“Get them to sign the dotted line”
I used to be an entreprenour, its tough raket! Inget jag vill behöva säga.
Kolla in den svarta tavlan(där är det viktiga) och kom ihåg att inte mörda budbäraren.
Allt om Entreprenörskap, Internet och Sociala Medier
Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.
Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.
Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.
Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.
Christian länken pekar lite fel.
Tack för fredagsfilmen C! Skön helg önskas från västkusten och Maria på MIKU
Fixat!
Grymt, man tackar!
Tack för filmen – ny för mig!
En annan klassiker är Boiler Room – lite sorglig historia men riktigt bra scener:
Boiler Room – Group Interview: http://www.youtube.com/watch?v=zvICN8DNMpY&feature=related
Boiler Room – Always be Closing: http://www.youtube.com/watch?v=lofNPLZvTOs&feature=related
Boiler Room – Telemarketing Scene: http://www.youtube.com/watch?v=sW-PHukzdgM&feature=related
Boiler Room – First Sale: http://www.youtube.com/watch?v=TbIRedOqDwE
Alec Baldwin – i sin roll från filmen – sitter uppklistrad på mitt kontor, tittandes ner på mig hållandes i sina “brass balls”. Bättre oavlönad säljchef finns inte…
Tja, Christian.
Hade helt glömt bort detta kanonklipp, men fick användning för det igår då min kompanjon glömt bort att maila en kund. Jag tycker liksom inte det är rätta tiderna att sjabbla bort en lead…men istället för att skälla så skickade jag en länk till detta klipp. Tror budskapet gick fram. 🙂
Fy – snacka om skräckfilm! Men man fattar poängen. En helt annan tillvägagångssätt än alla de mesiga svenska motivationscoacher men ack så nyttigt att få en rejäl spark i baken ibland!
Heh, “ABC, Always be closing” 😉
Tänkte precis som Martin nämna den lite nyare filmen boiler room med ben afflek som har inspirerats av glengarry glen ross.. Men man kan ju inte alltid vara först här i världen.
Bra blogg, keep it up!