Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Gratis affärsidé 3: BacnBox

bacn1.jpgBacn (uttalas som bacon) är en förhållandevis ny term som dök upp på nätet så sent som Augusti. Bacn används för att benämna epost som du vill ha men inte just nu. Exempel på bacn är notifieriengar från exempelvis Facebook som talar om att du fått ett nytt meddelande från nån av dina facebookpolare. Bacn anspelar på termen spam(skräppost) men är alltså epost som du faktiskt gett din tillåtelse att få vid nåt tillfälle, exvis när du reggat dig på en ny tjänst. Problemet är att din inlåda snabbt svämmar över av bacn i olika former. Lösningen på detta heter såklart BacnBox!

BacnBox är en helt enkelt en slags webbmejl-tjänst där man kan registrera ett e-post konto som exvis [email protected]. Denna epostadress är den som du sen anger när du reggar dig på tjänster där du vet att du kan förvänta dig mycket bacn. På tjänster där du redan är reggad så redigerar du helt enkelt om din profil och anger din nya bacnadress.

Nu kommer vi till det som är kärnan i BacnBox. BacnBox skapar rapporter över dina inkommande bacn. Rapporter som är lättlästa, som grupperar alla bacn med avseende på avsändare. Kort sakt så får du en översikt över all bacn som skickats till dig och du kan med en knapptryckning ta bort alla bacn som du vill efter att ha läst dem. BacnBox notifierar dig (ja, jag vet, även detta är bacn) vid fördefinierade tidsintervall som du själv bestämt. På så sätt får du ordning inlådan och får en bättre översikt över bacn-träsket.

Denna affärsidé kom först till som en skämtsam tanke men efter att ha sett inflödet av oviktiga mail öka så börjar jag tro att den skulle funka i verkligheten och verkligen lösa ett (växande) problem för folk!

En affärside är enkel att få men svår att genomföra, därför ger vi bort våra affärsideer!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Ingrid Djärv says:

    Hej
    Detta låter jättebra. Jag går faktiskt och funderar på en liknande grej.
    Kan man få reda på mer

  2. Jens says:

    Man skulle även kunna få e-mailen konverterade till en RSS-feed istället. På så vis slipper all bacon ens skräpa ner inboxen…

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+