Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

En startup som tar dig närmare äventyret – Intervju

Intresse för friluftsliv och en växande e-handel. Det är två starka trender i Sverige just nu. Vad händer om man slår ihop dessa två i en ny och spännande startup? Disruptive har träffat Stefan Berg, VD för och medgrundare av webbutiken Beredd som egentligen är mer än bara ”ännu en e-handlare”.

Stefan Berg VD Beredd

Hej Stefan och välkommen till Disruptive. Beredd – ett kort och slagkraftigt namn. Vi kanske ska börja med en liten hisspitch. Vad är Beredd och varför ska jag handla där?

Hej, kul att du frågar! Beredd har produkter för friluftsliv men även för vad som populärt kallas för prepping. Skillnaden mellan oss och andra aktörer på marknaden är att vi har valt ett mindre, men mycket mer noggrant urval av produkter som presenteras på ett sätt som användaren verkligen förstår. Vi satsar på användarupplevelsen med start på webbplatsen, via kundtjänsten och hela vägen ut i naturen. Kvalitet och inte kvantitet om jag ska använda en kliché. Eftersom vi har eget lager och inte kör med dropshipping kan vi erbjuda våra kunder snabb leverans.

Du är VD för Beredd och en av grundarna. Entreprenör, Stockholmare och tvåbarnsförälder. Berätta lite mer om dig själv! Vad är din motivation? Varför vill du jobba med en startup?

Att starta företag och få dem att växa har jag gjort de senaste 14 åren så det ligger väl i blodet vid detta lag. Förvaltning av mogna företag har sin tjusning men det är ju inte alls lika spännande. Det finns något lockande i risken man tar med en startup och när man spänner bågen. Man gör en kalkylerad riskbedömning, försöker bedöma chansen till framgång och om oddsen är till ens fördel så är det bara att köra. Frihet är ju också en faktor. Jag brukar säga att mina kunder är mina chefer men i övrigt så är det min ambition som sätter gränserna.

Intresset för friluftsliv ökar hela tiden. Corona och ”svemester” har säkert bidragit. Kommer trenden att hålla i sig?

Jag tror det. Vi har dels en global pandemi som kommer att påverka oss och våra vanor en längre tid framöver men vi har även miljöaspekten. Det går inte att komma runt att det är betydligt bättre att lasta in familjen i en bil och att tälta ute på landet än att flyga fram och tillbaka till Mallorca för semester.

Inom friluftsliv finns det flera aktörer på marknaden redan. Jag tänker på Naturkompaniet, Addnature, XXL, Outnorth med flera. Finns det verkligen plats på marknaden för en uppstickare?

Time will tell men vi tror det. Som jag nämnde tidigare så har vi ett mindre men mer utvalt sortiment av produkter. Vi har också en produktkunskap och kundsupport som vida överstiger flera av de shopar du nämner. Vi ska inte vara bäst på allt utan bäst på vårt sortiment och det vi erbjuder. Det är betydligt enklare att uppnå med ca 400 produkter som vi har kontra 2000 som en del andra har.

Jag tror även att vi arbetar mer fokuserat än andra. Vi styr vårt sortiment efter vad våra potentiella kunder efterfrågar. Istället för att ha tio varianter av tändstål så har vi valt ut de två bästa och erbjuder dem istället.

Beredd

Prepping är som sagt ert andra fokusområde. Varför prepping? Är det stort i Sverige och behövs det verkligen i ett så pass välutvecklat land?

Definitivt. Ju mer välutvecklat ett land blir desto mer sårbart blir det också på något sätt. Vi förlitar oss på att allt bara fungerar. Inträffar en samhällsstörning kan det bli rätt så allvarliga konsekvenser om du inte är förberedd.

Trenden är att allt fler vill ta ansvar för sitt öde. Man vill kunna klara sig själv. Detta är förenligt med det ökade intresset för friluftsliv. Jag tänker även på det ökade intresset för bushcraft och att leva nära naturen.

