En start-up i Nya Zeeland har lanserat ett “socialt nätverk för vuxna” som heter iYomu vilket står för “I, You, Me and Us”. De anser att det finns få sociala nätverk som riktar sig till “mogna” användare och försöker med denna tjänst fylla ett “hål” i marknaden. Tjänsten i sig verkar vid en första anblick ok och de kommer nog att kunna få en hel del användare speciellt med sin tävling ‘The iYomu.com Challenge’ där registrerade användare har chansen att vinna 1.ooo.ooo USD genom att lösa en serie problem och uppgifter. Varje löst uppgift ger poäng. Tio personer med de högsta poängen kommer att intervjuas av iYomu varav tre finalister kommer att utses. Dessa tre finalister skall sedan ge en förklaring till varför dom borde få priset och hur det kommer att förändra deras liv. Den slutgiltiga vinnaren kommer att utses genom en omröstning online av alla medlemmar i februari 2008.
Ur marknadsföringssynpunkt är denna tävling brilliant då en massa människor kommer att bli medlemmar i förhoppningen om att vinna tävlingen. Många av delmomenten i tävlingen syftar också till att få folk att använda själva tjänsten varför det är sannolikt att vissa även kommer att stanna kvar efter att tävlingen avgjorts. Tävlingen kommer att uppmärksammas i media och de kommer att tjäna in varenda dollar i PR-värde. Vi får hoppas att de inte är lika oseriösa som auktionssajten bidme har framställlts som.