Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Operatörernas fel att mobila tjänster inte lyfter i Sverige!

Läste för ett par dagar sedan en intressant artikel i den brittiska tidningen The Guardian om användningen av mobila tjänster i Japan. Den beskrev en del faktorer som gjort att mobila tjänster är så erhört mer populära i Japan än i övriga världen. Förutom det faktum att man sen länge haft i-mode och generellt sett tillgång till mer avancerade telefoner [förra året släpptes mer än 100 ny modeller i Japan] så finns det också viss strukturella skillnader. En sådan är att den genomsnittlige japanen pendlar åtminstone 2 timmar om dagen. Det blir mycket tid att konsumera mobilt innehåll. Endast tonåringar i Europa har motsvarande tid över.

En annan orsak till framgången som påpekas av en anlytiker vid namn Tery Lloyd är att japanska operatörer inte betalar nåt för sitt frekvensspektrum. Detta är helt fel! Förvisso är det sant att dom inte betalat för spektrumet men det finns fler länder som inte haft dyra spektrumauktioner. Faktum är att det inte finns nån korrelation mellan hur mycket operatörer betalat för sitt frekvensspektrum och hur utbredd användningen av mobila tjänster är.

En grundläggande framgångsfaktor är istället en förmånlig modell för intäktsfördelning mellan japanska operatörer och innehållsleverantörer. Japanska operatörer behåller bara 9% av intäkterna! Detta att jämföra med andra marknader där en 50-50 split anses vara en hygglig fördelning sett ur en operatörs perspektiv. I Sverige lanserade Telenor i somras sin tjänst Mobilstart där företag själv kan bygga och lansera mobiltjänster och få två tredjedelar av intäkterna. Detta betyder att Telenor fortfarande behåller 33%. Deras andel är alltså mer än tre gånger större än deras japanska kollegor.

Så länge som operatörerna i Sverige inte vill erbjuda en attraktiv intäktsfördelning med innehållsleverantörerna kommer marknaden för mobila tjänster fortsätta att vara marginell. Detta gör att vi aldrig kan bli en ledande nation inom detta område utan är dömda till att ligga och guppa i kölvattnet efter japan trots att vi har både kunskap och kompetens att ta en ledarposition!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Anna says:

    Kanske, eller så struntar man i operatörs-SMS:en och betalar med kreditkort via mobilen. Endast en liten peng försvinner på vägen.

    Ytterligare en fördel är att jag kan köpa spel, låtar, betala parkering på helgen, allt på företagsmobilen – kostnaden hamnar inte på företagets räkning.

    Plus att då kommer man också runt operatörernas max-belopp.

  2. Mikael says:

    Jag anser att sverige inte har kapacitet att kunna konkurera ut japan i mobila marknaden just eftersom sverige saknar den spets kompetens som japanerna har, vi skulle behöva ha ett företag som satsar stenhårt på att driva just en ledande operatör som speglar den japanska i sverige.
    Det har vi inte i sverige, just för att kunskapen som lärs ut i sverige om mobila marknaden stannar inom de svenska ramarna, eller europeiska ramarna.
    Man borde hyra in företag från just japan så de kan lära ut deras mobila teknik till svenska företag så att det blir fart på den svenska marknaden.
    När kommer “i-mode” till sverige och europa? Kanske alldrig, jag får den känslan att Sverige och Europa inte vill o vågar konkurera japan…
    Ett problem det måste även du min brutus erkänna.

Trackbacks

  1. […] Poppe och jag är som ni vet rätt kritiska till hur operatörerna, som vi ser det stör, värdekedjorna i mobilbranschen. Vi har tidigare bloggat om detta och ni kan läsa dessa inlägg om mobilt innehåll här eller Poppes tankar om mobilt innehåll här! […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+