Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Inom Svensk SEO, är det inte OK att kalla dina konkurrenter Blackhats

Det är inte alls ovanligt att nya och oerfarna sökmotorbolag vill slå sig in på marknaden för sök i  Sverige genom att kalla de övriga i branschen “Blackhats“. Det är  för att man vill framhäva sig själv på de andras bekostnad. Man har inget förtroendekapital, så man trashar andra, för att själv framstå i positiv dager. Strategin kombineras gärna med ett “etisk” budskap, för att öka effekten i sin kommunikation.I andra branscher tror jag kunder och konkurrenter  kan genomskåda detta. Inom sök är det inte så. Det är nämligen så att SEO är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns och ganska många köpare, är inte alls speciellt insiktsfulla i ämnet. I en sådan marknad fungerar denna “blackhat”- skrämseltaktik trots att den bara bygger på fantasifulla påstående från avsändaren.

oetisk-marknadsforing

Syftet med ovanstående  är att skapa osäkerhet hos köparen och i samma ögonblick, svartmålar resten av branschen, så de skall välja dig. Det är de oerfarnas marknadstrategi, de som tror de är i en bubbla och att ingen ser.

Jag är  ingen blackhat men du är

Igår ställde jag en öppen fråga till bolaget bakom ovanstående text, Noga.se. De gör ingen urskillning utan utmålar alla som Blackhats. De använder strategin jag beskriver ovan för att framhäva sig själva som “etiska” och skrämma kunder.

christian-rudolf

 

Av svaren att döma verkade Noga.se inte ha någon aning om vad jag pysslar med.

Rickard-lyxel

Det är ju bra för mig, för jag är ingen blackhat men fortfarande lika dåligt för er andra i branschen då ni fortfarande klassas som Blackhats. Jag frågade vid flera tillfällen om de kunde peka ut någon, såklart kunde de inte de. De har ju aldrig kontrollerat utan det handlar om svartmålning av dig och att framhäva sig själv som “etisk”. Allt för pengarna.

För att en gång för alla reda ut vem Noga.se tycker är Blackhat tycker jag du skall twittra nedanstående tweet till Noga.se.

“@NOGA_SEO Är det mig & mitt företag ni avser när ni kommer med påståenden om att era konkurrenter jobbar BlackhatSEO? Om inte,Vem avser ni?”

För är det inte lösryckta påståenden vars enda syfte är att framhäva sig själva på din bekostnad, kommer de ha ett svar.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Stefan says:

    Jag har läst deras text och vart de utmålar alla som black hats ser jag inte, det får du gärna visa en bild på den texten.

    De skriver att man kan riskera att råka illa ut om man inte jobbar etiskt och det är väl självklart att det finns risker med alla arbetssätt, både etiska som oetiska.

    Om man behöver fråga Noga om ens eget företag jobbar black hat, då har man väl knappast koll på sig själv?

  2. Magnus says:

    Som vanligt förstår du inte posten Stefan. Anledningen att fråga är förstås för att de använder det i sin marknadsföring och om de ska göra det så får det inte vara falskt. Alltså borde de kunna visa företag som gör det, vilket de med stor sannolikhet inte kan.

  3. rudolf says:

    Stefan:
    Kärnfrågan som du missar är att får man svartmåla sina konkurrenter i sin marknadsföring? Jag anser att det är inte ok. Svensk marknadslagstifning har även en del synpunkter i ämnet.

  4. Crister says:

    Tyvärr är det ännu fler företag/säljare som kör den smutskastningen via telefon. Nu när jag sitter på kundsidan, har jag fått höra det från ett stort antal företag i branschen.

  5. rudolf says:

    @Crister

    Förstår att så sker. Säljare är väldigt avslutshungriga och gör nästan vad som helst, för att få ngn att skriva på den streckade linjen. Dock är det sällan man ser det så flaggrant publikt som här.

