Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Google måste regleras av Svenska Staten

I Sverige finns det bara en sökmotor. Google är totalt dominerande och har troligen en 90% marknadsandel I sverige.  Det är dock inte därför vi skall reglera dem.  Google behöver regleras för användarna behöver skyddas. Precis som vi behöver reglera vård, livsmedel och energibranscher, måste sök regleras.

Google måste regleras för att:

Google deltar aktivt i övervakningen av svenska medborgare. Svenska staten måste agera för att skydda mig som individ från främmande makter, precis som svensk försvarsmakt skyddade mig från Sovjetunionen när jag var barn. The Guardian avslöjar idag hur Google fått miljontals dollar för att delta i USA.s övervakningsprogram.

Google måste tydligare annonsmärka sina annonser. Merparten av Googles användare har svårt att skilja organiskt sök från köpt sök. Detta var möjligen historiskt ett mindre problem då Google upplät en stor del av den möjliga ytan till just organiska annonser men idag, när den organiska delen är ganska liten, behövs det definitivt en översyn över hur Google annonsmärker annonser. Här är en stor undersökning som pekar på detta problem. Här kan ni fördjupa er i problemet.

Ur ett integritetsperspektiv, gäller inte detta bara Google. Facebook som är det största sociala mediumet i Sverige, behöver också regleras. Det är tydligt att de är lika insyltade i integritetskränkningar och övervakning som Google.

Vilken riksdagsman vill driva detta och få uppmärksamhet? Varför tar inte lämpliga myndigher tag i dessa problemen?

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Intressant med en post om reglering på Disruptive 🙂 Men jag håller med, alla marknader behöver spelregler. Problemet är väl att såfort det ska regleras kring den digitala världen så tar man fram bredyxan och skär i saker man kanske borde lämna därhän också.

  2. rudolf says:

    Ja, det är en korrekt analys, men samtidigt, Vad är alternativet. Jämför med någon annan bransch, tex el. Vem skulle tycka att det vore en bra ide att låta fortum få göra vad de vill på elmarknaden. Det vore som att köra in med en bulldozer i en porslinsbutik. Jag tror ingen i Sverige tycker elmarknadne funkar perfekt men att låta Fortum agera där, utan regleringar, ja, då skulle bara marknaden funka för Fortum, ingen annan.

  3. rudolf says:

    Regleringar är ju också en typ av spelregler. När de nuvarande spelreglerna inte funkar, behöver de förbättras. Det är tydligt att detta också är en fråga för försvarsutskottet. Inte bara en marknadsfråga.

  4. Tore says:

    Är det första april idag?
    MIssar jag en bunt blinkande smileys?
    För det är ett inlägg skrivet med stor dos ironi..?

  5. rudolf says:

    Nä, det är allvarligt!

    Jämför med tex livsmedel, vård, energi. Tänk om du inte hade en kärnkraftsmyndighet som satte upp säkerhetsregler 😉

  6. Tore says:

    Ok, du är allvarlig….

    En saga från beslutsprocessen:
    – Reglera min bransch på ett sätt som gör att just jag tjänar mer pengar, sa företagaren till sin vän politikern.
    – Vad vill du att jag ska göra? Svarade politikern.
    – Förbjud de andra företagen att göra så här och så här, så blir det bättre för mig. Dessutom behövs regleringen av andra skäl också. Världen kommer att bli Säkrare, Mer Miljövänlig och Mer Jämställd om du stiftar en sådan lag.
    – Aha, så du menar att jag kan både sätta dig i moralisk skuld OCH framstå som en good guy inför mina väljare? Det låter som ett mycket bra lagförslag, sa politikern.

    Vilken bra idé, tänkte politikern, två flugor i en smäll. Kanske finns det andra företagare som också behöver hjälp. Efter att politikern reglerat företagarens bransch gick han därför runt och pratade med fler företagare. Det fanns stora behov av regleringar och politikern njöt.

