Idag pratade Christina Tillman, VD på Odd Molly om den intressanta resa klädbolaget som skapades 2002 har gjort. Christina är civilekonom och jobbade tidigare bla som inköpsansvarig på Indiska Kompaniet innan hon rekryterades som VD till Odd Molly 2005. Med henne bestod då personalstyrkan av 5 personer. Christina berättade om de framgångsfaktorer som ligger bakom Odd Mollys framgångar. Odd Molly riktar sig till enbart till kvinnor, inte män och inte barn. Tidigare bestod kollektionen enbart av klädesplagg ovan midjan. Inga kjolar eller byxor även om detta har ändrats på sistone.
Odd Molly har idag 1400 återförsäljningsställen i 33 länder. Omsättningen förra året var 127 milj och vinsten 17 MSEK. Med tanke på att bolaget bara har 24 anställda är detta anmärkningsvärt bra siffror. Odd Molly har ett attraktivt produktsortiment som gillas av både återförsäljare och slutkunder.
En av orsakerna till deras framgångar är en sammansatt affärsmodell med ett antal faktorer som samverkar till både skalbarhet och positiva kassaflöden.
- Man tillverkar endast mot order.
- Beställningar tas 6 mån innan leverans och är bindande.
- Man har inga lager,
- Korta kredittider.
- Säljagenter kör provisionsbaserat.
- Man har inga egna butiker.
- Man har ingen egen produktion.
- Tidigare belånade man också sina fakturor för att bättra på kassaflödet.
Idag värderas Odd Molly till ca 800 MSEK efter noteringen på First North vilket kanske ska jämföras med värdering 20 MSEK år 2005 då man gjorde en nyemission på 2 MSEK.
Odd Molly har en väldigt sund affärsmodell, en sanslös tillväxt och är en närmast makalös företagsframgång.
Måste säga att siffrorna imponerar men som gammal finansanalytiker känns de dyra. Det är ändå på det stora hela ett ganska litet bolag!
Kul att det går såpass bra för Odd Molly.
Odd Molly kommer väl säkert kunna öka omsättning bra i år med. Verkar ju vara slutsålt överallt.