Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Sociala mediers roll i ditt jobbsökande

Vilken betydelse har sociala medier för ditt jobbsökande?Digital närvaro har nog aldrig varit viktigare, och detta bör du utnyttja i ditt jobbsökande.  Dina sociala medier kan vara ett jättebra verktyg för att visa upp vem du är och varför någon bör anställa dig, därför bör du se till att de speglar sidor som är fördelaktiga. Hur gör man då detta? Hur använder man sig av sociala medier i sitt jobbsökande? 

Innan du börjar med någonting annat måste du städa upp efter dig. Om du, precis som jag, haft dina sociala medier i flera år så ligger det säkert någonting där och skräpar. Jag menar, man har ju inte alltid varit så medveten om sitt digitala fotavtryck. Så kolla igenom dina inlägg, kanske finns det en  gammal opassande festbild, en arg status om hur mycket du hatar ditt jobb eller något helt annat som kan sabba dina chanser. Testa också att googla dig själv och gå igenom dem resultaten, finns det någonting du kan ta bort? Om det är en vän som publicerat saker som ställer dig i sämre dager, be dem ta bort det. Och du, byt profilbild till någonting lämpligt. Tänk på det lite som din CV-bild, vad vill du att rekryteraren ska se?

Ett alternativ är också att göra din profil  helt och hållet privat, och att inte använda den i din jobbansökan alls. Då kan du vara säker på att en gammal vimmelbild från Grabbarna Grus 2009 inte dyker upp i rekryterarens sökresultat. Däremot är ju en av fördelarna med sociala medier att du kan visa upp vem du är och vilka intressen du har, så jag rekommenderar att du istället rensar och sedan börjar publicera innehåll du kan stå för och som du tror kan gynna dig i längden. Vill du arbeta med bilförsäljning? Toppen, gå med i grupper där de diskuterar olika sorters karosser och bästa sättet att byta olja på. Skriv nördiga inlägg om varför Volvo V70 är den ultimata familjebilen eller om fördelarna med att använda elbilar jämfört med dieselbilar. Gör detta i en mängd som känns rimlig, så har du snart ett flöde som speglar en sida av dig som du kan stå för på en arbetsintervju. Detta gäller såklart alla dina sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, you name it. Se till att allting är uppdaterad och att du utnyttjar dina sociala medier till din fördel helt enkelt. 

Nu när din profil är vuxen och professionell kan du börja söka! Sök dig till Facebook, där finns det ofta både bransch- och platsspecifika grupper. Du kan också göra inlägg på Twitter och LinkedIn, berätta att du är på jakt efter ett jobb och varför man borde anställa dig! Ofta har man stora nätverk på sina sociala medier, och vem vet, det kanske finns någon du känner som vet om det perfekta jobbet för dig? Utnyttja det! Lägg också tid och kreativitet på hur du söker. Använd en professionell CV-mall och lägg till dina sociala medier i din presentation där, nu när du har en snygg profil vill du ju visa upp den. Skriv intresseväckande inlägg som visar upp din personlighet! Utnyttja att du har ett stort nätverk och att du kan nå ut till så många människor med några enkla knapptryck helt enkelt.

 

Artikeln är ett gästinlägg skrivet av Amanda, Junior Online Marketer på StudentJob SE. När jag inte jobbar tillbringar jag min tid med att plugga till en kandidatexamen inom medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet, och med att spendera mina sista slantar på chokladbollar och kaffe. Här finns fler tips och råd för din jobbansökan.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+