    Efter några mandatperioder var antalet taxibilar begränsade till ett fixt antal, du fick inte ha butiker öppna efter klockan 18 (och absolut inte på söndagar). Du fick inte bedriva privatradio eller reklamfinansierad television (eftersom det skulle slå hårt mot biograferna) och diskotek var förbjudna (för att inte konkurrera ut levande musik).

    Snipp Snapp Snorum, så var vi tillbaka på 70-talet.

  7. Tore says:

    Lite som företagaren som ogillade att politiker slösade på “innovationsåtgärder” men hade ingenting emot när det innovations-slösades på hen’s eget företag.

  8. rudolf says:

    Ja, du har en poäng Tore. I detta fallet ä det dock enklare

    1. Uppgrader marknadslagen, så den är i synk med att digitala medier dykt upp. Att användare har svårt att identifiera vad som är annonser och inte, är inte i synk intentionen i den lagen. Sedan kan vi såklart diskutera om svensk marknadslag är dålgi eller inte, emn det får nog bli i en annan tråd. Min åsikt är i alla fall konskvent med intentionen i nuvarande lagstiftning

    2. Att google tillåts spionera på mig är som jag ser det ett brott på det samhällskontrakt mellan mig och svenska staten. De skall skydda mig mot främmande makt. i mitt fall har jag tom betalt 12 mån av mitt liv, för den rättigheten. Mig veterligen finns det ingen konflikt mellan marknadsliberalism och att staten skall skydda sina medborgare.

  9. Sandro says:

    Håller med om det du skriver (till viss del) men spontant när det dyker upp sådana här diskussioner (kommer upp med jämna mellanrum) så känner jag spontant, byt sökmotor. Finns hur många som helst där ute och många av dom är likvärdiga Google.

    Problemet är väl snarare att allmänheten inte är så påläst om vad det finns för alternativ där ute.

    Till Tore:
    Good point, men ack en sådan obehaglig saga, kommer ihåg den tiden…Vi har kommit långt sedan dess, så låt oss inte gå tillbaka, och hela tiden sträva framåt.

  10. Tore says:

    Jag föreslår istället följande:
    1. Ta bort kravet om “reklamidentifiering” ifrån lagen. Den ger en falsk trygghet åt konsumenten. Nu när alla snackar om “content marketing” och det inte finns någon tydlig uppdelning “annonsör” och “kreatör” är lagen passé.
    Den är helt onödig också. Folk klarar av att identifiera reklambluffar ändå. Kolla bara på alla dåliga påhittade klipp på Youtube och räkna hur många som skriver “fejk” i kommentarerna (Nikes Ronaldino-filmer där han prickar ribban t.ex.).

    Eller vänd på det:
    Kräv att alla sökresultat ska ha titeln “annonsering”. SEO heter ju även “SEM”, Search Engine Marketing. Sökresultatet på t.ex. “Casino” eller “sms-lån” innehåller ju bara träffar från aktörer som betalat för platsen (antingen till Google direkt eller till en SEO-byrå). Det är alltså annonser de också.

    2. Här hamnar du i konflikt med avtalsfriheten. Du har avtalat med Google att de ska få spionera med dig. Vill du ta bort den avtalsfriheten? Då begränsar du ju friheten för oss som inte har något emot att Google spionerar på oss.
    Om du är orolig över din data föreslår jag att du slutar använda deras tjänster. Eller gör det via anonymeringsproxy. Jag har aktivt valt att inte använda några av Googles tjänster av just den anledningen. Det kan du också göra.

  11. Christian R says:

    Om jag var otydlig med vad jag ville eller hur jag såg på Googles spioneri

    “Att google tillåts spionera på mig är som jag ser det ett brott på det samhällskontrakt mellan mig och svenska staten. De skall skydda mig mot främmande makt. i mitt fall har jag tom betalt 12 mån av mitt liv, för den rättigheten. Mig veterligen finns det ingen konflikt mellan marknadsliberalism och att staten skall skydda sina medborgare.”

