Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Årets Julklapp i #SVseo är alltid en länk

Årets julklapp 2013 är en en råcentrifug.  HUI har ett antal kriterier som alla försöker spegla vad som är hett just nu. Det är för väl, för tänk om man årets julklapp alltid vore en bakmaskin? Tyvärr är det så inom SEO. Den ständigt återkommande bakmaskinen inom sökmotoroptimering heter Länkar. De är alltid glödheta och har varit glödheta i många år. Den brutala sanningen är att om du jobbar i ett segment med en gnutta konkurrens, så behöver du länkar för att du skall kunna erövra den åtråvärda konverterande trafiken.

Ändå finns det idag Sökmotorkonsulter, 2013 som hävdar att länkar är något som man inte skall  pyssla med och skall man göra det  då är som allra sista aktivitet i sökprojektet. Som en litet projektsladdbarn. Det är så ointressant att man inte ens har länkar, oavsett vilken metod man använder för att skaffa dem, som en produkt eller tjänst, man erbjuder sin kunder. Det är som man helt missat de senaste 5 årens metodutveckling inom sökmotoroptimering. Man har inte ens brytt brytt sig om att satt upp tester för att ifrågasätta sina egna hypoteser kring länkar, placering och intäkter.

Förklaringen till detta är enkel, det är känslor och moral. Man har en uppfattning om hur världen borde vara, enligt en själv. Att det finns en rättvisa i algoritmen, som såklart är nära sin egna definition av rättvisa. Men när man tittar på Google, bör man inte ha känslofiltret på. Det är precis som när en aktieanalytiker analyserar en aktie. Du kan inte göra det med hjärtat, då kommer pensionsspararna att förlora sina pengar. Man kan inte “känna” att det är en bra aktieplacering. Duktiga förvaltare är inte bara bra analytiker, de har också förmågan att inte låta sina känslor, influera sina köp och säljbeslut. De har utvecklat en metod för köp och sälj. Denna metod inom sökmotoroptimering heter länkar.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Under en tid, några år har det pågått, när “alla” hänger i social media, gillar, delar och plussar så finns det inte utrymme för gammalt hederligt publicerande, och länkande. När allt fler slutar att länka skapas ett internet där några få äger länkarna t.ex. på Twitter där något delas, RTas och favoritmarkeras. Länkarna koncentreras till URL-förkortarnas domäner, vilket iofs är bra om det är Du som svarar för att skapa vad som delas, annars är du bara en distributör, en bricka i ett stort spel där alla bitarna föses runt som en flock med får. Det vore bättre för internet om flocken var sammanbunden, med länkar.

  2. Christian R says:

    Björn

    Ligger mkt i det du säger. Jag skulle säga att det är en konsekvens av kommersialiseringen av internet…

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+