En entreprenör beskrivs ibland som en person som ”ser möjligheter där andra ser hinder”. Det stämmer väl in på tre av de entreprenörer som valt att utveckla egna produkter inom snusbranschen. En vågade utveckla en produkt som Swedish Match inte trodde på, en annan är i startgropen för att minska snusgropen och den tredje är idag en tydlig konkurrent mot marknadsledarna.
Anneli Hellström – gav hälsosamma snusare ett bättre val
När Anneli Hellström blev gravid ville hon inte utsätta sin bebis för nikotinet samtidigt som inte ville sluta snusa. Istället för att lägga bort snuset helt hållet valde hon att skapa en alternativ – ett nikotinfritt snus.
Under de sista åren på 90-talet började hennes första produkt att växa fram. Ett snus tillverkat av örter, kryddor och andra smaksättare som fick namnet Choice Pepper. Många snusare i hennes omgivning uppskattade det nikotinfria snuset men att ta marknadsandelar på en marknad som domineras av en enda aktör är extremt svårt i Sverige. Därför valde hon att kontakta Swedish Match för att de skulle ta in hennes produkt men intresset var mycket svalt och något samarbete blev inte av.
Istället valde Anneli, år 2003, att starta upp sin egen fabrik som snart hade 15 anställda och sålde nikotinfritt snus över hela Sverige. Året efter fick hon pris för årets marknadsförare och årets entreprenör. Att Swedish Match år 2016 lanserade sitt eget nikotinfria snus är även ett tecken på att Anneli haft rätt från början.
Bengt Wiberg – vill byta ut snuspåsen
En entreprenör som än så länge inte kommit lika långt som Anneli Hellström är Bengt Wiberg. Men skulle han lyckas slå igenom med sin produkt kan den mycket väl revolutionera snusandet lika mycket som det nikotinfria alternativet gjort.
Hans idé handlar om att skapa ny utformning på snuspåsen. Med nytt ultratunt membran, godkänt från livsmedelsverket, är tanken att snuspåsen inte ska irritera tandköttet i samma utsträckning som tidigare. Till skillnad mot det nikotinfria snuset Choice verkar Swedish Match tro på idén från början då de redan har skrivit ett avtal med Bengt. Däremot finns idag inte produkten att köpa för allmänheten. Någon större produktion har inte påbörjats men han vet vad nästa steg är.
För att få hjälp att driva sin affärsidé framåt har Bengt valt att ställa upp i Företagsänglarna. Ett lokalt TV-program där Uppsalabor får pitcha sin affärsidé för en stenhård jury som består av erfarna entreprenörer. Med tur, skicklighet och en bra affärsidé kan det vara steget som behövs för Bengt att lyfta sitt företag till nästa nivå. (Programmet sänds i september)
Gotlandssnus – Vågade utmana marknadsledarna
År 2002 började Henrik Jakobsson göra eget snus hemma i köket. Han var så övertygad om att det fanns en marknad för förstklassigt snus att han sålde sin båt för 20 000 kr för att kunna köpa hem råvaror och börja experimentera i hemmet.
Det tog några år innan försäljningen tog fart och han kunde bygga fabriken på Gotland. Efter några år kom framgångarna och år 2013 blev han utnämnd till Årets Gasell (pris för länets snabbast växande företag) av Dagens Industri. Nu omsätter företaget över 30 miljoner, tillverkar ca 10 000 dosor varje dag och säljer snuset både i Europa, Asien och Amerika.
Ingenting är omöjligt – det krävs bara mod
Gotlands Snus presenterar sin verksamhet på hemsidan och börjar med ”Ingenting är omöjligt, det krävs bara mod”. En sammanfattning av deras resa framåt och något som går som en röd tråd hos många entreprenörer som vågat tro på sin produkt även om andra runt omkring inte alltid gjort det.
Vårgårda snusfabrik
Även utländska tobaksbolag som JTI, satsar på Svenskt snus, tex genom deras varumärke, Nordicsnus. Man har bla byggt en fabrik för snus i Vårgårda och utvecklar löpande nya snusprodukter. Vi kommer få se fler snusentreprenörer i Sverige när marknaden utvecklas.