Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Hur tjänar Buzzfeed pengar?

Buzzfeeds affärsmodell är med all rätt diskuterad. I denna videon beskriver Buzzfeeds “Chief Revenue Officer” hur de tjänar pengar. Väl investerade fem minuter av ditt liv om du vill förstå mer av media och social media och hur delar av framtiden ser ut för mediaindustrin, även för svenska mediabolag. Hittad via SEOBook.

Det finns en data som är extra intressant. Han säger att de har “150 editorer who writes 400 stories a day”. Det citat sätter detta med content marketing i perspektiv.

1. Om du vill bli viral måste du satsa på volym. Inte ens för proffsen på Buzzfeed är det enkelt. De har ett portföljperspektiv på viralitet. Typ “Med 150 berättelser om dagen, blir en viral,  genomsnitt”. Frågan är då vilka företag som orkar med sådana produktionsnivåer av content, för att bli virala eller få någon typ av impact?

2. Företag som jobbar med content marketing har också en ekonomisk nackdel gentemot denna typen av aktörer(finns ännu ganska få i skandinavien, nyheter 24 är väl den enda egentligen). För att lyckas krävs det skala. Orkar du som företag bygga upp infrastruktur och kompetens på egen på egen hand, för att ta hand om enbart Era behov kontra mediabolag som kan bygga en infrastruktur för att serva alla deras annonsörer.

Jag är kritisk till att företag skall göra content marketing. Primärt beror denna kritiken på att man inte ser internet som en säljkanal och innehållet   utvärderas inte därefter. Det är också tydligt att ekonomin för företagen inte heller finns där. Givet andra sätt att marknadsföra sig finns inte ekonomin där för företagen. Däremot har mediabolagen det. De har dessutom hunnit öva på det i snart 200 år. Så låt oss inte omvandla marknadsavdelningarna till redaktioner utan förvandla dem till krävande säljmaskiner istället.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+