Årets julklapp 2013 är en en råcentrifug. HUI har ett antal kriterier som alla försöker spegla vad som är hett just nu. Det är för väl, för tänk om man årets julklapp alltid vore en bakmaskin? Tyvärr är det så inom SEO. Den ständigt återkommande bakmaskinen inom sökmotoroptimering heter Länkar. De är alltid glödheta och har varit glödheta i många år. Den brutala sanningen är att om du jobbar i ett segment med en gnutta konkurrens, så behöver du länkar för att du skall kunna erövra den åtråvärda konverterande trafiken.
Ändå finns det idag Sökmotorkonsulter, 2013 som hävdar att länkar är något som man inte skall pyssla med och skall man göra det då är som allra sista aktivitet i sökprojektet. Som en litet projektsladdbarn. Det är så ointressant att man inte ens har länkar, oavsett vilken metod man använder för att skaffa dem, som en produkt eller tjänst, man erbjuder sin kunder. Det är som man helt missat de senaste 5 årens metodutveckling inom sökmotoroptimering. Man har inte ens brytt brytt sig om att satt upp tester för att ifrågasätta sina egna hypoteser kring länkar, placering och intäkter.
Förklaringen till detta är enkel, det är känslor och moral. Man har en uppfattning om hur världen borde vara, enligt en själv. Att det finns en rättvisa i algoritmen, som såklart är nära sin egna definition av rättvisa. Men när man tittar på Google, bör man inte ha känslofiltret på. Det är precis som när en aktieanalytiker analyserar en aktie. Du kan inte göra det med hjärtat, då kommer pensionsspararna att förlora sina pengar. Man kan inte “känna” att det är en bra aktieplacering. Duktiga förvaltare är inte bara bra analytiker, de har också förmågan att inte låta sina känslor, influera sina köp och säljbeslut. De har utvecklat en metod för köp och sälj. Denna metod inom sökmotoroptimering heter länkar.
Under en tid, några år har det pågått, när “alla” hänger i social media, gillar, delar och plussar så finns det inte utrymme för gammalt hederligt publicerande, och länkande. När allt fler slutar att länka skapas ett internet där några få äger länkarna t.ex. på Twitter där något delas, RTas och favoritmarkeras. Länkarna koncentreras till URL-förkortarnas domäner, vilket iofs är bra om det är Du som svarar för att skapa vad som delas, annars är du bara en distributör, en bricka i ett stort spel där alla bitarna föses runt som en flock med får. Det vore bättre för internet om flocken var sammanbunden, med länkar.
Björn
Ligger mkt i det du säger. Jag skulle säga att det är en konsekvens av kommersialiseringen av internet…