Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Varumärkesskydd – behövs det verkligen?

Varumärkesskydd innebär att försäkra sig om att ingen kan stjäla företagets varumärken. Att bolag som Coca Cola, McDonalds och Starbucks skyddar sina märken är inte så konstigt. Men är det något du som entreprenör behöver bry dig om egentligen? Det tar vi reda på i denna artikel.

Vad är varumärkesskydd?

Med varumärkesskydd skyddar du ditt varumärke så att andra inte får rätt att använda det. Det finns flera sätt att skydda det på. Vanligast är genom Patent- och registreringsverket. Det går även att skaffa motsvarande skydd via EUIPO som motsvarigheten på EU-nivå. På global nivå finns WIPO.

Varumärket kan även anses vara skyddat om det är tillräckligt inarbetat på marknaden men detta är något som det kan bli svårt att bevisa rent juridiskt. Registrering är det enda säkra alternativet.

Varför behövs varumärkesskydd?

Man kan säga att det finns två bra skäl att skydda sitt varumärke. För det första är det givetvis för att se till så att ingen annan olovligen använder eller slår mynt av ditt varumärke. Har du skyddat det blir det olagligt för andra att tjäna pengar på ditt varumärke. Du har lagen på din sida om vid en eventuell tvist.

Skulle någon ändå använda ditt varumärke gör denne sig då skyldig till så kallat varumärkesintrång. I praktiken innebär det att du kan få rätt till ekonomisk ersättning.

Det andra skälet till att skaffa varumärkesskydd är att försäkra dig själv om att du inte trampar någon på fötterna. När du registrerar varumärket blir det samtidigt ett kvitto på att ditt märke är unikt och inte används av någon annan. Skulle det hända att du använder ett varumärke som någon annan redan registrerat – eller om någon registrerar ditt märke efter att du börjat använda det – ja då är det du som gör dig skyldig till varumärkesintrång.

Att skydda sitt varumärke syftar därför till att både förhindra andra från att dra nytta av ditt brand och att försäkra dig om att du själv inte gör dig skyldig till brott.

text på dataskärm med fraud alert

Bör entreprenörer skydda sina varumärken?

Ja, varumärkesskydd är något som kan bli aktuellt för alla typer av företag, stora som små. Genom ett varumärke kan du ge ditt företag och dess tjänster eller produkter en identitet på marknaden. Det är viktigt för att kunna profilera sig mot konkurrensen och kommunicera tydligt på marknaden. 

Du kan ha som tumregel att använder du ett visst varumärke idag och du planerar att fortsätta använda det de närmsta fem åren, ja då bör du troligtvis skaffa dig ett varumärkesskydd. Det kan du enkelt göra hos Ports Group.

Många entreprenörer investerar mycket tid, pengar och energi i sina produkter eller tjänster – och i sitt varumärke. Det är knappast lönt att spara in de tusenlappar som det kostar att skydda sitt märke. Gör en registrering så tryggar du ditt företag och slipper onödigt krångel med konkurrenter och andra som kan försöka lägga krokben för dig längre fram.

Tänk på att skyddet endast gäller i det geografiska område som du registrerar varumärket för. Använder du PRV gäller det för Sverige. Ifall du vill ha skydd inom EU går du till EUIPO. PRV kan hjälpa till med intyg till en sådan ansökan. Om du önskar ett i princip globalt skydd gör du en ansökan via WIPO. En förutsättning för att få göra det är dock att du först gjort en varumärkesregistrering antingen hos PRV eller EUIPO.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+