Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Rapport från Annika Lidnes Disruptive Code konferens

Annika Lidne är en serientreprenör med många järn i elden. Hennes Disruptive-konferenser är alltid välbesökta vilket kanske inte är så konstigt med tanke på talarna hon bjuder in och de deltagare som kommer. Den senaste i raden av hennes konferenser var Disruptive Code och gick av stapeln 21-22 september. Till skillnad från hennes tidigare konferenser var denna mer inriktad på webbutveckling och innehållet spände över allt från HTML5 till Cloud Computing.

Med tre parallella föreläsningsspår så det fanns mycket att välja på oavsett intresseområde. Redan för flera år sedan insåg jag att konferenser inte längre handlar om att få lära sig det senaste för det har man redan fått via bloggar och artiklar på nätet. Istället handlar konferenser om att få träffa människor, bygga nätverk och utbyta erfarenher. I detta avseende var Disruptive Code en riktig höjdare.

Bland annat träffade jag två ungerska utvecklare från Prezi. De kunde förtälja att Prezi hade över en miljon aktiva användare och att nästan 5% av dessa är betalande användare!  Vidare träffade jag bla Heidi Harman, Gunnar Lindberg Årneby, Erik Starck, Niclas Strandh, Nikke Lindqvist, Ted Valentin, Måns Adler, Anna Oscarsson, Mattias Östmar.

Bruce Lawson, utvecklare på Opera hann jag också byta ett par ord med där han förklarade för mig hur Opera tjänar sina pengar via licensiering. Bruce höll för övrigt ett av konferensens bästa föredrag. Det handlade om HTML5, ett ämne som med slides fulla av code-snippets torde vara omöjligt att göra roligt. Med sin ironiska humor och roliga liknelser blev detta en av de roligaste föreläsningar jag hört.

Malin Ströman, en av nyckelpersonerna bakom Stardolls sanslösa framgångar, höll ett tankeväckande föredrag om hur man får ut det mesta ur en organisation genom att få alla att förstå målen. På ytan ett trivialt ämne men det fick stor resonans i åhörarskaran där många upplevt de problem som hon beskrev i presentationen.

Tack Annika, Paula och Jennifer för två jättefina, spännande och roliga dagar!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+