  6. Stefan says:

    Det ni hakar upp er på är alltså att de skriver företag jobbar med black hat utan att ange vilka företag de avser?
    Magnus har ju själv sagt att det finns svenska företag som jobbar med black hat:
    https://twitter.com/AlfaMagnus/status/293287527010402304

    De svartmålar ju inga specifika konkurrenter, de belyser att vissa metoder och arbetssätt kan ge högre risk att bli straffad av filter och dylika saker.

    Men, som Magnus påpekar, börjar jag undra om jag alltid förstår saker fel eller om ni läser mellan raderna och ser texter jag missar i inläggen.

  7. Magnus says:

    Fast Stefan, det där är ju ett skämt, det borde vara någorlunda uppenbart att ingen vill ranka på sökordet “Startpage”. Om man inte förstår skämt så är de hela 8 smileysarna i konversationen ett bra tecken på det.

  8. rudolf says:

    Stefan:

    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med läsförståelsen eller “läsa genom raderna”. Orden står där, du får tolka dem som du vill.

  9. Att överhuvudtaget använda begreppen White Hat och Black Hat SEO som säljpitch är rätt slarvigt. Det kanske går hem, vad vet jag som aldrig genomför säljpitcher. Jag tycker att det ser lite löjeväckande ut, men så är jag inte mycket för att försöka svänga sig med branschuttryck i onödan när man kommunicerar med kund. Det gäller titlar också.

  10. Staffan Ragnö says:

    Jag håller verkligen med om att det är viktigt att inte döma ut eller klassificera branschaktörer med hjälp av begrepp som idag används med så spridd uppfattning om dess innebörd.
    White hat/Black hat känns inte aktuellt; en gammal terminologi som i grunden handlade om säkerhetsvalidering kontra kodmissbruk och kriminellt dataintrång
    “Etik” känns också fel eftersom etik handlar om kollektiva och subjektiva riktlinjer snarare än faktiska regelverk.
    Frågan kanske kan begränsas något om man utgår från något lite enklare, om man definierar sin arbetsmetodik utifrån; “vinna organisk synlighet med hjälp av metodik som är/inte är i linje med sökmotorns egna riktlinjer”. Sen är det upp till var och en att med insikt och erfarenhet av vad som fungerar, och ett förtroende att det håller i längden, att med egen röst stå för sitt val. Är en stor del av ditt SEO-bolags metodik baserad på att hyra ut länk? Är du en bokstavstroende SEO som slaviskt håller dig innanför Googles ramar för godkännande?
    Stå då istället upp för ditt val av verktyg och arbetsmetodik. Rikta ljus mot dig själv och sälj dig baserat på detta – inte baserat på vad andra gör.
    I min roll som konsult är det min plikt att rekommendera den lösning som för just mig visat på säkrast resultat – erfaret från den tid jag själv verkat i branschen. Jag behöver inte bygga länk i bemärkelsen att använda länkar från inhouse-producerade bloggnätverk, därför är det inget jag tillämpar eller säljer till kund. Rekommendationer jag ger är baserade på avvägningar om risker associerade med viss länkmetodik – inte med fokus mot enskild konkurrerande leverantör.
    Om det ställningstagandet sen retar gallfeber på leverantörer med motsatt uppfattning om hur man bör sälja sökoptimering så får de väl börja representera sina egna argument öppet, så att för och nackdelar kan debatteras utan att folk taggigt skjuter ifrån sig fokus. Varför är det så svårt för bolag som jobbar med (med anledning av tidigare nämnda metoder) egna bloggnätverk att stå för det i debatten? Visst, det kan skapa oro bland kunder och potentiella köpare, men det är väl inga problem? Så länge det kommer från dessa bolags egna röster och inte andras.

    Jag riktar mig som sagt inte till någon person eller specifikt företag, utan till de som känner sig träffade – på bägge sidor av argumenten.

  11. rudolf says:

    Staffan

    Jag tror du gör det mer komplicerat än vad det är. I detta fallet är det noga, som har en marknadstrategi att publikt trampa på alla sina konkurrenter, istället för att som du beskriver, lyfta fram sina egna förträffligheter.