    Att skydda medborgarna från andra statsmakter inbegriper ingrepp i allas frihet. Tex fick jag 12 månaders värnplikt. Det bästa vore såklart att det vore fred på jorden men nu är det inte så.

  12. rudolf says:

    Sandro

    För sverige finns det bara ett alternativ och det är Bing. Den är inte alls lika bra. Utöver det, är det väldigt troligt att Bing har ett liknande avtal med NSA som Google har.

    Men du missar min poäng, sök är precis som elmarknaden, livsmedel, vård, samhällsviktigt. Det finns omfattande regler för vad företagen i dessa branscher får göra. Liknande regler borde införs för sök. Tänk om ett landsting eller en privat vårdgivare, bestämde sig för att det var en bra ide att lämna ut din patientjournal till en tredjestatsmakt. Google får komma undan, med precis detta.

  13. Jag vet inte om jag tycker att det är särskilt kontroversiellt att Christian efterfrågar reglering, är det någon som på fullaste allvar tror att helt oreglerade marknader är rimligt? Just nu åker vi snålskjuts på Amerikanska regler och de är som bekant inte alltid perfekta för svenskar. Att NSA ska ha del av informationen är kanske en sådan sak som inte är rimligt i Sverige.

    Att säga att vi ska byta sökmotor är inte helt rimligt. Det är väl bara att byta restaurang från den som serverar salmonellamackor, byta vapenleverantör till en som inte säljer till krigförande länder eller byta ISP till en som inte ägnar sig åt insiderhandel? Alla tre är saker som vi reglerat mot, ska dessa regler också bort?

  14. Tore says:

    Magnus, det är inte kontroversiellt att efterfråga reglering. Det är många som gör det, alldeles för ofta.
    Vad som är konstigt är att Christian, en annars väldigt upplyst och smart person, gör det (sorry Christian, men vi ska ha ett långt och djupt samtal om det här nästa gång vi ses).

    Jo, färre regleringar fungerar bättre än fler regleringar: http://www.torefriskopp.se/politik/maltas-taxinaring-och-sveriges-bostadsmarknad

    Det finns andra e-postleverantörer än gmail. Strunta i Google+ och använd ett påhittat konto på Youtube. Du kan söka anonymt på Google. Använd proxy. Vad är det för tjänster där Google sparar er data som ni inte kan vara utan?

  15. rudolf says:

    Tore:

    Google är idag infrastruktur. Försök leva i det svenska samhället utan el, vård, eller livsmedel. Att skita i det, är visserligen möjligt, men då kommer vi färdas mkt längre tebax, än till 70 talet.

    Jag är inte 100% emot marknadsregleringar och jag vet att många av vårt samhällsproblem, kan spåras tebax till en lag, fattad av politiker. Men jag har inte principen att alla regleringar är av ondo. Utöver det, ser jag gärna att svenska staten säkerställer min säkerhet i form av domstolar, poliser och militär, från andra statsmakter och från företag där andra statsmakter outsourcat sitt spioneri

  16. Tore says:

    Rudolf,

    Så du menar att googla via hidemyass.com är jämställt med att bo i en självbyggd kojja i skogen utan el och vatten?
    Det är väl att överdriva en aning? 🙂

    Jag är 100% emot regleringar som inte:
    1. Hindrar att tredje person dör, blir sjuk eller på annat sätt förolyckas allvarligt.
    2. Uppfyller punkt 1.

    En reglering av hur Google ska få visa sina annonser, så att SEO’are kan tjäna mer pengar, uppfyller inte de kraven.

  17. rudolf says:

    Detta är vad jag menar, inget annat:

    “Google är idag infrastruktur. Försök leva i det svenska samhället utan el, vård, eller livsmedel. Att skita i det, är visserligen möjligt, men då kommer vi färdas mkt längre tebax, än till 70 talet.”

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+