Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Fem Praktiska SEO Tips som Lyfter din Ehandel i Google (Video)

SEO tycker jag är ehandlarens näst viktigaste kanal till marknaden. Oftast är det något som man outsourcas till en seo konsult men givet hur viktig det tycker jag att vissa aspekter av SEO;n skall göras inhouse. I denna videon får du fem SEO tips som kommer få din eshop att flyga i Google.  Här kan du läsa mer om Topdogs tjänster inom ehandels-SEO.

Fem SEO tips i Text för er som inte orkar se videon

  1. Våga låta kunden tycka till.
  2. Använd Bloggen som länkdestination istället för produktsidorna.
  3. Köp in Galna produkter.
  4. Lägg örat mot Bloggrälsen.
  5. Ge Bloggbelöningar!

WebbUtbildarna= Judith och Jag

Judith och jag har länge haft en ide om att göra video tillsammans, där vi berättar om hur internet funkar. Vi har lite olika bakgrund, tankar, kunskaper och erfarenheter som passar bra ihop nu när nätet blir mer holistiskt. Sök, sociala medier, data och varumärkesbyggande allt blandad till en revolutionerande dryck som fler och fler vill dricka. Detta är vår första video och gillar ni den kan ni följa vår Youtube kanal, webbutbildarna. Målet är att det skall komma fler intressanta, nyttiga och lättsmälta videos från oss.

Jag vet att en del av er som läser detta jobbar med ehandel eller som SEO konsulter. Jag tror detta kan bli en extra bra bloggpost om ni tar er tiden att dela några av era insikter eller erfarenheter

 

Transkribering av Video

Hej och välkomna till “Videotime” med Christian Rudolf och med mig, Judith Wolst.
Christian: I dag ska vi prata om sökmotors- marknadsföring för E-handlare. Hur din shop träffar högt i sökmotorerna på just den produkten som du tjänar mest pengar på.
  1. Våga låta kunden tycka till

 

Låt kunden tycka till. Det kan alltid vara skrämmande att du ska låta dina kunder, på din webbsida, berätta vad dem tycker om dig och din butik, men alternativet är faktiskt annorlunda. När man kommer in på en shop där det finns personer som har lämnat sina åsikter så inser dina kunder att det faktiskt finns andra som handlar här. Det är precis som i verkligheten, man vill inte gå in i en tom butik. Men en butik med mycket kunder i är man mer benägen att gå in och köpa någonting i.

Det som händer ur ett Google- perspektiv när du låter kunderna berätta vad de tycker och tänker, det är att Google investerar i det här innehållet och oftast så använder dina kunder ett annat språk än vad du gör. Synonymer för produkten du säljer. Och oftast är det här ord som är väldigt konverterande. Det är ord som träffar i svansen så när du har de orden på din sida så kommer du att ranka högt på svans- trafiken i Google. Det är dessutom ord som du omgående kan stoppa in i din Ad Words kampanj och på så sätt få den här trafiken som är kommersiellt gångbar.

Det är så klart att det är lätt att få människor att lämna ifrån sig vad de tycker och tänker på en webbsida, och för att detta ska hända så måste du lämna incitament till kunden att säga vad de tycker och tänker. Exempel på hur man gör då det är att en vecka efter köpet så mailar du kunden och säger:

” Om du säger vad du tycker och tänker om den här produkten så kommer vi skänka 20 kr till Rädda Barnen.” Och då är folk mer benägna att säga vad de tycker och tänker.

  1. Använd bloggen som länkbete

 

Som E- handlare så vill man självklart att så många som möjligt ska uppmärksamma ens produkter, skriva om dem, prata om dem, länka till dem.  Men en produktsida är inte alltid så jätte spännande att länka till ur en bloggares perspektiv och då kan man som E-handlare välja att få packa om sina produkter, sina budskap, sina erbjudanden i en företagsblogg som man lägger under en sub-domän. Genom att göra innehållet mer attraktivt och anpassat efter just bloggare så kan man på så sätt attrahera fler länkar och få flera att uppmärksamma ens budskap.  Om man samtidigt väljer ett TMS verktyg för bloggen som anpassar sig till sökmotorerna som till exempel WordPress så kan man nå ut på ett starkt sätt via Google.

  1. Våga köp in ”galna” produkter

 

Våga köpa in galna produkter. Men inte för att sälja till dina kunder utan för att använda som recensions- exemplar att skicka till bloggare och media.

Och då gör du så här: Exempelvis, säljer du iPhone- skal i din shop på nätet, då beställer du ett iPhone- skal med ett hårdrocks- motiv, letar upp tio hårdrocks-bloggare och skickar dem varsitt exemplar av det här skalet. Alla tio kommer att bli glada av att få ett skal som passar deras livsstil och alla vill nästan skriva om det. Då får du relevanta ankartexter; det står ”hårdrocks- skal till din iPhone” i ankartexten. Det kommer visserligen kanske inte leda till att du säljer så många hårdrocks- skal men hela din sajt kommer att påverkas av de här ankartexterna och därmed kommer du ranka lättare på ord som ”iPhone skal” när du riktar dig till en bredare marknad. Så köp in galna produkter. Inte för att sälja utan för att berätta din historia.