    Jag är medveten om att detta sker ganska mkt bakom lyckta dörrar, i möten med kunder. Det får man nog acceptera men publikt är en annan grej. Nu nämner Noga,se ingen enskild aktör, inte ens när frågorna tjatas in. ANledningen till det är att då måste de ha konkreta bevis, eller så blir det ett fall för marknadsdomstolen.

    Men genom att generalisera, kommer de legalt undan. Av bloggposten att dömma, kan du tolka det som att min moral, är att det inte är ok.

    Nogas SEO metoder, bortom sin egna optimering av Noga.se , har jag ingen koll på och det är inte heller relevant för denna diskussionen.

  12. Staffan Ragnö says:

    Hej Christian, tack för ett bra svar.
    Jag håller med dig i ditt ursprungliga resonemang; det är en konkurrensetiskt klumpig säljmetod som Noga visat på, de pekar på en förenklad bild av vad som är ”rätt eller fel”. Men jag håller inte helt med om att jag drar det till ett alltför komplicerat resonemang eftersom det ju i botten rör sig om en vitt använd definition – som i det här fallet används för att beskylla konkurrenter och som uppfattas som utpekande/svartmålande.
    Det är det jag syftade på i min tidigare kommentar var att det finns en generell rädsla hos vissa i branschen att bli just sammanbuntade och svartmålade på grund av sitt val av arbetsmetodik.
    Jag kan ha helt fel (det händer oftare än jag vill erkänna.. 🙂 ) men jag tycker att det är precis lika vagt argumenterat att peka ut mot en suddigt definierad grupp leverantörer och kalla dem för ”Black hat SEOs” som det är fegt av de bolag som faktiskt driver sitt SEO-arbete med hjälp av länknätverk inte ens själva representerar de metoderna i media. Varför skrivs det till exempel inte adekvata och välformulerade bloggposter om ”Konsten att räkna ut ROI på uthyrd länk från ditt länknätverk” eller ”Så undviker du att bloggarna crawlas av andra personer än sökmotorer”? Att ge råd som baserats på kunskap inom ditt bolags egen verksamhet har aldrig varit problematiskt för de som idag kallar sig ”White hat SEOs” – det taskiga begreppet till trots. Därför tycker jag att min tidigare kommentar är relevant i sammanhanget.
    Att min kommentar landade i en så pass lång text innebär väl att jag istället kanske skulle ha formaterat den som en bloggpost – det kan jag hålla med om. Men tankarna uppstår ju där diskussionen föds. 🙂

  13. rudolf says:

    “Det är det jag syftade på i min tidigare kommentar var att det finns en generell rädsla hos vissa i branschen att bli just sammanbuntade och svartmålade på grund av sitt val av arbetsmetodik.”

    Har du ngt exempel på detta? Det är såklart svårt att veta vad som sägs i slutna rum men jag upplever inte att ngn leverantör som gör detta, hymlar om det.

  14. Staffan Ragnö says:

    Nej Christian, det har jag inte. Jag menar inte att folk hymlar om det, snarare att de medvetet undviker ämnet.
    Eller tycker du att jag har helt fel i min åskådning?

  15. Christian R says:

    Jag tror inte bolagen medvetet undviker det, eller hymlar om det.

  16. Tobias says:

    Hej, jag har tröttnat på alla som säger att de kan SEO. Har anlitat två av de större SEO bolagen och två olika självständig killar. ALLA säger “vi vet inte riktigt hur Google funkar men vi ger alltid resultat på det vi vet om Googles algoritmer”. Som kund är man förväntansfull och väntar och väntar, inget händer. Till slut tröttar man och säger upp abonnemanget. Massa pengar förlorade på i princip noll trafik. Branschen blir absolut i dålig dager när sånt här händer. Numer kör jag min projekt själv och köper länkpaket från bra källor istället.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+