Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Google vs Social Media

Idag släppte Google en video där man försöker visa den ekonomiska effekten av sökmotorn på den amerikanska ekonomin. Siffran man kommer fram till är att Google tillför den amerikanska ekonomin 54 miljarder dollar(USA hade en BNP på ca 13000 miljarder dollar, inte jämförbart men för att ni skall få något att jämföra med). Det kan tyckas lite men vi skall ha i åtanke att det är ett enda företag och det företaget startades för 12 år sedan. Googles omsättning förra året var ca 26 miljarder USD. I videon nedan skattar man nyttan av Google och sätter ett värde på detta. Se videon, fundera över denna skattning och nytta.

Sedan sätter ni detta i relation till den sociala mediasfären. Ta  Facebook som förra året omsatte ca 0,5 Miljarder USD förra året. Med en gnutta tur kan man nå 2 miljarder USD i år. Satt i relation till Google är det bara en bråkdel av det ekoniska värde Google levererar. Nu vet jag att Facebook bara är en del av den sociala mediasfären men det är den största aktören sett till omsättning.

För mig är Google grejen. Det är i det segmentet man skall vara. Det är för att Google är inte en produkt. Google är ett ekosystem. Det finns olika typer av intressenter, som alla tillför pengar och tjänar pengar på Google. Det finns en kritisk massa av kunskap och du kan skala din affär på olika sätt utan att behöva vara nobelpristagare eller uppfinna hjulet.  En mycket viktig faktor tror jag också är att Googles annonssystem, Adwords är inte så annorlunda, jämfört med de systemen för annonsering som fanns innan Google. Googles produkt är  inte ett så stort steg för företagen. Det är helt enkelt en fungerande ekonomi, som växer.

Social media(ett starkt generaliserade utryck för vad det är men jag tror ni förstår vad jag menar) är inte alls ett ekonomiskt ekosystem ännu. Visst det finns troligen fler intressenter, mätt i antal, än om man jämför med Googles ekosystem. Problemet är att det finns mycket mindre pengar och det är mycket mer fragmenterat. Tillväxten är antagligen mycket högre men det är inte procent som mättar magen utan riktiga kronor och ören. Det finns inte heller den kritiska massan av kunskap om hur man gör. Det är helt enkelt för nytt och lite för avlägset, sett med företagsögon Det är SÅ dysfunktionellt sett med en nationalekonoms ögon. Det betyder inte att det inte går att göra saker men att det är MYCKET svårare.

Det snackas alldeles för lite om Google

Jag tror detta är värt att ha i åtanke när vi diskutera sociala medier, online kommunikation och var man får mest bang for the buck. Många diskuterar sociala medier men få diskuterar Google. Jag tror vi behöver ändra på det. Google förtjänar en mycket större del av diskussionen och uppmärksamheten. Kanske är det bara så att Google är mycket svårare att förstå, eller tråkigare. Jämför tex PPC med ämnet Twitter. Därför pratas det mindre om Google.

För dig som entreprenör

Att befinna sig i ett stort livskraftigt ekosystem är en nödvändighet för entreprenören. Därför skall man inte sky mogna marknader. Där finns det mycket pengar och oftast mycket nischer. Omogna, eller som i detta fallet väldigt outvecklade marknader kan vara mycket svåra. Visst, lyckas man så är så klart avkastningen därefter. Det måste såklart ställas mot faktorn att man måste kanske vara nobelpristagare för att lyckas

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Tack för bra inlägg. Håller med. Perspektivet behövs. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.

  2. Rudolf says:

    Nä, det är såklart en resursfråga. Dock är det min upplevelse att företag inte satsar tillräckligt på Google.

    Google själv asäger ju att inte ens varannan sökning finns det en annons på. Det betyder att det finns minst 13 miljoner sökningar i sverige varje dag utan en annons. Därefter har vi deras contentnätverk som är helt oexploaterat.

    Denna marknadsmöjlighet ligger där och väntar bara och all kompetens finns. För social media är det inte så.

  3. Magnus Äng says:

    Jag instämmer till fullo!
    Jag höll ett seminarium tillsammans med Google häromdagen och diskuterade delvis detta. En annan stor skillnad är att i sökmotorer söker “kunden” efter en lösning medan Sociala Medier är mer av en kommunikationslösning där deltagarna har helt andra syften.

