Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Entreprenörsintervju med Mats Ohlsson – från webbens pionjärår till design i fysisk form

“Jag har alltid fascinerats av när det digitala blir fysiskt – när någon faktiskt vill köpa det du har skapat.”
Mats Ohlsson har varit med sedan internet var ungt. Idag äger han Dear Sam – en e-handelsplattform där konst, tryck och estetik möter teknik och affär.

Vem är Mats Ohlsson?

För Mats började entreprenörsresan redan på 90-talet.
– Jag startade ett par webbbyråer i början av interneteran. Det var en tid då allting var nytt – och man lärde sig medan man sprang, berättar han.

Sedan dess har han rört sig genom flera internetrelaterade bolag, alltid med ett skarpt öga för teknik, kommunikation och affärsmöjligheter.

Förvärvet som kombinerade två världar

Mats är inte grundaren av Dear Sam – men när möjligheten dök upp att ta över företaget, var det ett självklart beslut.
– Jag har länge jobbat med digital kommunikation, men har alltid dragits till det som faktiskt blir fysiskt. När jag kom i kontakt med Dear Sam kände jag direkt att det här var något jag ville vidareutveckla.

För honom blev förvärvet en möjlighet att kombinera sin digitala erfarenhet med ett konkret och visuellt uttryck.
– Det är något tillfredsställande med att skapa produkter som människor tycker är tillräckligt bra för att köpa och hänga upp i sina hem.

Har du ett konstnärligt intresse?

– Nej, egentligen inte, säger Mats och ler.
Hans drivkraft ligger snarare i skapandeprocessen, affären – och hur teknik kan lyfta fram något vackert.

Viktigaste rådet till andra företagare?

– En sak i taget.
Han förklarar:
– När man försöker göra för mycket samtidigt blir allt halvdant. Det har jag lärt mig genom åren – det enkla är ofta det mest kraftfulla.

Livet vid sidan av bolagsresan

När han inte jobbar, söker han sig gärna till havet.
– Jag älskar att vara ute med båten. Jag har också tillbringat mycket tid på hästanläggningar när min dotter red och tävlade. Och så gillar jag att resa.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+