Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

5 kategorier du bör lägga till i din e-handel omgående

Årsfirandet för Corona-världen kom och gick i ett töcken. Fokus nu är på vaccinet, men med en snigels hastighet rör det sig neråt i åldrarna och som entreprenörer gör vi bäst i att fortsätta anpassa oss till en verklighet av restriktioner och återhållsamhet. Eftersom e-handeln i Sverige slår rekord är det en ypperlig chans att nyttja uppsvinget genom att tänka lite utanför de vanliga ramarna.

E-handel

Förra året slog utomhusaktiviteterna rekord, likaså heminredningen och trädgårdskreativiteten. Att vara hemma och att vara utomhus var iallafall två saker svenskarna kände sig säkra på att de kunde göra coronasäkert. Få saker talar för att sommaren och hösten 2021 kommer vara annorlunda, så vi föreslår att du kompletterar din e-handel med följande kategorier om du inte redan gjort det.

Trädgårdsinredning – miljöombyte hemma

Du kanske varken har lagermöjligheter eller intresse av att börja sälja jordsäckar och vattenslangar, men tänk ändå ett extra varv kring vad som kan passa dina kunder inom trädgårdsinredning och balkonginredning.

Lampbutiken kan sälja solcellsbelysning och designbutiken kan sälja stapelbara krukor. Heminredningsbutiken kan sälja utomhusmattor och matbutiken kan sälja snygga flergångsbestick som gör vardagspastan lite roligare.

Svenskarna vågar visa sin personlighet i inredningen mer nu än för bara 10 år sen. Vitt och grått är inte de enda färgerna som säljer, speciellt inte när vi pratar om trädgård. Gnugga geniknölarna och lägg till en “Livet utomhus”-kategori i din e-handel.

Utomhusfest – säkert firande

Utomhusfester har vi sett hela året, men när sommaren närmar sig kommer ännu fler känna sig manade att flytta ut födelsedagsfiranden, studentfester, konfirmation, bröllop, dop och inte minst picknicken, för att slippa sitta i lägenheten vi nu varit i dygnet runt i över ett år. Festen blir inte så stor och därför måste det bli många fler. Ingen kan väl ändå ha något emot att fira i dagarna tre? Vi listar lite saker vi tror kommer öka markant i försäljning:

  • Ballonger och vimplar
  • Bordsdukar som tål regn
  • Bambu- och bananbladstallrikar
  • Sittkuddar så festen kan pågå länge
  • Filtar man inte måste vara rädd om
  • Stadiga vinglas och kaffemuggar
  • Batteridrivna högtalare
  • Extrabatteri till mobilen
  • Regnskydd
  • Vindskydd

Golf – en social sport med vidder

Golfintresset måste varit latent hos svenskarna för det fullkomligt exploderade förra säsongen. Självklart lockar sporten, men även de stora ytorna och avståndet till främlingar. Trist förstås att golfrestaurangerna och omklädningsrummen fick stänga, men skönt att komma ut ur huset minst 4 timmar åt gången, röra på kroppen och snacka med polarna. Golf är inte bara klubbor och golfskor. Det är ingen överdrift att allt inom golf säljer – golf är en sport som är både snygg och rolig, och som verkligen inte har någon åldersgräns. När morfar nu är vaccinerad kommer han garanterat ta med dottern och dotterns barn ut på en runda. En fyrboll är också den perfekta gruppstorleken. Vi listar golftillbehör   vi tror blir klara vinnare säsongen 2021:

  • Snygga kläder och golfkepsar – moderiktigt, roligt eller mest praktiskt
  • Regnkläder, skalkläder och paraplyhållare – vi bor ju ändå i Sverige
  • Golfbollar – med ökat spelande tenderar de att försvinna
  • Vattenflaska till golfväskan – gärna två för omväxlande dryck
  • Kaffetermos med golftema – restaurangen är ju stängd
  • Golfpenna till scorekortet – viktigt med resultatet
  • Avståndsmätare – skönt att slippa gissa

Golf medlemskap

Vandring – ut på tur

Vandring är såklart aldrig fel, men det blir extra lockande om man är en lite trångbodd stadsbo som numer jobbar hemma. Frisk luft, motion och precis som golf – något människor i alla åldrar kan göra (om än lite anpassat). Fina vandringsleder finns det i Sverige också, så man behöver inte ens åka långt hemifrån för att hitta något att utforska. Förutom bra skor, vindtäta kläder och ryggsäck behövs kanske termos, stryktålig vattenflaska, matlåda, snackspåse, extrabatteri till mobil och kamera, extra strumpor, skavsårsplåster, myggstift, alkogel, våtservetter och en fin anteckningsbok att teckna av vyer eller skriva ner reflektioner i. Endast fantasin (och kanske vikten) sätter egentligen gränsen för vad du kan hitta inom vandring att erbjuda dina besökare.

Camping – som hemma, fast borta

När man inte får bo på hotell på Mallorca kanske en egen husvagn eller ett tält på en campingplats ändå ger känslan av att komma bort, byta miljö och varva ner. Kanske blir svenskarna på kuppen ett ännu mer campande folk? Man ska ha husvagn, alltså.

Allt man behöver hemma behöver man ju också när man campar. Kanske behöver man då dubbla uppsättningar av vissa saker. Ser man till söktrenden vill fler hyra husvagn snarare än att köpa husvagn, så då kan det vara värt att se husvagnssemestrar som en resa – vad vill dina kunder köpa inför en resa? Myggmedel kanske blir viktigare än solskyddsfaktor i år?

Köpa husvagn eller hyra husvagn

Passar inte din bild av camping in på din målgrupps behov? Testa glamping då kanske. Använd Google Trends, gör en keyword research och identifiera starka sökbegrepp som matchar din e-handel. Sedan är det bara att leta produkter.

Glamping

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+