Rabattkoder ska inte underskattas. Det är ett välbeprövat sätt att öka försäljningen, skapa lojalitet hos kunder, öka genomsnittligt ordervärde och mycket mer.
I denna artikel tittar vi på olika strategier som du kan använda för rabattkoder i din marknadsföring. De flesta av tipsen fungerar lika bra i en e-handel som för företag som säljer tjänster. Ett tack till Expressen Rabattkoder för inspirationen!
1. Skapa en känsla av att det brådskar
Detta klassiska knep är alltjämt effektivt. Skapa en känsla för kunden att det är bråttom. Annars riskerar hen att missa detta fantastiska erbjudande. ”A sense of urgency” som det heter på engelska.
Med andra ord skapar du en tidsbegränsad rabattkod. ”Handla senast [datum] och få 25% rabatt på ditt köp!”.
2. Rabatt vid nästa köp
Det är dyrt att skaffa sig nya kunder. Kan du behålla dem du redan har spar du mycket pengar på marknadsföring. Ett knep för att få en kund att handla snart igen är att erbjuda en rabatt på nästa köp. Dels blir kunden glad över att få ett sådant erbjudande, dels slipper du betala för annonser för att kunden ska komma tillbaka och handla.
3. Få kunden att känna sig utvald
Du kan även uppvakta dina lojala kunder med en speciell rabattkod som tack för förtroendet. Alla vill bli uppskattade och vem vill inte känna sig lite speciell? Genom en speciell rabatt till särskilt trogna kunder får du dem att känna sig utvalda, vilket ökar chansen att de handlar ännu mer.
4. Få kunderna att göra reklam
Vissa butiker använder sig av affiliatemarknadsföring vilket innebär att de betalar publicister och influencers en provision för att tipsa om dem. Något liknande går faktiskt att göra med dina kunder via rabattkoder också. Skapa en unik rabattkod för varje kund och uppmuntra honom eller henne att dela med sig av den med andra. Varje gång just den koden används får din kund poäng på sitt konto att handla för.
5. Öka genomsnittligt ordervärde med rabattkuponger
Ökat ordervärde innebär ökad omsättning till samma marknadsföringskostnad och troligtvis bara en marginellt högre fraktkostnad. Det finns många sätt att lyckas med det. Rabattkoder är ett av verktygen. Skapa en rabattkod som bara gäller för köp över exempelvis 1000 kronor. En kund som har 800 kronor i varukorgen kommer då att lockas att lägga till ytterligare någon produkt.
En variant på denna strategi är att ha en tydlig volymrabatt. Till exempel: ”Köp för 1000 kronor och få 10% rabatt vid nästa köp. Köp för 2000 kronor och få 20% rabatt vid nästa köp”. Det blir som en slags trappa.
6. Få prenumeranter på ditt nyhetsbrev genom rabattkoder
När någon är på väg att lämna din webbsajt kan du visa en popup med ett erbjudande om rabatt på nästa köp om personen i fråga lämnar sin e-postadress. Gör du det och samtidigt har en process för att skicka ut erbjudanden och nyheter per e-post regelbundet kommer du att märka att du behöver lägga mycket mindre pengar på annan marknadsföring.
7. Locka till sig nya kunder
En variant av föregående strategi är att erbjuda en rabatt vid det första köpet i butiken. Det kan vara vad som krävs för att få en potentiell kund att välja just dig framför en konkurrent om ni är snarlika med utbud, service och pris i övrigt.
8. Födelsedagsrabatter
Ännu en strategi på temat lojalitet och uppskattning. När en kund fyller år är det ett utmärkt tillfälle att passa på och uppvakta med en unik rabattkod. Det upplevs som en present men är givetvis i själva verket ett tillfälle för dig att göra reklam.
9. Rabatt vid övergiven varukorg
Många besökare lägger saker i varukorgen men stänger sedan ner webbläsaren innan de fullföljt sitt köp. Det kan vara att de blev avbrutna, att de tvekade lite eller att de bara satt och planerade ett köp genom att lägga saker i varukorgen. Om du skickar ut ett mail till sådana kunder med ett erbjudande om en rabatt ifall de slutför köpet kommer vissa att göra det.
10. Kampanjer i sociala medier
Det är förvånansvärt svårt att sälja saker i sociala medier. Många användare sitter bara och slötittar i sina flöden. Ett sätt att sticka ut från mängden och ”väcka” användaren är att erbjuda en rabattkod. Varför inte ”tvinga” användaren att göra något först? Till exempel svara på några frågor. Då engagerar du användaren och ger honom eller henne en anledning att lämna det bekväma flödet och besöka din butik.
Som en bonus blir själva rabattkoden ett sätt för dig att spåra hur effektiv marknadsföringen i sociala medier är, något som annars kan vara förvånansvärt svårt.