Affiliatemarknadsföring kan vara ett smart sätt att tjäna pengar på nätet. Det är också
ett enkelt sätt att få in en fot i den digitala marknadsföringsbranschen. För även om
du inte redan är expert på detta område, kan du använda dig av affiliatemarknadsföring för att lära dig nya färdigheter och utveckla din kompetens. Nedan delar vi med oss av några handfasta tips som hjälper dig att lyckas!
Välj ett ämne som du brinner för
Det är viktigt att du väljer ett ämne att som du verkligen brinner för – detta kan inte
understrykas nog! Om du inte är väldigt intresserad av ämnet ifråga är sannolikheten stor att
du sätter käppar i hjulen för dig själv.
Ett stort intresse är nämligen A och O av flera anledningar: Till att börja med kommer det bli
svårt att upprätthålla intresset för din blogg eller YouTube-kanal, eller vilken slags plattform
du än har valt. Du kommer troligtvis även finna det svårare att ta fram riktigt bra innehåll till
din plattform om du inte är intresserad av ämnet.
Till exempel skriver hundägaren Sebastian Liljegren om hundar på sin blogg, Hund24.se. Han har där skrivit hundratals fylliga blogginlägg på detta ämne. Detta visar hur viktigt ämnesvalet är – om han hade valt ett för honom mindre intressant bloggämne är risken stor
att produktionen av innehåll hade varit betydligt mer skral.
Definiera din målgrupp
När du har valt ett ämne för din kanal och ditt innehåll är nästa steg att definiera målgruppen. För innan du överhuvudtaget börjar utforma en strategi för din affiliatemarknadsföring behöver du veta vem du vänder dig till. Du behöver till exempel ha väldigt klart för dig huruvida du vänder dig till företag eller konsumenter. Målgruppen
behöver dock definieras betydligt tydligare än så.
Här kan det vara på sin plats att göra en målgruppsanalys.
Tillhandahåll hjälpsamt och informativt innehåll
Ett fel som många nya affiliatemarknadsförare gör är att de fokuserar i alltför hög utsträckning på innehåll som kretsar kring försäljning av produkter och tjänster. Ett utmärkt exempel på sådant är produktrecensioner, där man som marknadsförare gärna skickar vidare sina besökare till butikens produktsida via en affiliatelänk. Men har du verkligen gjort förarbetet och tillfört något värde för din webbplatsbesökare?
Sätt dig själv i kundens kundens skor och tala direkt till denne. En bra tumregel är att alltid
försöka vara hjälpsam och utbilda kunden. På så sätt tillför du nästan per automatik ett
värde.
Här är intentionen bakom sökningen på Google (eller annan sökmotor) väldigt viktig. Genom att försöka hjälpa och vägleda de personer som klickar sig vidare från sökmotorn till din webbplats krattar du manegen för framgång. Du behöver dock tillhandahålla ditt innehåll på ett varsamt sätt.
Om du till exempel skriver ett blogginlägg är det viktigt att du håller dig till ämnet och besvarar alla relevanta frågor kopplade till detta ämne. Detta förhållningssätt främjar även din sökmotoroptimering.
I slutändan vinner alltid kvalitet framför kvantitet, och innehåller av en högre kvalitet konverterar dessutom bättre!