Jag har haft förmånen att lära känna Henrik Torstensson via bloggosfären. Henrik driver en av de absolut äldsta internetbloggarna i Sverige och han är en veteran i svenska internetkretsar. Idag är Henrik General Manager Piczo and SVP Strategy, Stardoll. Henrik sitter även i styrelsen för Videoplaza.
Faktum är att Henriks blogg var en av de absolut första bloggarna på svenska som jag började läsa(tillsammans med Martins) och den är fortfarande på min måste lista även om Henrik numera allt sällan bloggar. Dock har jag istället förmånen att då och då träffa Henrik och snacka med honom. Vid en av dessa snack insåg jag hur bra Henrik skulle göra sig på video. Sagt och gjort, vi möttes upp en kväll på Stardoll och snackade om internetmarknadsföring. Inte hur man gör en perfekt banner eller textannons utan hur branschen funkar strukturellt. Värde kedjor, strukturella USP:ar, säljkostnader, feedbackcykler osv. Vill ni förstå mer hur branschen funkar kan jag rekommendera lyssna på Henrik.
I denna video pratar Henrik om tre saker:
- Har cpm-annonsen en framtid?
- Förklaringar till Googles framgångssaga.
- Vad Henrik tror Facebooks framgångskoncept är!
Vill du läsa eller lyssna på fler entreprenörsintervjuer så har disruptive gjort ett gäng under åren som gått. Du finner dessa entreprenörsintervjuer här.
Vill du diskutera detta, skriv en kommentar här. Henrik kommer vara aktiv och svara på frågor. Ni kan också hitta Henrik på Twitter här om ni vill snacka direkt med honom. Vill ni bara prata med mig, så hittar ni mig på Twitter här
Jag tycker även ni skall stoppa in disruptive i er rss läsare för detta var knappast sista videointervjun
För det första, mycket informativ intervju.
Nu kommer frågan/frågorna.
Du sa något om att cpm bara kommer att gå för större företag för att pusha sitt varumärken (tex som du sa, tvättmedel). Håller med dig, till viss del Såklart så vill de pusha sitt varumärke, det vill väl alla, stora som små företag. För som jag uppfattade det så var det bara stora företag som skulle tjäna på det i framtiden, om jag inte förstod fel.
Jag vill nog påstå att det kommer fungera för även mindre och till och med små företag då det egentligen bara handlar om att ge reklamen rätt bild av produkt och gör den det så kommer konsumenten inhandla den, stort som litet bolag. Rätta mig om jag har fel 🙂
Kan dock hålla med fullt ut angående facebooks reklam då de verkligen kan spana in vad jag som användare intresserar mig för och då ge mig verkligen rätt reklam. Allt från coca-cola till minne för mobiltelefonen och då även få med åldersgrupperingar på reklamen då de kan avläsa ålder på användarna.
Bra intervju!
Jag tror du missuppfattar Henrik. Han säger att de stora mediabolagen kommer det att löna sig med cpm annonsering.
Ah, okay. Då tar jag tillbaka det 🙂 My bad!
Med andra ord, en webbsajt med 10 anställda som levererar nån miljon sidvisningar per dag kan leva gott på dessa annonsintäkter, medan en mindre sajt som har 5000 visningar inte ens får ihop till kaffet.
en miljon sidvisningar per dag, den kan nog föda fler faktikst 😉
Per: När det handlar om varumärkesbyggande annonsering (med syfte att bygga varumärkeskännedom, att göra konsumenten mer välvilligt inställd till en produkt för att påverka köp i framtiden snarare än idag) för en bred konsumentmarknad tror jag att de stora summorna kommer att investeras av relativt få stora bolag snarare än många små.
Mindre bolag kommer i högre grad arbeta med säljdrivande annonsering och främst göra det cost per sale/action för att minska sin risk. Inte för att de inte har behov av varumärkesbyggande annonsering, utanför att de sällan har råd.
När de stora bolagen köper varumärkesbyggande annonsering så kommer de spendera pengarna hos några få stora sajter då det passar deras och mediabyråernas affärsmodell (lägga mycket pengar i en för annonser säker miljö). En liten webbplats kan i princip inte komma åt de pengarna genom direktsälj. En del av varumärkespengarna kan dyka upp som klickkampanjer hos exempelvis Tradedoubler eller Advertising.com om annonsören försöker få ned snittpriset för en kontakt eller vill skapa förhandlingsutrymme med de stora mediaaktörerna.
Martin: Det beror, som du vet, också på vad man har för trafik. Men om man har bred trafik så blir det inte så mycket mer än 20-50 kronor på 5000 sidvisningar. Vertikaler som resor, gambling och finans ger naturligtvis mycket mer än så.
Med anledning av att låta dryg så ville jag bara påpeka att ordet “intervju” inte uttalas “interjuv”.
Tack för mig!
Jens