Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Alla länkar är transaktioner…

Länkar

Länkar

..men det är bara någon promille av alla länkar där transaktionen handlar om pengar. Jag ser på länkar som överföring av energi mellan individer(och ibland organisationer) men denna “överföring” är aldrig ensidig. Den flödar åt bägge hållen även om det bara är ena parten länkar. Under mer än två års tid har jag helt snöat in på detta med länkning. Från början var det sett med SEO-glasögon och en nödvändighet men under resans lopp har jag upplevt många andra aspekter av länken. Några av dessa erfarenheter och tankar vill jag försöka dela med er. Nyttan av att förstå dessa grundbultar är att länkarna kommer och länkarna ritar om kartan och förändrar världen. Länken är i centrum av denna revolution som nu pågår. Bild, CC, Flickr

Hur föds länken?

Det kan låta som att jag trivialiserar länken när jag säger att det är en transaktion. De flesta tänker antagligen på pengar när de hör ordet “transaktion”. Det är min uppfattning att transaktioner mellan människor är en grundläggande mänsklig aktivitet. Människor utbytar(överför) hela tiden och verkligen inte bara pengar. Hjärnan blir galen om den inte hela tiden får byta, födas och mata andra hjärnor. Hjärnan är vårt mest energikrävande “organ” och klarar av att processa 8 miljoner bitar av information i sekunden. Den är väldigt känslo- och input styrd. Den är ett socialt monster. Ger du hjärnan hos dina medmänniskor social interaktion, tankar, input och nästan alla människor blir glada. Ge den musik, socker, droger, endorfin och du får enormt starka effekter. Vår hjärna är specialriggad input hela tiden för denna input väcker känslomässiga reaktioner på olika nivåer, alltid och du längtar efter mer känslor. Det är här ni ser kopplingen transaktioner–>utbyte–>känslomässig reaktion. Ja tom när länken handlar om pengar, så väcks det en känslomässig reaktion. Länken är en spegling/manifesation av detta utbyte. utbyte.

Allra mest gillar vår  hjärna när den får interagera socialt. Vi är genetiska flockdjur så social interaktion är viktigt. Det är genom social interaktion som vi håller ihop flocken och i flocken är det lättare att skydda sig mot sabeltandade tigrar. Om man skall hårddra mitt resonemang  darwinistiskt så sociala personer blev troligen inte lika ofta uppkäkade och fick därmed större möjligheter att sprida sina gener. Några hundra generationer senare ser Homo Sapiens sitt ljus. Ett socialt monster och mycket riktigt, världshärravälde och top of the foodchain. För vi kan samarbeta med andra när de rätta känslomässiga förutsättningarna finns och denna förmåga till samarbete gör att vi hamnar i toppen av näringskedjan. Faktum är att vi är så riggade känslomässigt att när förutsättningar uppfylls väljer vissa tom att dö för sin flock.r

Så länken är en digital manifestation av detta utbyte. Om du fortfarande inte tror mig så gör såhär. Om du är bloggare och du skrev något som andra referar till, länkar till. Hur fick detta dig att kännas. Bortse från antalet klick och fokusera på själva länkningen och den andra personen. Det kanske var någon som du inte kände som länkade till dig. Tänk tillbaka till det ögonblicket då du får reda på att du fått länken. Vilka känslor framkallade den? Antagligen kände du glädje, överraskning, tacksamhet, kaxighet, nöjdhet, egotripp eller ngt annat. Känsloregistret som länken kan framkalla är brett men det är ingen som går opåverkad av en länk. Din hjärna matas med något och du reagerar med en känslomässig reaktion.

Samtidigt handlar ju inte detta bara om dig. Du vet på en genetisk nivå att sociala person sällan blir uppätna av sabeltandade tigrar så länken väcker även andra mer långsiktiga känslomässiga reaktioner. Detta kan vara nyfikenhet mot personen som länkar till dig. Spontant vill du veta mer. En länk kan vara en invit till någon annan och just nu är denna invit riktad mot dig. Länken kan också vara tacksamhet mot personen som länkar. Någon annan vill ha dig i sin flock och vill bygga relation, förtroende eller kanske tom intimitet, om än kanske inte fysisk. Poängen är att länken, “transaktionen” fungerar för båda även om reaktionerna kan vara olika för olika individer.