  1. Lägg örat mot blogg- rälsen

 

Lägg örat mot blogg- rälsen handlar om att som företag börja omvärlds- bevaka och få koll på vad som sägs om dina produkter. Och som E-handlare kan det vara intressant att både bevaka det egna varumärket men också kanske ens tjugo mest lönsamma produkter. När man sen får koll på vad som sägs så kan man både anpassa produkt- utbudet men också sin kommunikation. När man får koll på dialogen så kan man som E- handlare börja delta i diskussionen och diskussioner inom den här länken.

  1. Ge bloggbelöning

 

Det jag säger nu ska användas med viss försiktighet. Det ligger i gråzonen av vad Google accepterar. Använder du den här metoden så sker det på egen risk. Det du kan göra är att leta upp många relevanta bloggare i ditt ämne. Skapa en lista. Kontakta alla med följande budskap: ”länka till mig från din första– sida så får du 50 % rabatt i min butik, permanent.”

Detta är ett effektivt skalat sätt att få många värdefulla och hyfsat relevanta länkar till din butik. Men som sagt, det är en metod som befinner sig i gråzonen av vad Google accepterar så använd den med försiktighet.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Per Eriksson says:

    Hej Rudolf och Judith!

    Intressant bloggpost med fem bra punkter. Kan fylla på med några punkter som är bra ur en SEO-synpunkt för e-handel. Några punkter går även in på konvertering. Kan skriva hur mycket som helst men jag tar upp några punkter som är intressanta!

    1. Kopiera aldrig produktbeskrivningar från leverantör. Om andra webbshopar med samma produkt också kopierar leverantörens produktbeskrivning kommer Google troligtvis bara ranka sidan där de hittade texten först, eller den sida Google tror är ägaren av texten.

    2. Skriv om andra i ditt community, säg snälla saker om dem och ge dom trafik så kommer dom belöna dig.

    3. Hjälp dina besökare att bli sociala deltagare. Få aktiva kunder/besökare att twittra, länka, dela på Facebook, Google+ m.m, detta kan hjälpa dig att få besökare och höja sajten auktoritet. Har en sida inte så imponerande siffror på aktiviteter i sociala medier kan du välja att inte visa detta och istället visa mer imponerande siffror, t.ex. antal sidvisningar.

    4. Skapa ett community och första hand för besökarna och inte för att sälja mer.

    5. Kontakta besökare som lägger till varor i varukorgen men inte slutför köpet. Fråga varför dom valde att inte slutföra köpet och erbjud dem något som tack för det, t.ex. 10% på sitt köp.

    6. En intern blogg är superbra. Gör en social research före ni skapar bloggposter, se vad folk är intresserade av och skriv om det.

    7. Om en person varit på din sajt en viss tid, ge ett erbjudande. T.ex. “handlar du inom 5 minuter får du 10% rabatt”.

    8. Arbeta aldrig med länkarbeten innan ni har en bra on-page på hela webbplatsen (titlar, rubriker, brödtexter, bilder, filmer m.m).

    9. Video är väldigt bra, både ur konvertering och SEO-synpunkt. Kan ni skapa produktvisningar med filmer? Gör det!

  2. Mycket intressant video! Jag tror mycket på det här med galna produkter och att inte nödvändigtvis sälja massor av dem utan istället få igång snacket på nätet. Gratis är gott. (Finns det risk att skämma bort bloggarna…)

    Jag kommer själv att närma mig SEO-ämnet på QR Sverige och då inrikta mig på den mobila publiken och QR i synnerhet. URL-optimering är en viktig punkt i en QR-strategi. Håll ögonen på bloggen!

  3. Ett lysande exempel på hur ett litet paket till en bloggare kan lyfta fram din e-butik!
    http://lantlif.blogspot.com/2011/11/det-kom-ett-paket.html

  4. Johan Sundblom says:

    Riktigt bra tips! Gillade de som var knutna till länkbygge. Ett annat tips för att få kunderna att länka, som även det ligger i gråskalan, är att använda bekräftelsemailet till redan existerande kunder för att be om en länk. Typ: “Länka till oss och få rabatt på nästa köp”. Det är inte lätt att bygga djuplänkar på en e-commerce site, så man får utnyttja de möjligheter som finns!

    Sen tycker jag att man ska köra bloggen i en egen katalog på huvuddomänen istället för att lägga den i en subdomän som ni anger i videon. Detta säkerställer att man får maximal länkkraft till hela sajten från de länkar man lyckas attrahera till bloggen.

