“Jag har alltid fascinerats av när det digitala blir fysiskt – när någon faktiskt vill köpa det du har skapat.”
Mats Ohlsson har varit med sedan internet var ungt. Idag äger han Dear Sam – en e-handelsplattform där konst, tryck och estetik möter teknik och affär.
Vem är Mats Ohlsson?
För Mats började entreprenörsresan redan på 90-talet.
– Jag startade ett par webbbyråer i början av interneteran. Det var en tid då allting var nytt – och man lärde sig medan man sprang, berättar han.
Sedan dess har han rört sig genom flera internetrelaterade bolag, alltid med ett skarpt öga för teknik, kommunikation och affärsmöjligheter.
Förvärvet som kombinerade två världar
Mats är inte grundaren av Dear Sam – men när möjligheten dök upp att ta över företaget, var det ett självklart beslut.
– Jag har länge jobbat med digital kommunikation, men har alltid dragits till det som faktiskt blir fysiskt. När jag kom i kontakt med Dear Sam kände jag direkt att det här var något jag ville vidareutveckla.
För honom blev förvärvet en möjlighet att kombinera sin digitala erfarenhet med ett konkret och visuellt uttryck.
– Det är något tillfredsställande med att skapa produkter som människor tycker är tillräckligt bra för att köpa och hänga upp i sina hem.
Har du ett konstnärligt intresse?
– Nej, egentligen inte, säger Mats och ler.
Hans drivkraft ligger snarare i skapandeprocessen, affären – och hur teknik kan lyfta fram något vackert.
Viktigaste rådet till andra företagare?
– En sak i taget.
Han förklarar:
– När man försöker göra för mycket samtidigt blir allt halvdant. Det har jag lärt mig genom åren – det enkla är ofta det mest kraftfulla.
Livet vid sidan av bolagsresan
När han inte jobbar, söker han sig gärna till havet.
– Jag älskar att vara ute med båten. Jag har också tillbringat mycket tid på hästanläggningar när min dotter red och tävlade. Och så gillar jag att resa.
Speak Your Mind