Idag satt jag på ett möte med chefredaktören för en nättidning här i Stockholm. I förbigående sa han att det skulle vara roligt att erbjuda besökarna tv-funktionalitet men att han ej såg potentialen i de funktionaliteten, i dagsläget. Han menade inte att besökarna inte ville ha tv-innehåll utan att nättidningens annonsörers betalvilja, för detta var låg och att sälj kostnaden för honom, med begränsad räckvidd, hög.
Det sitter troligen idag ett antal chefredaktörer som skulle vilja erbjuda denna funktionalitet men av ovanstående skäl väljer bort det. Lösningen för att detta skall hända är att man har ett säljnätverk som är fokuserad på detta tv-formatet.
Med ett nätverk kan du få upp räckvidden och därmed få nedsäljkostnaden. Det möjliggör också bättre inköpspris på innehåll och i de fallen man själv producerar det skalfördelar.
Om jag skulle genomföra detta projektet skulle jag göra såhär:
1. kontakta ett antal annönsörer och mediaförmedlare för att gräva i betalvilja, konkurrenter och möjligheter.
2. Kontakta innehållsleverantörer som tex Scanpix för att se vad innehåll kostar.
3. Kontakta några nätmediaaktörer, som chefredaktören ovan, för att se under vilka premisser man kan jobba.
Detta ger tillräckligt med data för att göra en preliminär kalkyl. Om den är känns ok hade jag byggt ett väldigt enkelt system(alt kollat runt om det fanns några färdiga jag kunde hyra) och sedan börjat sälja denna enkla TV-produkt för att möta användarnas och annönsernas respons!
Vad som sedan händer vet man aldrig, När man startar sitt företag rör man upp en massa dam och i det dammet finns guldkorn. Kanske möter man efter ett tag mördande konkurrens från befintliga annonsnätverk. Detta är dock problem och möjligheter du kan tänka på senare utan nu måste du köra!
Ligger helt rätt i tiden, tror TV-innehåll på webben kommer bli stort. Detta kanske inte helt passar in på affärsidén ovan men… Användargenererat innehåll är en väg att gå (youtube). Två tips på området är http://www.current.com som är ett nytt sätt att för privatpersoner att få ut sitt mediaskapande på TV. Current.com köper upp tv-tid och sedan kan medlemmarna på olika sätt få med sina klipp på “riktig” TV.
En annan tjänst som jag hört talas om och som jag tror är en spännande affärsidé inom TV-produktion är svenska Mookie som kommer lanseras på riktigt inom kort. Där kan företag som behöver skapa film lägga upp sina behov och dessa matchas sedan mot producenter av media. Kan gälla företagspresentationer, reklamspottar eller liknande. Exempelvis kan ett företag utlysa en tävling om bästa reklamfilm för en ny produkt och låta användarna skicka in sina förslag. Jag tänker direkt på killarna som gjorde filmen med Diet Coke och Menthos som ju slog allt som marknadsavdelningen på Coka-Cola gjort de senaste åren. Med knappt någon budget alls…
som sagt TV-innehåll för webb “is the place to be”.
// Johan
Mer info om marknaden här: http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=129481
Kul och relevant. Newsdesk har precis lanserat en videotjänst för företag som redan har TV relaterat material, footage eller övriga rullar, typ reklamfilm och instruktionsfilmer.
Det betyder att vilket företag som helst, helt kostnadsfritt, kan utnyttja http://www.newsdesk.se som distributionskanal och på det sättet få ut materialet. Där fyller ovanstående affärsidé samt Mookie en viktig roll för att fylla på med innehåll.