlig knapp. Man har en bra kontrast på själva e-postfältet, men även en bra kontrast mot resten av sidan på hela området. Var är din call to action? Längst ner på sidan, när man är klar. Och den är tydlig, den syns.
Låt oss kolla på en annan sajt, som heter netdoktor punkt se. Här kan man då lära sig om sjukvård, hälsa. Ta reda på varför det gör ont i ryggen eller vad det nu kan vara. Då är det ju ganska intressant att få uppdateringar, att prenumerera på ett nyhetsbrev och få veta det senaste. Och vi får skrolla ganska långt ner här för att hitta en möjlighet att anmäla sig till nyhetsbrevet. Här var det tydligen! Var är din call to action? Ganska bra egentligen på det sättet att man kanske läst hela sidan och kommit längst ner och hittar den här nu. Men då har vi den här frågan, syns din call to action? Här har vi ju ganska låg kontrast. Och sen vad är din call to action? Här har man ju lyckats då få in båda de hemska orden ”anmäl” och ”registrera”. Det finns ingenting som berättar vad man får ut av att prenumerera på det här nyhetsbrevet. Vi letar efter lite annat men vi hittar det inte. Och kanske det värsta som man lyckats med på den här sidan det är att som ni ser, de har två stycken knappar här: registrera och avregistrera, precis bredvid varandra. Det vill säga netdoktorn tycker inte att det är viktigare att få prenumeranter, att registrera, än att bli av med prenumeranter, avregistrera. Så man kan ju lätt göra fel, och sen är det ju inte någon prioritering på de där två.
Vi går raskt vidare till nästa sajt, som heter mio punkt se. Möbler kan man köpa här. Kanske man vill veta lite mer om nyheter på design- och möbelfronten. Vi letar på sidan, desperat för att hitta det här och vi får gå till navigationen. Under kundservice. Vi letar ner en bit här. Ni ser, jag hittar inte ens själv här. Där! Nyhetsbrev. Ja här får man då ett nyhetsbrev från Mio. Man har en ganska bra call to action, det vill säga, ni ser här det står ”håll dig uppdaterad om de senaste trenderna och få inspiration”. Men man har ju det inte i rubriken så man har lyckats gömma det i den text som ligger, brödtexten här. Och så går vi ner här och tittar. Och ser, här har vi den här avregistrera-knappen igen, precis bredvid prenumerera. Samma grafiska form, det vill säga det är lika lätt att trycka på den ena på den här som den andra. Klickar vi här då på avregistrera som man ju kan göra av misstag där då står det ”the attempt to process yada yada yada”, nåt felmeddelande på engelska. Det här ju inte särskilt uppmuntrande och inspirerande till att starta ett nyhetsbrev.
Tar vi och kollar in en mode-sajt här. Nyheter och mode, det hör ju ihop, så nyhetsbrev borde vara viktigt då för H&M. Låt oss se hur de lyckas med det. Var hittar man länken, ingången till att prenumerera på deras nyhetsbrev? Dels kan man då göra som en puff på sidan. Man kan också jobba med navigationen. Det finns ju många besökare som är navigationsfokuserade, och här står det nyhetsbrev, direkt, navigationen i toppen. Vi har även nyhetsbrev i footen, för den som skulle skrolla längst ner på sidan. Men sen har vi också en puff i en, som är ganska tydligt, har tydlig annan form än övrigt innehåll på sajten och bryter på det sättet av. Om man tittar på deras call to action så är ju rabatten, 25%, i fokus. Så det gör de ju väldigt bra. Man kan också ser ni här bli först, man kan få det senaste, och man kan få exklusiva erbjudanden. Det verkar ju jättebra det här, jag blir ju sugen och vill slå till på det här. Om man nu ska ge dem någon kritik kan man väll tycka kanske då att anmäl inte är jätteroligt, utan det kan ju finnas andra alternativ till det. Jag tycker kanske också att själva, när man tittar på den grafiska formen på det här, så skulle man kunna ha kanske ännu lite mera kontrast på knappen här. Och den är kanske något anonym. Annars tycker jag att H&M gör ett bra jobb här.
Slutligen ett tack till dig för att du orkade lyssna på mig i hela åtta minuter om något så osexigt som nyhetsbrev. Möjligtvis sexigt tycker en del. Den här videon gjorde vi tillsammans med disruptive, och både vi och gänget på disruptive tycker att du borde gå på höstens stora konverteringskonferens, Conversion Jam, som vi anordnar den tionde september i Stockholm. Som en liten extra goodie här på slutet så vill vi ge 333 kronor rabatt på biljettpriset tillsammans med disruptive. Biljetten den köper du på conversionjam punkt se. Du hittar den också via conversionistas hemsida conversionista punkt se. När du anmäler dig där använd använd rabattkoden disrupt så kommer du att få 333 kronors rabatt på det ordinarie biljettpriset. Vi hoppas att få träffa dig, kanske några av dina kollegor, på conversionjam. Vi har flugit in de bästa internationella talarna från UK, USA och Holland, för att ge en packad heldag om konvertering och optimering. Jag hoppas vi syns där. Gör vi inte det, börja jobba med nyhetsbreven, och tweaka, tuna, förbättra dem och så kommer ni att förbättra er business. Tack så mycket!
Jag ska givetvis dit, fick stor behållning av förra årets CJAM.
Vad trevligt, då ses vi där.