Buzzfeeds affärsmodell är med all rätt diskuterad. I denna videon beskriver Buzzfeeds “Chief Revenue Officer” hur de tjänar pengar. Väl investerade fem minuter av ditt liv om du vill förstå mer av media och social media och hur delar av framtiden ser ut för mediaindustrin, även för svenska mediabolag. Hittad via SEOBook.
Det finns en data som är extra intressant. Han säger att de har “150 editorer who writes 400 stories a day”. Det citat sätter detta med content marketing i perspektiv.
1. Om du vill bli viral måste du satsa på volym. Inte ens för proffsen på Buzzfeed är det enkelt. De har ett portföljperspektiv på viralitet. Typ “Med 150 berättelser om dagen, blir en viral, genomsnitt”. Frågan är då vilka företag som orkar med sådana produktionsnivåer av content, för att bli virala eller få någon typ av impact?
2. Företag som jobbar med content marketing har också en ekonomisk nackdel gentemot denna typen av aktörer(finns ännu ganska få i skandinavien, nyheter 24 är väl den enda egentligen). För att lyckas krävs det skala. Orkar du som företag bygga upp infrastruktur och kompetens på egen på egen hand, för att ta hand om enbart Era behov kontra mediabolag som kan bygga en infrastruktur för att serva alla deras annonsörer.
Jag är kritisk till att företag skall göra content marketing. Primärt beror denna kritiken på att man inte ser internet som en säljkanal och innehållet utvärderas inte därefter. Det är också tydligt att ekonomin för företagen inte heller finns där. Givet andra sätt att marknadsföra sig finns inte ekonomin där för företagen. Däremot har mediabolagen det. De har dessutom hunnit öva på det i snart 200 år. Så låt oss inte omvandla marknadsavdelningarna till redaktioner utan förvandla dem till krävande säljmaskiner istället.