Man brukar säga att “gratis är gott” men nu finns det vetenskapliga bevis på att “dyrt är godare“!
I en studie i USA lät man scanna försökspersoners hjärna med en magnetkamera medans dom fick provsmaka vin. De serverades samma vin hela tiden men lurades tro att det var nya sorter hela tiden. Man talade också om (det fiktiva) priset på vinet vilket varierade från gång till gång. Resultatet visade att den subjektiva bedömningen i ett vins smak var mer positiv ju dyrare vinet angavs vara. Det är kanske inte så förvånande eftersom vi människor har en tendens till att vilja se en korrelation mellan pris och kvalitet. Det riktigt häpnadsväckande är dock att hjärnmätningarna visade en reell ökning av aktiviteten i områden associerade med upplevd njutning som korresponderade mot det angivna priset. Med andra ord, en ökning i priset korresponderade mot faktiskt upplevd njutning på hjärncellsnivå.
Eftersom prissättning kan anses vara en marknadsföringsåtgärd så är dessa resultat extra intressanta enligt forskarna eftersom väldigt liten forskning är gjord på hur marknadsföringsaktiviteter påverkar oss på en neural nivå.
Man får anta att försökspersonerna inte var några vinkännare 🙂
Det liknar det klassiska (verkliga) marknadsföringsexemplet på juvelhandlaren som innan hon åkte iväg på en resa lämnade en lapp till sin anställde med en instruktion om att sälja ut ett parti svårsålda stenar till 1/2 priset för att göra plats åt andra. När hon kommer tillbaka får hon veta att stenarna hade sålt slut snabbt. Den anställde hade dock läst fel på lappen och istället för att halvera priset hade han dubblat det.
Läs dock:
http://neurocritic.blogspot.com/2008/01/delineation-of-two-buck-chuck.html
…innan man drar för stora växlar.