Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Odd Mollys fantastiska resa

odd_mollyjpg.jpgIdag pratade Christina Tillman, VD på Odd Molly om den intressanta resa klädbolaget som skapades 2002 har gjort. Christina är civilekonom och jobbade tidigare bla som inköpsansvarig på Indiska Kompaniet innan hon rekryterades som VD till Odd Molly 2005. Med henne bestod då personalstyrkan av 5 personer. Christina berättade om de framgångsfaktorer som ligger bakom Odd Mollys framgångar. Odd Molly riktar sig till enbart till kvinnor, inte män och inte barn. Tidigare bestod kollektionen enbart av klädesplagg ovan midjan. Inga kjolar eller byxor även om detta har ändrats på sistone.

Odd Molly har idag 1400 återförsäljningsställen i 33 länder. Omsättningen förra året var 127 milj och vinsten 17 MSEK. Med tanke på att bolaget bara har 24 anställda är detta anmärkningsvärt bra siffror. Odd Molly har ett attraktivt produktsortiment som gillas av både återförsäljare och slutkunder.

En av orsakerna till deras framgångar är en sammansatt affärsmodell med ett antal faktorer som samverkar till både skalbarhet och positiva kassaflöden.

  • Man tillverkar endast mot order.
  • Beställningar tas 6 mån innan leverans och är bindande.
  • Man har inga lager,
  • Korta kredittider.
  • Säljagenter kör provisionsbaserat.
  • Man har inga egna butiker.
  • Man har ingen egen produktion.
  • Tidigare belånade man också sina fakturor för att bättra på kassaflödet.

Idag värderas Odd Molly till ca 800 MSEK efter noteringen på First North vilket kanske ska jämföras med värdering 20 MSEK år 2005 då man gjorde en nyemission på 2 MSEK.

Odd Molly har en väldigt sund affärsmodell, en sanslös tillväxt och är en närmast makalös företagsframgång.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Rudolf says:

    Måste säga att siffrorna imponerar men som gammal finansanalytiker känns de dyra. Det är ändå på det stora hela ett ganska litet bolag!

  2. Studenten says:

    Kul att det går såpass bra för Odd Molly.

  3. Studenten says:

    Odd Molly kommer väl säkert kunna öka omsättning bra i år med. Verkar ju vara slutsålt överallt.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+