    Jag presenterade även en liten del av din eminenta studie av börsbolag och varumärkessökning och givetvis nämnde dig som källa.

    Keep up the good work!

  4. Rudolf says:

    Tack Magnus

    Jag har faktikst en ny undersökning på g, dock med lite annat tema. Den handlar om hur myndigheter får sina webplatser hackade för att spammare skall kunna manipulera googles sökresultat och dessa sajtägare vet inte om det. Tror mig kunna presentera en överraskning eller två.

  5. Jag kan bara hålla med. Jag skrev ett blogginlägg 24 mars där jag undrade varför inga svenska entreprenörer utnyttjar Google Apps Marketplace? Där har man en enkel infrastruktur för att komma igång och tusentals redan motiverade kunder.

  6. Mikael says:

    Intressant inlägg, men jag tycker alltför många är alldeles för lyriska över Adwords och PPC i allmänhet utan att granska dessa fenomen lite mer i detalj. “Fungerande ekonomi” och “Det snackas alldeles för lite om Google”… jo det är lätt att stämma in i hyllningskören, men det är vi som ser bortom det som vet vart det hela är på väg och hur det egentligen fungerar.

    Visst tjänar Google stora pengar på Adwords och företag som annonserar, men förmodligen är det så att en stor andel av dessa företag inte mäter och följer upp resultatet av marknadsföringen utan plöjer in en summa pengar i PPC därför att hyllningskören är så pass mäktig som den är. Det håller ett tag, men inte hur länge som helst.

    Faktum är att det finns hur många produkter som helst som inte lönar sig att annonsera med Adwords. Med ett genomsnittligt klick på $1 och en conversion ratio på i bästa fall 1/600 (vilket det faktiskt rör sig om för exempelvis många konsumentprodukter) så gör företagen breakeven först med ett pris som ger en marginal på $600. Och vilka konsumentprodukter ger det? Sen vill man kanske tjäna lite pengar också och inte bara göra break even.

    Nästa steg inom den här branschen är sannolikt ett upplägg där annonsören betalar inte för en visning av annonsen och inte för ett klick på annonsen utan för att ett köp genomfördes med hjälp av ett klick på annonsen. Där har ni skälet till att Google dragit igång Google Checkout. Och där har ni skälet till att konkurrenter som Trialpay arbetar på nya sätt att exponera produkter. Aktörer som PayPal har säkert också planer på nya metoder. För gör de inte det kommer de vara illa ute. Så framtiden ligger i allra högsta grad i Googles händer, men det förutsätter att de gör rätt saker vid rätt tidpunkt för rätt målgrupper till rätt pris.

    mvh Mikael H.

  7. Rudolf says:

    “Faktum är att det finns hur många produkter som helst som inte lönar sig att annonsera med Adwords.”

    Vill bara betona att samma gäller för alla medier, tom i större utsträckning än Google. Värt att notera, att de undersökningar jag läst kring syften med sökningar så är ca 5% sökningarn direkta köpsökningar. Det skulle motsvara ca en miljon sökningar om dagen i Sverige. Det betyder inte att alla köper men de som söker är nära köp. Skulle gissa att en hel del av dessa köp, trillar in i en vanlig butik och inte hos en e-handlare

    “Visst tjänar Google stora pengar på Adwords och företag som annonserar, men förmodligen är det så att en stor andel av dessa företag inte mäter och följer upp resultatet av marknadsföringen utan plöjer in en summa pengar i PPC därför att hyllningskören är så pass mäktig som den är.”

    Det du beskriver här är i själva verket en marknadsöppning. De som ser Google som aftonbladet. Det innebär ju att de som inte gör det har en stark konkurrensfördel.

    ca 70% av alla sökningar i Google är sk informationsökningar. Det gäller inte bara inför köp utan inför många beslut och frågeställningar. RÄtt gjort kan man påverka kunder väldigt mkt. Detta är ngt som företag inte alls sysslar med idag.

    Google contentnätverk. Här har vi ännu mer informationssökningar, rätt info, i rätt tid på rätt plats påverkar kunden väldigt mkt.

    Ställt givet många andra marknadsaktiviteter som företag gör som inte mäts alls, så håller jag inte med dig om din skeptisim.

