Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Intervju med Jonas Ryberg, Koncern VD Lindskrog Långtidsparkering: Från parkeringsplats till helhetsupplevelse

 

Jonas Ryberg, Koncern VD för Lindskrog Långtidsparkering, har lett företaget genom en imponerande förnyelsefas sedan de nya ägarna tog över 2023. Med omfattande renoveringar, en ny varumärkesstrategi och ett flertal digitala system har Lindskrog stärkt sin position som en av Arlandas mest uppskattade långtidsparkeringar. I den här intervjun delar Jonas sina insikter om de största utmaningarna och framgångarna under resans gång, hur företaget har differentierat sig i en konkurrensutsatt bransch, och vilka strategier han anser är nyckeln till långsiktig framgång inom entreprenörskap. Vi får även en inblick i hur Lindskrog lyckas skapa en oslagbar kundupplevelse som börjar och slutar vid parkeringen.

 

1. Lindskrog har växt markant sedan sin start på slutet av sexiotalet, både i antal parkeringsplatser och genom tillägg av tjänster som biltvätt och bilvård. Vad har varit de största utmaningarna och drivkrafterna i denna utveckling, och vad anser du är den främsta anledningen till er framgång?

Anledningen till att kunder väljer att parkera hos Lindskrog består av framförallt tre anledningar.

Service, vi har ett DNA med bästa möjliga service och vill att våra kunder ska uppleva en bra start och ett bra slut på resan. Våra kunder upplever att resan börjar på vår parkering och vi försöker göra upplevelsen så trevlig och smidig som möjligt genom att hjälpa till med bagage, assistera med barnstolar, golfbagar eller skidutrustning. På samma sätt så vet vi att våra kunder uppskattar att sätta sig i sin egen bil efter en resa och då blir Lindskrog den sista upplevelsen av resan som kunden möter. Därför är vi noggranna med att vara i tid inför upphämtning av kunderna på terminalen när de landar och förbereda så mycket som möjligt för en smidig avfärd. Vår personal drivs av att skapa nöjda kunder.

Tillgänglighet, vår parkering är den närmaste parkeringen på Arlanda med endast 4 minuters bussfärd från terminalen. Genom att vi använder småbussar så åker vi direkt när kunderna är klara. Vi väntar inte med att fylla upp bussarna utan åker när kunderna är redo. Detta blir därför väldigt smidigt och ibland ännu mer tidseffektivt än att parkera i garage som oftast kräver en mindre gångfärd.

Prisvärt, ja vårt pris är också en stor anledning till att kunder väljer oss. De senaste åren har priser för hotell och resor gått upp som ett resultat av pandemin. Vår parkering är en liten pusselbit i resan för att möjliggöra transport till och från Arlanda men i jämförelse med alternativen så är den väldigt prisvärd med vad kunden får framförallt om man samåker flera i bilen.

2. Ni har utökat ert erbjudande utöver parkering med verkstadstjänster och biltvätt. Hur kom ni fram till att dessa tillägg skulle passa er verksamhet, och hur ser du på vikten av att bredda sina tjänster som entreprenör för att hålla sig konkurrenskraftig?

Vi lyssnar på våra kunder och genom åren har vi fått förfrågningar om vi kan hjälpa kunderna med sina bilar medan de är borta på sina resor. Biltvätt var därför naturligt att erbjuda. Känslan som kunderna får när de kommer tillbaka till en nytvättad bil efter sin resa är väldigt positiv. Enklare verkstadstjänster kan vara hjulskifte inför vintern eller dylikt. Samtidigt som det är viktigt att lyssna på kunderna och bredda tjänsterna med merförsäljning så får det däremot inte ta över kärnaffären och själva parkeringstjänsten, därför är det en viktig balans mellan att erbjuda mertjänster utan att det sker på bekostnad av förstklassig långtidsparkering.

3. Med en lång historia bakom er och en stark närvaro på marknaden, vad anser du särskiljer Lindskrog Långtidsparkering från andra långtidsparkeringar? Vad är ert unika erbjudande som har hjälpt er att bygga en lojal kundbas?

Förutom service som är den viktigaste faktorn så är det vår långsiktighet i att upprätthålla en god stämning på parkeringen som gör oss unika. Detta uppnår vi genom att ta hand om vår personal som i sin tur möter alla våra kunder. Om vår personal är nöjd så bemöter de kunderna på ett trevligare sätt och vi får en positiv spiral. Vi har många anställda som arbetar hos oss hela sitt yrkesverksamma liv och därför tar de hand om parkeringen och våra kunder som om de var deras egna företag. Det är ordning och reda parkeringen och det blir en väldigt familjär stämning. Om det t ex är en kund som har problem med att få bilen att starta så finns vi där med starthjälp eller dylikt.

4. Entreprenörskap handlar ofta om att lära sig av misstag och framgångar. Vilka viktiga lärdomar har du fått under resan med Lindskrog, och finns det något du skulle ha gjort annorlunda om du hade chansen?

Lindskrog har valt en långsam och stabil tillväxtstrategi, i kontrast till många moderna startups där snabb tillväxt ofta prioriteras över lönsamhet. Vi har successivt expanderat genom åren – tillfört garage, fler utomhusplatser, elbilsladdning – utan att skynda oss. Detta tillvägagångssätt ger oss möjlighet att noggrant utvärdera varje steg, identifiera och åtgärda eventuella misstag, och säkerställa att vi utvecklas i rätt riktning.

Vår största utmaning vore om vår service inte mötte kundernas förväntningar. I sådana fall får vi snabbt feedback från våra kunder, antingen direkt eller via Trustpilot, vilket ger oss chansen att förbättra oss omedelbart.

Ett exempel på vår anpassningsförmåga är införandet av onlinebetalning med Klarna. Vi förväntade oss att alla kunder skulle föredra att betala direkt på hemsidan, men insåg snart att många fortfarande ville ha möjligheten att betala på plats. Därför har vi valt att behålla alternativet att betala i vår dygnet runt-öppna reception.

Lindskrog strävar efter att balansera det nya med det traditionella. Vi tar till oss ny teknik och utveckling, samtidigt som vi bevarar det som redan fungerar bra för våra trogna kunder. Eftersom vi är ett stabilt företag kan vi noggrant analysera utvecklingsförslag utan att behöva skynda oss, vilket minskar riskerna för kostsamma misstag. Nyckeln till vår framgång är att vi växer i ett hållbart tempo, utan att kompromissa med kvaliteten på vår tjänst

5. Vilka råd skulle du ge till andra entreprenörer som verkar i traditionella branscher, men som vill differentiera sig och bygga långsiktig framgång?

“Låt det ta tid” är mitt främsta råd! Att bygga ett framgångsrikt och lönsamt företag är en utmaning som kräver tid och tålamod. Det allra viktigaste är att skapa ett erbjudande som verkligen tillfredsställer kunderna. Nöjda kunder är grunden för ett välmående företag. När man lyckas kombinera kundnöjdhet med tillräcklig lönsamhet, har man lagt grunden för ett långsiktigt hållbart företag.

Den stora utmaningen är att hitta den rätta balansen mellan nöjda kunder och ett företag som mår bra. Om ett företag enbart fokuserar på att tillfredsställa kunderna men inte tar hänsyn till sin egen hälsa och lönsamhet, blir det sällan långvarigt. Under det senaste decenniet har vi sett flera exempel på företag som drivits med förlust, i hopp om att uppnå storskalighet och lönsamhet på sikt. Många av dessa företag har idag försvunnit.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+