En reflektion från Silicon Valley och det jag arbetar med härborta i BootstrapLabs, och kring alla de nya startups vi träffar varje vecka;
I en Internet uppkopplad värld med Sociala nätverk, Social webb som består av en konstant (dubbelriktad) realtidsström tror jag också är ett nytt ekonomiskt fenomen, som jag vill kalla “realtidsekonomin”, där ord som konsument faller platt, då få bara konsumerar.
I Realtidsekonomin har vi ett konstant flöde av information, och innehåll skapas och delas när och där det händer. Det skapar helt nya utmaningar kring hur vi skapar affärsmodeller kring innehåll. Stora mediaföretag med övertag på distributionsvolym och stora säljorganisationer tappar sitt övertag, samtidigt som det faktum att distribution blir ett commodity, gör det svårt för små aktörer att skapa intäktsströmmar (med traditionella affärsmodeller).
Vad som krävs för att matcha denna realtidsekonomi är också innovation kring affärsmodeller, dagens annonsnätverk har tagit ett stort steg från ren Display advertising (som TV och tidningar), till en värld där man kan spåra och mäta på helt andra sätt (även om traditionella mediaköpare ej tagit detta till sig ännu i större utsträckning).
Det man får fråga sig hur ser ett annonsnätverk ut i realtidsekonomin? Det kanske är detta som Twitter håller på att lösa. Vem vet, men det skulle vara min gissning.
Utöver annons och media landskap, så påverkar realtidsekonomin, alla online relaterade verksamheter och även traditionella verksamheter. Man kommer att behöva vet hur konsumenter, kunder, leverantörer, interagerar med sitt företag i real-tid, och det går bortom analysverktyg för sociala medier. Man behöver bygga “dashboards” och verktyg där man i realtid kan följa key metrics för sitt företag efterhand som det sker, och ej gamla data warehouse modeller.
Internet, SaaS m fl företag bygger idag in detta i sina system från start, och investerare här i Silicon Valley bedömer investeringsobjekt efter hur väl de jobbar med metrics. Men etablerade företag har ej tillgång till denna typ av verktyg (trots avancerade rapport och BI system), och hamnar än mer efter i denna utveckling.
I realtids ekonomin handlar det om att alltid kunna spåra interna och externa dataströmmar (“big-data”) och i realtid värdera hur det påverkar sin egen organization. Så uppmaning och fråga till läsare här, hur relaterar detta till era etablerade företag eller era startups?
// @nicolaiwadstrom – nicolaiwadstrom.com – bootstraplabs.com
Alla system finns för att aktersegla de “gamla” mediabolagen (google och fejjan är det mkt svårare att aktersegla) och i och med det, kommer det hända. frågan är bara vilken aktör som hjälper företagen med detta.
De gamla bolagens fördel är att de är en “quickfix” Att skaffa sig rätt trafik, mer naturligt är ofta något som involverar flera avdelningar på företaget, cms(teknik), kommunikation för att kommunicera värde, marknad då du faktikst skall köpa billig men rätt trafik till ditt innehåll.