Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Frilansare, byrå eller anställd skribent – vad är bäst?

Det allra bästa alternativet är i regel att du skriver ditt eget innehåll. Ingen annan kommer vara lika hängiven ditt projekt som du själv. Men ofta saknar entreprenörer den tid (och kanske även kompetens) som krävs för att producera större mängder kvalitativt textinnehåll. Då återstår att antingen söka extern hjälp eller att utöka kapaciteten in-house. Nedan jämför vi för- och nackdelarna med de olika alternativen.
Frilansare, byrå eller anställd skribent

Contentbyrå

Ett populärt alternativ är att anlita en contentbyrå för att få hjälp med innehållsproduktionen. Detta är vanligtvis ett säkert kort men kan medföra en betydande kostnad och begränsad flexibilitet.

Fördelar

Pålitlighet

Att anlita en byrå är förstås att betrakta som ett mer pålitligt alternativ än en frilansskribent. För om den skribent som arbetar med ditt projekt har insjuknat finns det alltid någon annan som kan ta vid. Det innebär att du kan förlita dig på att de deadlines som är överenskomna hålls.

Kvalitetskontroll

En byrå som producerar innehåll har generellt sett en mer rigid produktionsprocess än vad en frilansare har. Byrån har tillgång till såväl skribenter som korrekturläsare och andra relevanta funktioner. Därför är sannolikheten högre att du levereras innehåll som är redo att publiceras utan ytterligare redigering när du använder en contentbyrå.

Nackdelar

Kostnad

De fördelarna som en byrå har innebär även att kostnaden blir högre än den för att anlita en frilansskribent. Det är därför viktigt att du har ditt behov klart för dig och vet vad du vill ha. För att undvika prisfluktuationer kan du ofta välja ett fast pris istället för ett rörligt.

Mindre flexibelt

En byrå har vanligtvis processer på plats som man arbetar efter. Därför kan flexibiliteten ibland vara begränsad. När man arbetar i team istället för individuellt krävs ofta lite mer organisering och visst kompromissande. Så när du anlitar en contentbyrå köper du inte bara det innehåll som levereras utan även byråns erfarenhet och processer. Och det sätt som de arbetar på kanske inte nödvändigtvis passar dig som handen i handsken.

Frilansskribent

Ett annat vanligt alternativ är att man anlitar en frilansskribent. Denna lösning är ofta billigare och kan ibland vara en riktig lyckoträff. Å andra sidan är det ett mer osäkert sätt att outsourca sin innehållsproduktion.

Fördelar

Kostnad

Den stora fördelen med att anlita frilansare är den lägre kostnaden. Detta är därför en lämplig lösning för dig som fokuserar på budget snarare än kvalitet. Du kan ofta förhandla dig till ett ganska bra pris. Priset sätts ofta per projekt, timme eller ord.

Flexibilitet

Förutsatt att du hittar en duktig och pålitlig frilansskribent kan du även få en ökad flexibilitet. Frilansare kan ofta arbeta såväl snabbt som flexibelt och leverera skyndsamma resultat. Därför är detta ofta en bra lösning för kortsiktiga projekt.

Nackdelar

Svårt att hitta rätt

Att hitta en tillförlitlig frilansskribent är tyvärr allt annat än enkelt. Det kan ta lång tid att hitta den rätte och vägen dit är kantad av lågkvalitativt innehåll och missade deadlines. Frilansare har dessutom ofta många projekt igång samtidigt vilket gör att ditt riskerar att nedprioriteras.

Ofta nischade

En annan potentiell nackdel med att anlita en frilansare är att fristående innehållsskribenter ofta är väldigt nischade. Vissa är experter på spel och dobbel medan andra har nischat sig mot finansbranschen eller kanske läkemedelsindustrin. Detta kan förstås vara positivt om det är så att du själv driver en webbplats inom frilansarens expertområde. Men risken är stor att det tar ett tag för en frilansskribent att sätta sig in i just din nisch.

Anställa skribent

Det tredje och sista alternativet är att anställa en skribent in-house. Även denna lösning har sina för- och nackdelar, och dessa kommer vi att gå in på härnäst.

Fördelar

Tillgänglighet

Den stora fördelen med att anställa en skribent är att skribenten ifråga alltid finns på plats och är tillgänglig. Du kan tilldela den anställde önskade projekt och alltid vara säker på att tillgängligheten inte kommer utgöra ett hinder. Med tiden kommer skribenten även få en inblick i ditt företag samt dess behov och processer som en contentbyrå eller frilansskribent aldrig kan få.

Specialisering

Som vi redan har varit inne lite på har du möjlighet att forma en anställd skribent utifrån företagets behov, filosofi och arbetssätt. Genom att anställa ett relativt oprövat kort ges du chansen att slipa den oslipade diamanten till perfektion. På lång sikt kan en anställning därför generera en specialiserad skribent som levererar det optimala innehållet för din verksamhet. Å andra sidan kräver denna specialisering tid och resurser i form av upplärning, inlärningskurva och kanske fortbildning.

Nackdelar

Kostnad

Kostnaden är en av de främsta nackdelarna med att anställa en skribent in-house. Som du säkert känner till är det förhållandevis kostsamt att anställa en person jämfört med att köpa in en tjänst. En anställd skribent kan dock visa sig vara en lönsam investering på lite längre sikt. Men det förutsätter att du har tid och möjlighet att lära upp skribenten och att behovet är bestående över tid.

Svårt att hitta rätt

På samma sätt som det är svårt att hitta rätt frilansare att anlita är en rekryteringsprocess ofta ganska snårig. Även här är det viktigt att sondera marknaden och hitta rätt person. Du behöver genomgå en anställningsprocess vilket kan vara både mödosamt och tidsödande. Det är dessutom svårare att kapa bandet till en anställd skribent än till en frilansskribent.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis finns det såväl fördelar som nackdelar med alla de lösningar som vi här har beskrivit. Utifrån de givna förutsättningarna bör du därför välja det alternativ som passar just dig och din verksamhet bäst. Generellt sett är det dock enklast att komma igång med hjälp av en frilansskribent eller genom att anlita en contentbyrå. Efter ett tag, när din innehållsmarknadsföring har visat sig vara bärande och företaget har de resurser som krävs, kan det vara värt att överväga att sätta upp en avdelning för in-house innehållsproduktion.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+