Nu tror såklart de flesta av er att min digitala bortavaro beror på att jag gått hårt på syra. Så är inte fallet. Detta är en seriös blogpost och jag vill illustrera med några exempel och visa vad transaktionen, utbytet,  finns i olika situationer

Låt oss börja med en djupdykning eller två i SEO världen och studera utbytet är:

Situation 1: Köpa länkar. Ett fenomen som är vanligt bland SEO:are. Transaktionen är tydlig. Jag ger pengar och får en länk tillbaka. Utbyte. Det kan tyckas ytligt men situationen är inte alls så ytlig som den verkar. Två parter gör affärer och bägge levererar vad de sagt. I detta ögonblick flödar förtroende mellan parterna och relationen går från noll, till lite mer än noll. Påfallande ofta är det så att en affär leder till fler. Det beror på att människor vill göra transaktioner och det är faktiskt mindre troligt att du blir blåst om du har gjort affärer tidigare. Man är kanske inte en del av varandras tribe men det finns något där. Allra tydligast syns detta gällande araber, där det enligt ryktet finns en tendens att inte betala det sista på skulden. Det är inte för att arabeter är ohederliga, otacksamma eller omoraliska(i alla fall inte  i större utsträckning än vad vi är) det är för att vill säkerställa att relationen fortsätter, den som man investerat ett utbyte i. Man vill ha mer utbyte. Ett lysande exempel på köp belyser Simon i sitt inlägg om Expressen

Situation 2: Länkbytet. Man bytar länkar med varandra, direkt(oftast inte) trevägsbyten(vanligast) och fyrvägsbyten(svåra men bra). Även här ser ni transaktionen, länkar mot länkar. Det intressanta här är att med många SEO:are gör  byten kontinuerligt med. Inte bara av egoistiska skäl utan när man bytar ofta kommer man närmare varandra. Man bygger flocken. Byten är ett effektivare sätt för det får så långsiktig effekt på relationerna än köp, även om man vi köp kommer åt guldlänkar.

Situation 3: Twingly! Kanske inte passar under SEO(den tillhör inte heller den sociala kategorin nedan) men det är ett väldigt tydligt exempel på denna transaktionen. Du länkar till ett mediabolag och en artikel, överför GoogleJucie från din blogg, de i gängäld visar din länk för besökarna och kanske trillar det ned lite trafik till din blogg. Dock är detta knappast något man bygger en relation på.

SEO:ar är ju oftast extremt rationella när det gäller länkar. Man försöker ständigt optimera integralen, länkar per minut men så tänker inte vanliga människor. Där agerar människor som människor är men det är ändå transaktioner. Nedan lyfter jag fram några få exempel av ett stort moln av möjliga situationer som vanliga människor skapar på weben bara för att de är som de är. (Jag tror nog du kan komma på egna exempel när du läst denna blogposten och kanske skriva ned dem i kommentarstråden?)

Situation 1: Du flyter runt på nätet, kollar Twitter, länkrullar, googlar. Du vandra på digitala platser där du aldrig satt din fot innan. Helt plötsligt stannar du upp vid en blogg. I bloggrullen ligger en länk till din blogg men du vet inte vem det är som står bakom bloggen. Genast känner du saker för innehavaren av bloggen trots att du inte vet vem det är. Blogginnehavaren matar dig och din hjärna. Det är inte säkert ni tar kontakt men ni har omgående en relation trots att du kanske fortfarande inte vet vem det är. Det är väldigt troligt att personen länkat till dig för att han eller hon gillar dina tankar(att blogga är att sätta urlar på sina tankar)

Situation 2: Du vill blogga men vet inte om vad, du trålar runt på nätet, Knuff, Pusha, artiklar, länkar. Till slut finner du något att referera till, något som påverkade dig såpass mycket att du vill spendera 30 min på att skriva något. Även detta är en transaktion, du blir påverkad av något vilket gör att du gör en handling och den andra personen, mottagaren kommer känna något för dig. Just detta specifika exempel lärde jag mig under en länkkampanj. Jag mailade en bloggare och 20 min senare får jag ett mail tillbaka och det ligger en bloggpost uppe som referar till mig. Jag hade mailat personen ifråga precis han satt och funderade vad de skulle skriva om idag. Ja, ni ser transaktionen.

Sitatuation 3: En av dina stammedlemar håller på att ätas upp av ett sabeltandat företag. Genast bloggar du och referar till händelsen för att

Länk

Länk

uppmärksamma de andra i stammen. Du är arg för någon i din närhet har blivit påhoppad(känslomässig reaktion) och personen som förhoppningsvis inte är uppäten känner tacksamhet(transaktion) och ni bygger gemensamhetskänsla. UPS är ett sådant exempel, Hewal likaså.

Situation 4: En person i din stam ritar kartor. Det är inte de vanliga sjökorten han håller på med det. Det är unika kartor fyllda med unik information. Du har aldrig träffat kartritaren men han framstår som en väldigt sympatisk person som gillar nätet och som delar med sig av sina framgångar, motgångar och hur han tänker. Klart du vill länka till honom, du vill hjäpa honom till framgång för att det skänker en bra känsla på din insida och eftersom du är normal så vet du att man först måste ge, för att få. Du känner gemenskap med kartmannen och visste kartmannen vem du var och hur du tänkte, så skulle kartmannen känna gemenskap med dig också.