    Google kommer säkert införa någon typ av affiliate erbjudande om det lönar sig för dem att göra det. Vissa branscher ja, men knappast brett. Man har bla gjort det med bolån i USA. Dock har jag förstått av initierade källor att det funkar sådär för annonsörerna.

  8. Fredrik says:

    Sprider bloggkärlek till herrarna på http://bit.ly/bZHKGv

  9. Mikael says:

    Rudolf skrev:
    > Ställt givet många andra marknadsaktiviteter som företag gör som inte
    > mäts alls, så håller jag inte med dig om din skeptisim.

    Kritisk granskning skadar aldrig och jag tycker alltid det är intressant att diskutera flera sidor av myntet, så att säga. Adwords kan vara oerhört kraftfullt… eller inte. Det beror på. Och just PPC är inte slutstationen vad gäller Internetannonser, tekniken utvecklas och PPC är inte idealet. Som entreprenör ser jag alltid nya behov och möjligheter till förbättringar. Det är möjligt att PPC kommer dominera i några år till men ser vi längre framåt tror jag vi kommer se en betydligt tajtare koppling mellan teknologier för shopping carts och annonsnätverken. Intressanta bolag att hålla koll på inom det området är Google förstås men även Trialpay.

    Trevlig sajt förresten!

    mvh Mikael H.

  10. Rudolf says:

    Tack M

    Jag skall erkänna att jag inte alls är kung på de där nya teknologierna.

    PPC kan vara en finne i röven om man jobbar i starkt konkurrensutsatta segment. Man kan inte bara jobba med köpet, man måst ejobba hårt med landningsida och erbjudande.

    men också googles contentnätverk. Det är i mångt och mycket ganska outforskat!

  11. Min Blogg says:

    Adwords är väl den mest geniala affärsmodellen som skapats och aboslut ett komplement till marknadsföringsbudgeten. Men den är lite väl överreklamerad. Har jobbat som konsult åt företag som betalar upp emot en miljon i månaden på deras tjänst. Om det ger valuta för pengarna eller inte är nog väldigt inviduellt.

    I grund och botten gäller det att ha en starkt varumärke generellt med attraktiva tjänster eller produkter. Ett tips jag brukar ge till företagare utan att vara någon expert är att inte haka på googles rekommenderade PPC rekommendationer som alla andra gör. Ge dom istället skambud 10-20% av rekommenderat och höj istället din dagliga budget till så mycket pengar som du inte ens har råd med. Summa kardemumma är att man får 3ggr så mycket klick för samma peng. Sen ska man så klart ha relevanta sökord, bra landningssidor för ökad qualityscore osv.

    mvh / Mattias

  12. Rudolf says:

    Jag tycker du sätter fingret på en grej företagen bör göra för att få det lönsamt. Man måste jobba med kampanjen. Inte bara lägga upp annonser som tex på Aftonbladet. Man måste testa vidare hela tiden.

    Tror detta kan vara svårt för företagen faktist och det är inte säkert en konsult kan lösa problemet då man som du säger, måste jobba med sina erbjudanden och landningsidor!

  13. Att Google regerar som den enskilt viktigaste trafikkomponenten för e-handel är nog de flesta eniga om.

    Mitt enda och största problem med Google är den monopolsituation de lyckats skaffa sig (mycket tack vare en rad intelligenta drag de gjort) och den makt en sådan situation ger dem.

  14. Patrik Öhman says:

    Håller med om att det snackas mindre om Google nu jämfört med för bara 1-2 år sedan. Jag har själv en hel del kundkontakt och där är det ett enormt fokus på sociala medier det sista året. Har stött på flera företag och organisationer som i ren desperation att hänga med investerar helt utan tanke och även blir lurade av skojare. Lite som SEO-branschen för 3-4 år sedan. Google har helt klart en stor outnyttjad potential fortfarande.

  15. J says:

    Både läsvärt och tänkvärt! Hittills drar jag merparten av trafiken till min webbutik via affiliates trots hög SERP. Vad tycker du/ni man kan göra för att verkligen konvertera och ta en bit av google-kakan?

