Yahoo är ett företag som för en rätt tynande tillvaro. Speciellt gäller detta i Sverige. Nedanstående skärmdump är från en sökning jag vaktar då och då den illustrerar på ett fint sätt exakt hur illa ställt det är med Yahoos teknologi. Sett från ett användarperspektiv finner vi två stora nono:s i denna skärmdump.
Misstag 1. Kvalite i sökresultat är “sådär”
Som ni ser är sökningen “Antivirus” och ni finner ett stort fel i den organiska sökningen. På fjärde plats(röd rektangel) finner ni en domän som heter Braantivirus.se. Den är min och det är en domän som man i SEO-kretsar kallar “Stödsida”. Dessa är ofta av lägre kvalite(även om denna är ganska ok) och används för att byta till sig länkar(oftast från andra SEO:are). I mitt fall registrerade jag denna domänen ungefär samtidigt som jag köpte Mjukvara.se, hösten 2007. Som ni ser tycker Yahoo att den är relevant(vilket ju är korrekt) men också att den förtjänar en bättre plats än tex Symantec(som är det största Antivirusföretaget på den svenska marknaden). Detta beror ju såklart på att Symantec själva suger på SEO men Symantec har en mycket äldre sida med kanske 1000ggr fler länkar. Ändå tycker Yahoos sökalgoritm att min stödsida som förtjänar en bättre placering än Symantec. Yahoo erbjuder alltså inte en söktjänst som visar tillräckligt korrekt information till användaren.
Misstag 2: Problem med Matchningsalgoritmen i deras köpta sök
I samma sökning finner ni flera antivirusföretag som marknadsför sina produkter via Yahoos köpta annonser och ni finner ett företag som marknadsför hälsokostprodukter för att bota förkylning. Personen som satt upp den kampanjen för hälsoprodukter har säkert sådär färdigheter avseende PPC men systemet borde ändå straffa ut den annonsören som gör såhär. Annonsen är helt irrelevant. I Google använder man ett system som heter Quality Score för att se till att hålla relevansen hög. Här verkar inte Yahoos breda match riktigt kunna skilja mellan “antivirus” och “virus”(Yahoo PPC experter får gärna reda ut detta närmare i kommentarerna). Så även mot annonsörer leverar man lösningar som är “sådär”
Man skall inte sparka på den som ligger ned…
Nu är det nog längesedan Yahoo brydde sig överhuvudtaget om de svenska sökresultatet. Deras problem är så mycket större än så. Ändå är det så att dessa två detaljer illustrerar så väl varför de just har stora problem. Yahoo är nog ingen aktie man vill äga de kommande fem åren.
Yahoo struntar nog i detta nu på grund av att Bing tar över sökresultatet där på sikt, http://www.idg.se/2.1085/1.335483/yahoo-drivs-nu-av-microsoft-bing
De medger helt enkelt att de har en söktjänst som inte fungerar speciellt bra då de nu tar hjälp av Microsoft.
Förhoppningsvis kan Yahoo i och med detta lägga mer energi på att leverera kvalitativa (relevanta) sponsrade länkar.
Den hade jag faktikst missat helt! Dock kan man ju undra vad Yahoo egentligen skall göra då? Vad är deras kärntjänst?
Deras sökresultat är faktikst nästan lika illa. Här hittar man min stödsida på sida 2
http://www.bing.com/search?q=antivirus&go=&filt=all&first=11&FORM=PERE
och på sida 1 får man spanska träffar och andra märkliga resultat!
Yahoo är på väg ner rejält. Yahoo och Bing koncentrerar sig mest på den amerikanska marknaden. De bryr sig inte hur den svenska serpen ser ut. Jag har inga kunskaper om hur sökningar ser ut i USA men Yahoo har lågt användande även där, Bing har fler användare, om jag inte minns fel.
Använder Yahoo ibland och blir då påmind om varför Google är så stora.
Jag skulle sålt mina aktier i Yahoo, om jag haft några, då de inte tycks komma till rätta med sina problem.
Fast hälsokost kan ju ses som ett slags antivirus (enligt reklamen i alla fall) så helt irrelevant var det väl inte :-). Att vi IT-nördar enbart sammankopplar “antivirus” med datorer kan ju inte Yahoo hjälpa.
Skamligt av Yahoo! att presentera resultatet på det viset. Man får hoppas på att detta inte är fallet utomlands då marknadsandelen de har i Sverige ändå är liten.
Gällande Yahoo! i övrigt – det verkar gå utför. Den enda Yahoo!-tjänsten jag fortfarande använder är Yahoo! Answers som visade sig vara bättre än Google Questions.
Brukar använda Yahoo Site Explorer för att kolla inlänkar, sen vet jag att många använder Pipes! för att kombinera olika RSS-flöden. Sökmotorn Yahoo har jag dock övergivit för flera år sedan.
Har aldrig någonsin använt Yahoo’s sökmotor seriöst. Dock använder jag Site Explorer flitigt, och för herrans många år sedan så använde jag så klart geocities..!