När vi intervjuade Hjalmar Winblad bad vi honom att bidra med en affärside. Denna vill vi nu delge er. Vi tror att den säger en del om hur Hjalmar tänker. Enjoy!
Jag tog mig friheten att döpa tjänsten till Extrem Search. Som namnet visar så är det inom sök men man bygger ingen sökmotor utan man bygger en webtjänst/pluggin som söker flera sökmotorer, tex Google, Yahoo och MSN sedan viktar man resultatet.
Man kan illustrera detta genom att titta på två sökningar från Google och MSN. Jag sökte på MP3 spelare:
Ni kan se hur de skiljer sig ganska mycket men ingen av sökningarna är orelevant.
När vi frågar efter affärsmodellen tvekar inte Hjalmar Winblad. “Bygg användare, sedan löser det sig med stålarna” säger Hjalmar.
Min personliga reflektion är att denna affärside defenetivt uppfyller KISS-principen . Den är också lätt för användaren att customisera och man kan bygga in variabler som skiljer sökmotorerna åt som man kan låta söket fokusera på. Tex är MSN lite snabbare på att ta in nya websidor.
Het eller get? Tror ni den fungerar?
Peter och jag skriver ned en del affärsideer som vi ger bort, ni kan läsa dessa affärsideer här!
Det låter kort och gott som http://www.dogpile.com som funnits med några år.. Men kanske en .se variant med marknadsföring i baken så kan det vara en “viable idea”
http://www.consum8.com/search.php?q=mp3
Du kan tom dra i spakarna för att lägga vikterna själv 😉
Jag kanske feberyrar, men det låter som en metasökmotor i mina öron/ögon…? Typ http://www.mamma.com.
HAr gjorts flera gånger om. Använde själv den populäraste då (1998-2000 kommer tyvärr inte ihåg namnet). HUImla smidigt att kunna söka på flera sökmotorer med viktade resultat.
“Affärsidén” ovan visar bara återigen på att vi är alltför dåliga inom niformationsbranscherna att använda oss av erfarna människor eller se vad som gjorts tidigare för vi har så bråttom att se framåt. Se verkstadsindustrin där folk med erfarenhet är guld värda.
Men trevligt att ni kommer med uppslag i alla fall!
Metasöktjänst? Tyvärr inte så innovativt om man inte lyckas hitta ett alldeles extremt bra sätt att visualisera träffarna eller indexera nischat material. Hittills har ingen fri metasöktjänst lyckats nå någon större publik jämförbar med de stora sökmotorerna.
Lars: Innovationen behöver ju inte alltid ligga på produktnivå, den kan lika gärna ligga på distributionsnivå. Bevilsigen var Hjalmar omedveten om alternativen som diskuteras i denna tråd! Det säger ju också en del om marknaden!
Nicklas: Det finns säkert en poäng i det du säger men den digitala ekonomin är väldigt mkt mer snabbrörlig än verkstadsindustrin och det gör jakten på det nya nya så mkt annorlunda. Att bygga en ny bil är ett mångmiljardprojekt, bygga en ny tjänst är några miljoner kronor. Givet det faktumet kan experimenterande vara viktigare än erfarenhet!
Samtidigt är webbindustrin bara ca 10 år gammal. Har du 7 års erfarenhet av den digitala ekonomin som jag så är du veteran i ordets rätt bemärkelse!
Tommy: Mamma kan vara en sådan sökmotor. förskte räkna ut om det är så och denna sidan indikerar att det är så: http://www.mamma.com/psearch.html
Webmoney: Helt korrekt. det är en sådan som hjalmar beskriver!
Visst en svensk variant kan ha ett värde men framförallt tror jag man måste komma på ett bra sätt att komma närmare användarna!
Om det sedan är pluggins eller förklara värdet av tjänsten(de felsta användare förstår nog inte sök fullt ut) låter jag vara osagt!
Jag vill inte låta för pessimistisk men drömmen om den perfekta metasöktjänsten som söker på allt har funnits länge, men de som hittills försökt har gått bet (profusion, ixquick, vivisimo, clusty etc) av olika skäl. Inom biblioteksvärlden används flera former av “federated search” för att gör samsökning av olika sökresureser, fria och avgiftsbelagda, möjligt. Problemet är att man ofta bara kan göra anrop till externa resurser och inte tillåts indexera innehållet från resursen lokalt och utifrån detta göra en bra metsöktjänst. Det är inte så att jag inte tror på metasökning, men det som hittills gjort genom att blanda träffar från ett gäng sökmotorer av skilda slag och tror att man förbättrar sökupplevelesen är inte lösningen i mina ögon. Det måste till nåt mer, men det är värt att prova. Särskilt för biblioteksvärlden som har en massa bra sökresurser som användarna inte känner till för att går ju “lika bra att Googla”.
Rudolf, förklara mer vad du menar med att produkten kan ligga på distributionsnivå?
Lars: Det är helt ok att vara pessimistisk. Du har bevisligen kunskaper och insikter jag inte har. Det är tydligt när man läser din blogg. Just det faktum att du har vänligheten att delta i denna diskussion gör ju att vi ökar värdet av den ursprungliga tankarna. Hjalmar kommer säkert tycka det också när han läser detta.
Innovation sker inte bara på produktnivå utan även på distributionsnivå, dvs hur man attraherar användare. Ofast ligger fokus på att skapa fantastiska saker och det i sig kan attrahera användaren men oftast räcker inte det. Innovation kan också förekomma hur man packaterar saker och ting och hur man når potentiella användare eller hur tjänsten skall konsumeras.
Det är min övertygelse att många fantastiska saker stupar på att man helt enkelt inte är duktig på marknadsföring och packetering och att även detta är ett område som förtjänar innovation.
Jag kolla din sida lars, på den skriver du om alternativa sökmotorer och kataloger. Du får gärna skriva mer om det för jag fann det MKT intressant!