Just nu har dessutom prepping fått en extra knuff hos gemeneman på grund av pandemin. Tidigare så var nog uppfattningen bland många att det främst var något för kufar i storstan och för folk som bor på landet som behöver vara förberedda för strömavbrott och liknande. Det känns verkligen som om detta har förändrats. Gemene man har numera handdesinfektion och munskydd hemma. Steget därifrån till vattenreningstabletter och nödproviant är inte så stort. Vi har blivit medvetna om att en kris kan inträffa. 

Ni har utrustning för en spännande mix av frivilliga och påtvingade äventyr kan man kanske säga. Vad har varit mest utmanande med att starta ett företag?

För mig har det varit att lära mig produkterna och aktörerna i branschen. Vi har många gånger upplevt att leverantörer, förståeligt nog, har varit tveksamma till att låta oss som startup ansluta och bli återförsäljare. De har flera gånger blivit brända av lycksökare som har startat en e-handel och sedan inte fullföljt det som har överenskommits.

Vilka utmaningar ser du inom svensk e-handel mer generellt?

E-handel är svårt! Det är väldigt enkelt att starta den vilket ökar konkurrensen samtidigt som det är svårt att bli lönsam med alla kostnader som kommer. 

Frakt är ett gissel för mindre e-handlare. Stora aktörer har satt förväntningarna lite väl högt med fraktfria alternativ. Detta i ett land som är geografiskt stort med höga lönekostnader. Ingen bra kombination.  

Nu har ju Amazon nyligen etablerat sig i Sverige också. Hur ser du på hotet från e-handelsjätten? Är det ett hot över huvud taget?

Vi är inte speciellt oroliga för Amazons intåg. De varumärken vi representerar vill inte bli exponerade där så vi kommer sannolikt inte se mycket konkurrens därifrån. De som bör vara oroliga är generalister som säljer produkter som inte har varumärken.

E-handeln är helt klart på frammarsch. Riksbanken gjorde nyligen en enkätundersökning som visade att 66 procent av befolkningen handlat på nätet de senaste 30 dagarna. Denna siffra lär väl krypa uppåt 100 procent. Men vart är e-handeln på väg bortom siffrorna? Hur handlar vi på nätet om 5–10 år?

Jag tror att e-handeln är på väg att bli mer personlig. Det finns inte längre en one size fits all. Människor idag förväntar sig ett personligt bemötande och en möjlighet att få vara unika. Därför bygger morgondagens e-handel mycket på kundupplevelsen. Vi kommer att se gränsöverskridande lösningar som inte bara handlar om att köpa en produkt. Kunskap, upplevelser och shopping kommer att gå hand i hand.

Sedan kommer miljöaspekten att bli allt viktigare också. Återvinning och uthyrning blir en naturlig del av näthandeln. Jag tror vi kommer att få se ett ökat kretsloppstänkande och miljöansvar. ”Miljövänlig leverans” kan bli en USP på samma sätt som ”snabb leverans” är idag.

Vad är din vision? Var är Beredd om 5-10 år?

Utan att avslöja för mycket så kan jag säga att vi kommer att vara betydligt större än vi är idag. Vi ser en rad olika vägar framåt, både nationellt och internationellt. Vi utforskar alla dimensioner av näthandel och beyond och kan lova flera överraskningar de kommande åren. Viktigt för oss nu är att fatta smarta beslut, grundade på bra info och att ta en dag i taget.

Avslutningsvis – vilka äventyr planerar du själv i sommar?

Jag kommer att tillbringa en stor del av sommaren på mitt lantställe i Värmland. Mina barn är den femte generationen som tillbringar sommaren där och vi har äventyret runt hörnet. En insjö med små öar som man kan resa till och skogar som man lätt kan gå vilse i. Jag planerar att plocka ihop min egen Bug Out Bag för ett par nätter ute i vildmarken!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+