Situation 5: Jag vill dela och jag vill uppleva andra som delar. Nu är vi djupt inne i stammen. När man tillhör en stam vill man hela tiden dela. Ni har säkert sett apor som plockar och klappar varandra. Det är inte för att det kliar, det är en gest som är social, den bygger relationen. Exakt samma beteende finner vi på nätet, det är samma behov som tillfredställs men det tar sig ett annat utryck. Det digitiala utrycket är länken. När du delar upplevleser med din stam, så länkar du och de andra medlemmarna länkar tillbaka. Flocken bygger samhörighet.

Bild, CC,Flickr

Jag kan fortsätta beskriva websociala situationer, det finns 100 tals exempel där länken är det digitala utrycket för att vi utbytar mellan varandra och bygger sociala strukturer av olika slag för olika syften som löser olika typer av känslomässiga behov, starka som svaga.

Nu är detta såkrt teorier från min sida som jag skapat utifrån de erfarenheter jag har. Jag har inga bevis, precis som Mazlos behovspyramid är de en teoretisk konstruktion. Vi kan kanske aldrig bevisa dem. För mig personligen har de ändå ett värde. De är för mig en av grundbultarna i det teoretiska ramverk jag håller på att skapa för att dels:

  • Förstå vad som händer med det vi idag kallar sociala weben
  • Hur löser vi problem relaterat till detta, tex kring marknadsföring, kommunikation eller inlänkningsproblematik.
  • Men också för att jag vill förstå och relatera till fler människor. Relationer är en av de viktigaste faktorerna för ett lyckligt liv.

Det kan tyckas som jag har en ganska torr och teoretiska ansats till detta med sociala weben. Så är inte fallet. Jag tror ett antal av mina läsare har sett mig när jag får en länk eller kan relatera till något. Det har i de flesta fall en stor känslomässig effekt på mig. Kanske är det så att min hjärna är speciellt känslig för just detta(då den inte verkar bry sig om alkohol, socker eller annat som man stoppar i munnen). När jag får en länk löses det utan tvekan ut mycket kemikalier i min hjärna och min hjärna reagerar starkt på detta.

Nu vet ni hur länken föds men jag skall avsluta min blogpost med att peka på en alldeles speciell blogpost som är nära denna. Jag tror det är den viktigaste och mest intressanta blogposten i år. Jag säger inte bara det för att jag känner Jesper och vill babiana mig genom att plocka honom i pälsen och bygga samhörighet. Jag säger det för att han skriver om grundbultarna i nätet, människor, innehåll och länkar magiska insikter som gör att man ser på nätet helt annorlunda.

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Bengt says:

    Christian: Så klart är länkar hårdvaluta. Det är en aktör som sticker ut och tjänar mest pengar av alla. Det är såklart Google. Det syns tydligt om man allt för klart bygger sitt företag kring google såsom Ted.

  2. Rudolf says:

    Fast just i Teds fall tjänar han inga pengar på dem, för spelindustrin är dock länkar superintressant, eller varför inte för Ciao.se

  3. Webbdo says:

    Ingen dålig artikel om länkar… Hoppas nu att även nybörjare förstår länkens värde och vad den kan uppnå.

  4. Rudolf says:

    Tack Webbdo!

    Det är bara gå ut och skaffa ett gäng, så ser du. Länkar är ngt man måste uppleva, inte teoritisera egentligen!

Trackbacks

  1. Jonas delade grejer / 2009-09-19 | You. Me. We. says:

    […] Alla länkar är transaktioner… […]

  2. SEO : SEO-aktuellt - Online PR says:

    […] söndag kväll och jag går igenom bloggposter jag inte hunnit läsa under veckan och fastar för Christian Rudolfs SEO-relaterade inlägg. Här finner jag ett spännande angreppssätt som presenterar andra SEO-aspekter än de vi kanske […]

  3. […] att vara stort fokus på köpt trafik. Hade en bra diskussion med Christian Rudolf (som förövrigt skrivit länkpoesi) i veckan om just detta, affiliatewebbar kontra köpt trafik, och fick lite goda råd. […]

  4. […] den enskilt viktigaste parametern för att ranka högt hos sökmotorerna. Christian Rudolf filosoferar loss ordentligt i […]

  5. […] Länkens Grundbult var pusha_url = "http://disruptive.nu/2010/03/29/sahar-skaffar-du-lankar-enligt-google/"; var pusha_titel = "Såhär skaffar du länkar enligt Google!"; var pusha_bakgrund = "#FFFFFF"; var pusha_nyttfonster = false; […]

  6. […] men faktum är att det han också beskriver är en inlänkningstrategi. I veckans inlägg om länkar pratar jag om hur viktigt en samhälle eller flock är för att lyckas med inlänkar. Alla länkar […]

  7. […] och förnuft , ännu mer idag, när när nedanstående video, producerades men faktum är att det fungerar mycket bra att byta någon form av värde mot länkar. Ibland kommer du att få en svag länk i utbyte mot värdet, ibland en stark länk, men du […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+