Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Amazon till Sverige – vad innebär det för SEO?

Amazon är på väg att slå upp dörrarna i Sverige. Exakt när är det ingen som vet, men när det väl sker kan det gå snabbt. Detta skapar oro bland e-handlare runt om i landet. Kommer det gå att stå emot konkurrensen från denna e-handelsjätte? Andra är mer optimistiska och ser möjligheter med inträdet. Hur som helst kommer Amazons gigantiska marknadsföringsbudget att sätta press på marknaden och en sak är säker – SEO kommer att bli viktigare än någonsin för företag inom e-handel.

Amazon Sverige, betydelse för SEO

Högre pris för annonser, ett argument för SEO?

När Amazon startar sin verksamhet i Sverige kommer företaget troligtvis att göra ett urval av kategorier att marknadsföra extra mycket. Det skapar konkurrens i budgivningen för annonser, främst hos Google. Vi kan förvänta oss ett högre pris per klick, något som Magnus Bråth uppmärksammat i en intervju med Ehandel.

Driver du e-handel som i dagsläget till stor del är beroende av annonsering på nätet innebär det större utgifter. Marginalerna blir tajtare, något som bli ännu mer påtagligt i och med den prispress som Amazon förväntas sätta. Detta har kallats för ”Amazon double squeeze”.

Amazons inträde är ett gott argument för att satsa mer på sökmotoroptimering. Genom bra SEO blir din e-butik mindre beroende av CPC-annonsering. Tyvärr har Amazon visat sig vara bra på sökmotoroptimering också. Vi lär därför få vänja oss vid en ökad konkurrens i serpen inom många kategorier. Det kommer att bli dyrare med SEO och ta längre tid än tidigare.

Betänk dock att Amazons verkligt starka sida är dess kvantitet, breda utbud och enorma budget för annonser. Men bortsett från kundomdömen är innehållet per produkt egentligen ganska tunt.

Välskrivet innehåll är som bekant en mycket viktig del av SEO och här finns alltså en möjlighet för David i kampen mot Goliat. Genom att lägga stor vikt vid content som del av din SEO-strategi kommer din e-butik att ha möjlighet att hävda sig i konkurrensen även efter Amazons inträde på den svenska marknaden.

Att ranka högst på enskilda populära nyckelord är redan nu svårt och det kommer att bli ännu svårare efter att Amazon slår upp dörrarna. Men du som enskild e-handlare har möjlighet att lyfta fram specifika aspekter av produkterna och dra in viktig trafik via så kallade longtails – lite längre sökfraser.

Här får vi dock komma ihåg att Amazon också jobbar med ett lyckat affiliate-koncept. Det innebär att vi kan räkna med ytterligare konkurrens från enskilda webbplatser som skapar content i syfte att ranka och få provision av Amazons försäljning.

SEO blir relevant även då du jobbar med Amazon

Det finns en poäng att se Amazon som en möjlighet istället för enbart ett hot, även om du är e-handlare. Denna e-handelsjätte är mer som en plattform eller ett ekosystem – ett myller av butiker, snarare än en butik. Som e-handlare kan du dra nytta av Amazons teknik och tjänster oavsett om du väljer att använda dig av deras lager och logistik eller inte.

Om vi tittar på de marknader där Amazon redan är etablerat är det inte ovanligt att hitta företag som säljer på Amazon och via egen hemsida parallellt. Dessutom kan de ha fysisk butik och ytterligare säljkanaler som exempelvis sociala media. Tanken här är att se Amazon som en säljkanal inte som en konkurrent.

Utmaningen eller möjligheten är att se hur dessa säljkanaler kan integreras tillsammans med ett fungerande SEO-koncept för företaget.

SEO för Amazon – en ny dimension av sökmotoroptimering

Det tar oss till nästa punkt. Om du ska finnas med på Amazon behöver du ändå arbeta för att maximera trafiken till din butik och dina produkter.

En helt ny värld för sökmotoroptimering öppnas i och med Amazons inträde. Denna tjänst kan nämligen liknas som en gigantisk sökmotor i sig. Folk landar inte bara på Amazon via Google utan besöker sajten direkt och gör sökningar internt på webbplatsen.

Därför kommer SEO för Amazon att bli något av ett nytt koncept i Sverige. Här handlar det om sökmotoroptimering inom Amazons gigantiska webbplats istället för i Google eller Bing.

Till viss del kan det påminna om ”vanlig” SEO. T.ex. kommer en väl vald produkttitel samt välformulerade och beskrivande produktbeskrivningar med fina bilder att vara positivt för rankingen. Samtidigt finns vissa egenheter med Amazon som inte har någon motsvarighet i Google. Hit hör bl.a. inställningar och nyckelord i backend, prissättning, recensioner och konverteringsgrad.

Slutkommentar

Huruvida Amazon är bra eller dåligt låter jag andra svara på. Egentligen är frågan irrelevant, ungefär som det är lönlöst att klaga på vädret. Istället handlar det om att bedöma läget och ta vara på de möjligheter inom SEO som faktiskt kommer att finnas även efter e-handelsjättens intåg.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+