Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Hur sportentreprenörer kan dra nytta av tekniken

Sport är ett område som många intresserar sig för. Detta innebär också att det är en stor marknad för entreprenörer att etablera sig.

Entreprenörskap inom sportens värld kan se ut på flera olika sätt. I och med att internet är den stora plattformen för att söka information om lag, ligor och turneringar är det många inom branschen som etablerat sig just här.

Sportentreprenörer – nytta av teknik

Anders Granström – Entreprenören som konkurrerar med mediejättarna

Anders Granström driver sedan flera år tillbaka ett flertal sportsajter, där det dagligen publiceras värdefullt innehåll för den som är intresserad av sport på hög nivå. Förutom väletablerade sajter för några av de största mästerskapen kompletteras portföljen av en nyhetssajt för hockey för de allra största ligorna och en resultattjänst. Tjänsterna är byggda i syftet att vara en komplett plats för den som vill hålla sig uppdaterad med allt som rör ligasporten i världen.

Men konkurrensen är hård och Anders Granström är inte den enda på marknaden. Många sportsajter drivs idag av mindre aktörer som inte har samma storlek på redaktion som till exempel Fotbollskanalen har. När mindre aktörer befinner sig i den sitsen och samtidigt ska konkurrera med de större namnen gäller det att på olika sätt dra nytta av det faktum att det är just en liten organisation.

– Då de stora medierna fokuserar på lagen och spelarna i de högsta serierna kan det till en början vara enklare att få tag på profiler från de lägre divisionerna. Dessa är ofta mycket glada för den publicitet som de får och går i många fall med på att själva sprida ditt innehåll vidare i sina egna kanaler. På så sätt blir samarbetet en win-win för bägge parterna, säger Anders Granström.

Automatiserat innehåll med högt värde

För att kunna leverera ett så bra innehåll som möjligt gäller det även att effektivisera arbetet som tar upp mycket av din tid. Till exempel kan det handla om att få till en automatiskt uppdatering av resultat istället för att man manuellt ska behöva lägga tid på detta. För detta finns det flera olika tjänster som levererar feeds med information som man genom kodning kan använda för att presentera intressant innehåll på sin sajt.

Denna information kan sedan visas upp som tabeller, spelscheman, skytteligor eller truppuppställningar för enskilda lag och kompletta serier. Innehåll som detta brukar uppskattas av väldigt många och kan med liten ansträngning ge ett stor värde till besökaren.

På samma sätt är statistik ett område som verkligen lockar till sig de allra mest trogna supportrarna. Det kan då handla om allt ifrån hur stor pricksäkerhet en viss spelare har, vilket man kan få fram genom att se på antalet skott på mål och faktiska mål. Utifrån information som detta kan man ur olika infallsvinklar skapa artiklar som även kan vara intressanta för proffsen själva. Dessutom kan denna information vara till stöd för klubbar när man ska värva nya spelare, samt fans som vill satsa en slant på matcherna.

Nya förutsättningar för spelbranschen

Att spelbranschen kommit så pass nära sportbranschen som de har, har gjort att pengavärdet stigit enormt. I och med den nya spellicensen som bolagen måste ha för att få verka på den svenska marknaden, har konkurrensen blivit ännu starkare och möjligheten till exponering är viktigare än någonsin. Detta gör att spelbolagen för många sportentreprenörer blir en naturlig samarbetspartner, där man genom ett innehåll som underhåller såväl den sportintresserade som den spelbenägna kan ge en vinst för bägge parterna. Hittar du rätt samarbetspartner så kan du förhandla dig till att bolaget betalar för att du provar ny teknik, ex att ha deras oddsfeed på din sajt.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+