Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Disruptive intervjuar Hjalmar Winbladh, Rebtel

mediumhjalmar.jpgEn mörk vintereftermiddag besökte jag och Rudolf Rebtels kontor i Nacka Strand söder om Stockholm. Där mötte vi Hjalmar Winbladh, grundaren av Rebtel och en oförbätterlig serieentreprenör, för en intervju som utan att det går att sätta fingret på det var en väldigt speciell upplevelse. Kanske berodde det på att vi satt i ett litet mötesrum som hade betecknats som ordinärt om det inte varit för den extraordinära sjöutsikten. Eller kanske berodde det på att Hjalmar var så öppen, entusiastisk och ändå så jordnära när han berättade om de erfarenheter han varit med om. Vi hade från början bestämt att intervjun skulle ta en timme men det slutade med att vi satt där i två timmar och lyssnade på Hjalmars spännande berättelse.

Hjalmar är kanske mest känd för att vid 31 års ålder ha sålt sitt bolag Sendit till Microsoft för 1,3 miljarder kronor 1999. Och även om det hela kan betecknas som en framgångssaga så var vägen dit inte helt spikrak.

Det hela började med att Hjalmar och en kompis var sugna på att starta företag efter gymnasiet. Det blev en städfirma med namnet Pedant med verksamhet i Östermalm i Stockholm. Men snart insåg man att man hade bättre koll på Östermalms trappuppgångar än vad många budfirmor hade vars bud ofta gick vilse varpå man startade budfirman Pedal. Hjalmar insåg att aktörerna i budbranschen saknade bra logistik och det var den insikten som gjorde att Pedal snart kunde slå konkurrenterna på fingrarna.

Sendit kom ur behovet att behöva förse chaufförerna i Pedal med en mobil logistiklösning. Så att dessa skulle kunna optimera sina hämtningar och leveranser. Det största problemet var hur chaufförerna skulle nå informationen. Valet föll ganska snabbt på mobiltelefoner men på den tiden fanns inget mobilt Internet. Efter att ha tittat litet på utvecklingskurvorna för Internet och för mobilelefoni så kom Hjalmar och hans kollegor fram till att mobiltelefoni och Internet skulle komma att konvergera. Idag är det ingen som höjer på ögonbrynen över en sådan slutsats men det här var 1994. Fortfarande hade man inte full täckning med sin mobil på väg från Stockholm till Arlanda och att GSM skulle bli en marknadsledare var fortfarande inte avgjort. Man berättade om sina tankar för en kontakt på Europolitan och fick i uppdrag att skriva en förstudie åt dem för 25.000:-. I den förstudien beskrev man bland annat att e-post i mobilen skulle bli en ’killer-app’. Hjalmar och hans kollega Jonas Lindroth tog tom patent på det som idag kallas WAP-push. Sendit blev specialiserat på att koppla ihop mobilen med Internet och fick operatörskunder över hela världen. Hjalmar säger ”Ibland när man är ’bleeding edge’ är det svårt att bli ’leading edge’. Det finns inte så mycket kunskap utan man får gå magkänsla och stridserfarenhet.”

Man brottades dock med ständiga driftsproblem då servertekniken var baserad på Microsofts serverplattform. När man ringde Microsofts utvecklingssupport i USA för att beklaga sig över att servrarna kraschade var dessa istället imponerade över hur länge servrarna faktiskt var i drift innan de kraschade.

Till slut blev situationen ohållbar med en driftstruktur som ständigt drogs med driftsstörningar och för att få Microsoft att inse att de måste skärpa till sig så reste Hjalmar och Jonas över Microsofts huvudkontor i Washington. Efter att ha stövlat på kontoret och skällt ut de ansvariga för att inte förstå vad som krävdes för att sälja system till teleoperatörer blev de ombedda att träffa Steve Ballmer. Han fann Sendit intressant och frågade om de var intresserade av att sälja bolaget. Några veckor senare var uppköpet ett faktum och Microsoft köpte Sendit för 1,3 miljarder kronor kontant. Hjalmar fick personligen 120 miljoner kroner för sin andel.

