Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Så lyckas du med din affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring kan vara ett smart sätt att tjäna pengar på nätet. Det är också
ett enkelt sätt att få in en fot i den digitala marknadsföringsbranschen. För även om
du inte redan är expert på detta område, kan du använda dig av affiliatemarknadsföring för att lära dig nya färdigheter och utveckla din kompetens. Nedan delar vi med oss av några handfasta tips som hjälper dig att lyckas!

Lyckas med affiliatemarknadsföring

Välj ett ämne som du brinner för

Det är viktigt att du väljer ett ämne att som du verkligen brinner för – detta kan inte
understrykas nog! Om du inte är väldigt intresserad av ämnet ifråga är sannolikheten stor att
du sätter käppar i hjulen för dig själv.

Ett stort intresse är nämligen A och O av flera anledningar: Till att börja med kommer det bli
svårt att upprätthålla intresset för din blogg eller YouTube-kanal, eller vilken slags plattform
du än har valt. Du kommer troligtvis även finna det svårare att ta fram riktigt bra innehåll till
din plattform om du inte är intresserad av ämnet.

Till exempel skriver hundägaren Sebastian Liljegren om hundar på sin blogg, Hund24.se. Han har där skrivit hundratals fylliga blogginlägg på detta ämne. Detta visar hur viktigt ämnesvalet är – om han hade valt ett för honom mindre intressant bloggämne är risken stor
att produktionen av innehåll hade varit betydligt mer skral.

Definiera din målgrupp

När du har valt ett ämne för din kanal och ditt innehåll är nästa steg att definiera målgruppen. För innan du överhuvudtaget börjar utforma en strategi för din affiliatemarknadsföring behöver du veta vem du vänder dig till. Du behöver till exempel ha väldigt klart för dig huruvida du vänder dig till företag eller konsumenter. Målgruppen
behöver dock definieras betydligt tydligare än så.

Här kan det vara på sin plats att göra en målgruppsanalys.

Tillhandahåll hjälpsamt och informativt innehåll

Ett fel som många nya affiliatemarknadsförare gör är att de fokuserar i alltför hög utsträckning på innehåll som kretsar kring försäljning av produkter och tjänster. Ett utmärkt exempel på sådant är produktrecensioner, där man som marknadsförare gärna skickar vidare sina besökare till butikens produktsida via en affiliatelänk. Men har du verkligen gjort förarbetet och tillfört något värde för din webbplatsbesökare?

Sätt dig själv i kundens kundens skor och tala direkt till denne. En bra tumregel är att alltid
försöka vara hjälpsam och utbilda kunden. På så sätt tillför du nästan per automatik ett
värde.

Här är intentionen bakom sökningen på Google (eller annan sökmotor) väldigt viktig. Genom att försöka hjälpa och vägleda de personer som klickar sig vidare från sökmotorn till din webbplats krattar du manegen för framgång. Du behöver dock tillhandahålla ditt innehåll på ett varsamt sätt.

Om du till exempel skriver ett blogginlägg är det viktigt att du håller dig till ämnet och besvarar alla relevanta frågor kopplade till detta ämne. Detta förhållningssätt främjar även din sökmotoroptimering.

I slutändan vinner alltid kvalitet framför kvantitet, och innehåller av en högre kvalitet konverterar dessutom bättre!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+