Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Gratis-Het eller get!

Fred Wilson är tydligen den personen som myntade begrepet Freemium. Ett begrepp som har både belackare och ivrare. Jag har en del egna erfarenheter kring det är med gratis, marknadsföring och värde.  Jag gillar tanken bakom Freemium och detta inlägg skall handla om en del personliga erfarenheter och reflektion  kring detta med Freemium och gratis.

Så här definerar Fred Wilsson “Freemium”:

“Give your service away for free, possibly ad supported but maybe not, acquire a lot of customers very efficiently through word of mouth, referral networks, organic search marketing, etc., then offer premium priced value added services or an enhanced version of your service to your customer base.”

Genom att göra som Fred säger ovan så får man mycket användare men få kunder. Många provar på och förhoppningsvis är det så att man får ett antal kunder ur denna stora massa som blir betalande kunder som tycker att du är viktig. Man vaskar alltså fram några få guldkorn ur en gigantisk sandlåda. Logiken bygger på att distributionen är “gratis”,dvs det är någon annan som betalar bäraren av tjänsten, i detta fallet din nätuppkoppling. När det gäller printmedia är det även du som betalar bäraren av mediet, prenumerationen.

En av de uppdragen jag har haft tidigare är att jag tog hand om ett bolag som “sålde” programvaror för poker. Jag säger “sålde” för oftast sålde vi dem inte utan vi gav bort dem för en motprestation. Mottagaren fick i gengäld signa upp sig på ett pokerrum. När jag satte igång tyckte jag det var en riktig bra ide. Man kunde få en programvara som såldes för 50-100 USD mot att man satte in pengar på ett pokerrum och spelade. Nu är inte detta en 100% gratismodell som den som Fred myntat men många av kunderna upplevde det som “gratis” och marknadsföringen var inriktad på gratis. Nyttan för företaget var såklart att pokerrummen betalade mycket mer än vad de kunde få av en betalande pokerspelare.

Vi attraherade inte de bästa kunderna till pokerrummen. Vi attraherade utan tvekan de som var sämre än snittet. Detta är vid en ytlig anblick inte  ett problem. De som är lite sämre kunder är ju också kunder. De är ju sämre för de mäts mot någon typ av medelvärde, inte för att de i sig är dåliga. Detta ledde dock till problem för oss. Betalviljan hos pokerrummen för de kunder vi generade var ett ständigt ämne som debatterades med pokerrummen. Det var en hel del friktion och våra kalkyler fick ändras ofta. Pokerrummen hade problem med dessa kunder för ARPU var inte så hög som de ville och det var hög otrohet hos dem. Mycket av problemen var just relaterade till positionen “gratis” som vi tog.

Det faktumet att vi hade ett “gratiserbjudande” påverkade såklart också marknadsföringen och kommunikationen. Vi var själva så fokuserade på fördelen med vårt erbjudande att vi i många fall valde att attrahera trafik från websidor kring gratis eller andra liknande websidor. Såklart är kvaliten på denna trafiken lägre än på många andra ställen, kunderna är ju där för att de har ett gratispreferens. De är inte så sugna på att betala. När det gäller spel kan man ju inte alltid välja kanal så i många fall hade vi till vårt försvar inte heller ett val. Vi var tvungna att välja kanaler av lägre kvalite(tex accepterar fortfarande inte Google spelannonsering, förutom i UK). Min poäng är att vi var så insnöade på detta med gratis att vi aldrig testade en helt annan paketering i andra kanaler. Därmed fann vi heller aldrig ett sätt att lyfta fram andra värden med vår produkt eller hitta målgrupper vars behov var så tillfredsställda med vår produkt att “gratis” inte behövdes . I vårt fall handlade det bara om kommunikation, produkterna var oftast helt ok och vi förbättrade dem dessutom löpande.

Jag tycker Freemium är bra. Den sticker ut mycket och den symboliserar den nya värld som växer fram. Men jag tror ändå man skall tänka ett varv till innan man kör den. Mängden potentiella användare som vill betala därute är många och det finns betalvilja. Nätet är en riktig ekonomi och det finns betalvilja.  Det är kanske är väldigt lite man behöver skruva på kommunikation för att kunna ta betalt. Ta Spotify tex. Jag är redo att betala, men jag behöver inte. I detta fallet blir alltså en missad intäkt för Spotify. När det gäller innehåll vill jag också slå ett slag för Alltompc som lever på sina prenumerationsintäkter och inte på annonsering. De leverar så bra kvalite att deras kunder är redo att slanta varje månad. Nu är Alltompc en printprodukt men samma logik tror jag gäller på weben även om bäraren är annorlunda.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jag testar själv gratis som modell på mitt författarskap. Varje vecka publiceras just nu ett nytt avsnitt av följetongen InnebandyPiraterna.
    Ett tag var jag inne på en Freemium-modell, att bjuda på en del innehåll och sedan försöka locka riktigt intresserade av att betala för access med prenumerationer.
    Men de senaste veckorna har jag allt mer sneglat på att låta innehållet vara fritt och istället sälja någon form av tilläggsprodukt (T-shirts, pappersutgåva eller vad?).
    Annonsfinansiering är jag mer skeptisk till eftersom jag inte tror att det passar innehållet, det blir för låg CPM om jag räknar rätt.
    Helt klart är att freemium är en intressant affärsmodell i många branscher.

  2. Rudolf says:

    Sölve:

    Kollade på din websida. Det var roligt att se en författare prova nya grepp. Jag blir glad om du håller oss underrättade om hur det går och dina erfarenheter!

  3. Gustav Petersson says:

    Personligen tror jag att vi kommer få se mer och mer företag som använder någon form av ”Freemium”, alternativt är helt gratis för användarna. Den tjänst som vi utvecklar har som målbild att vara 100 procent gratis. Alla funktioner, alla tjänster ska vara tillgängliga för alla. Jag tror dessutom att det är väldigt farligt att göra skillnad på kund och användare samt att överhuvudtaget försöka ta betalt av slutkonsumenten. Fråga dig istället hur du ska kunna erbjuda din tjänst till alla och endast ta betalt av tredje parter.

    Sölve, om du vill ha lite inspiration angående marknadsföring och böcker så kika på, http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2009/02/reinventing-the-kindle-part-ii.html

  4. Rudolf says:

    Gustav:

    Eftersom distributionen är gratis på nätet, så kommer fler och fler att göra det, det är en underoexploaterad affärsmodell i dagsläget!

    Seth är en av de fem bloggare som jag läser allt på, tom fått mail från honom 😉

  5. Patric says:

    Vi kommer att få se exempel på mycket mer kreativa affärsmodeller framöver där upplevelsen av “gratis” kommer ingå som en del i säljet. Ett bolag med en duktig VD kommer inte att stå bredvid och se sitt företag gå under om han anser att han har en bra produkt eller tjänst. Att erbjuda nya betalningsmedel kommer bli en ny företeelse.
    På Emerging101 gjorde vi precis en liten djupdykning i ämnet.
    Bra artikel Christian! Helt rätt i tiden.

Trackbacks

  1. […] är i denna automatiseringsprocess vi måste se begreppet Fremium som vi diskuterade i denna blog för någon månad sedan(jag adderade några personliga […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+