  16. Rudolf says:

    J:

    Några tankar tips:

    1. Du måste vara redo att misslyckas lite. Att hitta rätt kanaler/ord i Google sök och contentnätverket kräver lite läropengar. Alla de som blivit riktigt duktiga säger att en stor anledninge var att de inte gav upp. De höll på i flera månaden oftast innan de började se det resultat de ville
    2. Copy. Lägg mkt tid på att lära dig annonscopy. Du har 85 tecken att jobba med. SPlittesta alltid annonser så du hela tiden förbättrar dem
    3. Landnignsidor. Detta är svårt men tveka inte att jobba med din landningsida. inte bara design utan vilket innehåll du har och hur du kan förbätra länkar och budskap på sidan.

    Till sist, sluta aldrig testa, aldrig, du måste hela tiden testa. Det är vägen till framgång!

  17. Tjena Christian,

    Lite sent ur blocken här men vill addera lite till ditt inlägg.

    Att Google skapar ett stort värde är det inget tvivel om. Jag kan t.o.m. tycka att de är lite beskedliga i sina estimat. Att det finns potential för ytterligare tillväxt är en uppfattning jag delar med dig. Däremot så menar jag att det uppenbart är så att kapitaliseringen inom sociala medier har en mångdubbelt större outnyttjad potential än Google. Med tanke på den enorma time spent den driver så känns inte faktor 10 främmande.

    Att Google affärsmodell lyckats bäst av alla på webben är tack vare en kombination av faktorer:

    1.Främst pga att Sök ligger nära köptillfället men också
    2.Prestationsbaserat
    3.Self service (till skillnad från majoriteten av displayannonsering tex) vilket gör det enkelt (nåja) och snabbt att komma igång
    4.Feedbackmodell (som jag vet att du missionerar för 🙂 ) som ger annonsören kontinuerlig info om hur det går och hur det an bli bättre
    5. Relevanta annonser
    6. Budgivning

    det finns säkert en del andra förklaringar till men detta menar jag är de huvudsakliga. Studerar man ovan 2-6 utan några problem kan anammas av sociala medier. Däremot är punkt 1 svårare och det är här den stora utmaningen ligger. Hur skall de sociala medierna med all den tid användarna lägger på dem, kunna veta när användarna är i köpmodus? När de löser det så är jag övertygad om att vi kommer se en intäktsexplosion inom de sociala medierna.

    Mot bakgrund av ovanstående och att det är inte minst Facebook som är den stora utmanaren till Google just nu så tycker jag nog inte att att pratas lite om Google. Tvärtom tycker jag att de får väldigt mycket fokus särskilt om du jämför med tex Microsoft.

    En annan sak som håller nere tillväxten för Google är ju att konkurrensen med andra annonsörer har drivit kostnaden för annonseringen uppåt kraftigt samtidigt som annonsörernas marginaler uppskattningsvis inte blivit bättre. Detta gör ju att många annonsörer hålls tillbaka.

  18. Rudolf says:

    Tack för en väldigt bra kommentar Joakim

    Jag håller faktiskt med dig Joakim. Jag tror på en stor potential inom sociala medier. Dock tror jag inlärningskurvan för att förstå hur processen skall vara där är mycket lång. Idag känner jag en snubbe som kan få folk att köpa saker via sociala medier, kostnadseffektivt. Jag känner 30 duktiga Google snubbar och snubbinnor.

    Så om man är mediaköpare, vad skall man göra? Man väljer Google för det är säkare och det är lite min poäng med denna posten. Snacket om social media innhåller mycket varmluft från självutnämda experter. Så är det inom Googlesfären

  19. och jag håller med dig helt Christian om att kunskapsnivån är för låg och det är för få bra case inom sociala medier. Jag tror dock att det är därför som behovet av att skriva mycket om det är så stort. På så sätt minskar förhoppningsvis längden på inlärningskurvan och potentialen som ligger där kan utnyttjas. Men som det är nu så är det, i de flesta fall, absolut en säkrare investering med PPC och Google.

Trackbacks

  1. […] analyserar Google vs Social Media Dieter Kalisch 28 May, 2010 Tags: Andereas Friis Dieselkraft Dieter Kalisch Facebook […]

  2. […] Google VS Social Media var pusha_url = "http://disruptive.nu/2010/09/30/vad-gillar-google-egentligen/"; var pusha_titel = "Vad gillar Google Egentligen?"; var pusha_bakgrund = "#FFFFFF"; var pusha_nyttfonster = false; […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+