En av USA’s största operatörer Sprint Nextel gjorde i somras en strategiskt mindre lyckad åtgärd. De sparkade 1000 av sina egna kunder! Anledningen var att dessa kunder hade ringt för många gånger till kundtjänsten och klagat(!) Till saken hör att deras kundtjänst redan tidigare hade utsetts till USA’s sämsta. Vidare hade kundtjänsten sådana rutiner som gjorde att en klagande kund kunde tvingas att ringa fler gånger. Oavsett orsak så låter det inte som en smart grej för en operatör att sparka sina egna kunder.
I Sprint Nextels fall har det fått oöverträffade följder. I en telekommarknad som växer med ca 1,6 miljoner nya abbonenter varje månad så borde Sprint Nextel under de sex senaste månaderna ha fått 2,4 miljoner nya kunder om de hade växt i takt med marknaden med hänsyn tagen till deras marknadsandel. Istället har dom under samma period tappat 1,2 miljoner kunder! Totalt har dom alltså gått miste om 3,2 miljoner kunder i en marknad där alla andra vinner kunder.
Som resultat av kundtappet och därmed intäktsbortfallet har Sprint Nextel just informerat att man skall avskeda 4000 anställda. Kundtjänsten kommer nog inte att bli bättre av den åtgärden eller vad tror ni?
Hela historien kan ni läsa mer om på bloggen Communities Dominate Brands som inte skräder på orden om vilken inkompetens som frodas på Sprint Nextel.
Det skulle inte förvåna mig om det inträffade blir ett klassiskt exempel i hur man inte ska behandla sina kunder.
Ingen på det bolaget som hade läst “Good to Great”
🙂
Otrolig historia! Men jag är inte förvånad, när jag bodde i USA 1999-2000 så hade jag en Sprint-telefon och bemötandet i deras butiker och telefonkundtjänst var ett stort skämt redan då…