”Är inte Ballmer lite galen?” frågar jag och fortsätter ”Han framstår som otroligt gapig, bufflig och impulsiv av det man ser av honom i Media”
”Tvärtom!” svarar Hjalmar. ” Han är en fantastisk människa! Han är otroligt empatisk, väldigt passionerad, bra lyssnare och en fantastisk analytiker. Han och Bill (Gates) utgör tillsammans ett dream-team. Han är inte auktoritär – men han har auktoritet. Bilden man får av honom i media är väldigt snedvriden och beror mycket på att han bjussar på sig själv. Han har lett Microsofts säljkick-offs ända sen början då dom inte var så stora och det är tradition att han alltid ska göra något galet på dessa.”

Efter att ha sålt Sendit var Hjalmar kvar på Microsoft och även om det var lärorikt så var det kanske inte rätt miljö för en entreprenör. Efter att ha fått en hjärnhinneinflammation slutade han och tog igen tid med familjen bla genom att segla jorden runt i olika etapper under närmare tre år. Väl tillbaka insåg han att han längtade tillbaka till entreprenörskapet igen och efter ett tag drog han så igång Rebtel.

Tanken med Rebtel är att bryta ned operatörernas oligopol och detta gör man genom att erbjuda nya billigare tjänster för mobilabbonenter. Det första exemplet är billigare utlandssamtal där man efter att signat upp sig kan prata med vänner i utlandet till samma taxa som ett lokalsamtal. Denna tjänst är dock bara att betrakta som IKEAs bokhyllan Billy, dvs det är bara en i en lång rad av nya erbjudanden. Rebtel växer idag med smått otroliga 8% i veckan sett till samtalsvolym.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Jonas Björkman says:

    Bra intervju, hade dock gärna läst ännu mer! Herr Winbladh är en inspirerande person och jag önskar honom all lycka med Rebtel. Var nog bland en av de första som signade upp för tjänsten och har sedan dess använt det mycket.. skönt att slippa koppla upp datorn, trassla med headset och få knastrande skype-samtal över dåliga internetlinor. Go Hjalmar.

  2. Rudolf says:

    Precis som Peter beskriver var det ett speciellt ögonblick. Jag var lite krasslig och egentligen ville jag sova men när vi väl satt där i mötesrummet hände ngt. Ett ögonblick jag kommer minnas för resten av mitt liv!

  3. Rudolf says:

    Jonas: Du vinner snabbhetspriset här på Disruptive..aldrig sett ngn svara på ett inlägg så fort 😉

  4. Hej,

    Spännande, Hjalmar är onekligen en intressant Entreprenör. Skulle också gärna höra än mer!

    / Nicolai

  5. Jonas Björkman says:

    Hehe, mitt grava internetberoende är en av mina tyngsta laster.

    Skämt åsido, Disruptive ligger helt enkelt bland snabblänkarna.

  6. Henrik Ahlen says:

    Väldigt mänsklig och intressant artikel om en fascinerande entreprenör. insikterna om bleeding edge är nyttiga, finns många nya såna exempel idag.
    Hjalmar har även bra synpunkter på teleoperatörernas rovdrift och övervinster på sketna telefonsamtal som borde komam flera till känna, han körde ju bra snack om detta på konferensen Hubbub i höstas.

    Själv har jag använt Rebtel sedan starten, gillar det skarpt.

Trackbacks

  1. Bloggar i Fokus: Disruptive.nu - Christian Rudolf svarar på frågor om entreprenörskap, SEO, bloggning, nya medier och lite till | Bloggtidningen says:

    […] personer som jag nog aldrig skulle fått sitta ned och prata med annars, tex Hjalmar Winblad http://disruptive.nu/2008/03/04/disruptive-intervjuar-hjalmar-winbladh-rebtel/. Bloggen Mjukvara.se http://www.mjukvara.se har gett mig mycket nya kunskaper inom det ämnet. Jag har ju […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+