  5. Hej!
    Kul att ni rockar loss med video kring webbutbildning:)
    Sajtstruktur
    En sak som jag tycker är väldigt viktigt och som jag ser att det slarvas med för e-handel är url och kategori struktur. Detta är extremt viktigt för strukturen på sajten , vilket underlättar för besökaren och samtidigt indexeringen för Google. Det är bättre att göra det rätt från början och har du många produkter, så kommer du märka av en kraftfull indexering av Google. Det är även en liknande struktur när du sätter upp ett Adwords konto.
    Texter
    Som det redan har nämnts så är texter och bilder ett problem för många E-handlare, eftersom det är orginal från leverantören. Se till att skriv om texter så gott det går och anpassa även bilder. Fokusera sedan på t ex 10-20 tal produkter som är bästsäljare ,eller som har bra TB1, för länkbete och konvertering.
    Video
    Video är överlägset idag när det gäller ranking och även för konvertering . Döp filen till videon till ett relevant produktnamn, jobba även med texten runt videon på produktsidan(produkttext).Promotorera dessa produkter via t ex FB eller twitter och uppmanna till recensioner eller kommentarer(skapar mer text och kanske även synonymer på ord).
    Bloggare
    Jag föredrar att samarbeta med bloggare som är auktoritärer inom sitt område, för att på så sätt skapa ett förtroende från sin bloggcommunity.

    /Robert

  6. Rudolf says:

    Johan

    Jag delar din åsikt om under vilken domän bloggen skall ligga. De flesta system pallar inte att man lägger en WP blogg som installation också. Därför blir det en subdomän eller inte alls. Det är så vanligt att vi valde att säga så.

  7. Per Eriksson says:

    Johan:
    När det gäller domäner som har många subdomäner så gör det nog skillnad på om bloggen ligger i en underkatalog på rotdomänen eller om det ligger på subdomän (t.ex. alla som kör blogg.se eller wordpress.com där subdomänerna ses som en annan domän än rotdomänen). Om man endast har en subdomän tror jag länkkraften är den samma som om bloggen ligger i underkatalog på rotdomänen.
    Sökmotorerna lär känna av hur många subdomäner som finns för att avgöra om en subdomän ska räknas som huvuddomän eller ej!

  8. Daniela Ferm says:

    Jättebra initiativ med denna video tycker jag – allt som lär e-handlarna hur de kan jobba för att ranka bättre i Google är guld värt för deras försäljning och på sätt och vis även för e-handeln i stort.

    Ni kommer med många bra tips för länkbygge och annat, men med tanke på att detta vad jag förstår är första filmen om seo och riktar sig till nybörjare så hade jag tryckt mer på något så grundläggande som vikten av en bra onpage. I mitt arbete med seo för e-handlare upplever jag detta som den tröskel som är svårast att komma förbi – att få e-handlaren att förstå att de måste ha unika och välskrivna texter (eller text över huvud taget för den delen), rubriker osv som innehåller de mest relevanta orden för respektive landningssida – för att över huvud taget ha en chans att synas i Google vid sökningar på de orden. Helt enkelt att de ord du vill synas på måste finnas med – det är något som vi måste påtala om och om igen. Många e-handlare verkar tycka att text är något fult. De vill enbart ha bilder i sina butiker och sedan är det inlänkarnas och undertecknads uppgift att skapa förstaplaceringar på alla möjliga och omöjliga ord genom att använda oss av magi (eller något).

    En annan synpunkt som jag har är att väldigt många e-handlare har väldigt små marginaler på sina produkter. Att göra som ni föreslår – dvs att bloggaren skriver om butiken så får de 50% rabatt for life – går helt enkelt inte ihop för särskilt många e-handlare. Visst är alla länkar värdefulla, men de är också olika värdefulla beroende på bloggens beskaffenhet. En nystartad blogspot- eller blogg.se-blogg som har få eller inga inlänkar är förmodligen inte så värdefull att det är värt att sälja en massa varor med vad som kan vara en ganska stor förlust. Då är det bättre att vara mer selektiv med sina bloggsamarbeten.

    Men annars som sagt – kanonbra initiativ och många bra och intressanta idéer som är väl värda för e-handlare att ta till sig av när de väl fixat sin onpage. Keep it up!

  9. NO LINGO says:

    Kanonbra, både genomförande och innehåll. Skulle vilja lägga till att galna, unika eller annorlunda produkter väcker ett naturligt intresse för kommentarer och länkar. Alla ebutiker borde fundera ut en eler två extrema nischprodukter att ha i sitt sortiment, inte bara för att smörja bloggare uatn även för att det profilerar butiken och skapar med buzz än vad många traditionella marknadsföringsinsatser gör.

    Keep up the good work! /P

  10. Magnus Äng says:

    En av de viktigaste aspekterna är just inom länkbyggande och sk “länkbete” som går hand i hand med affärsmål för ehandel, dvs att att få besökare att stanna på en sida, att återkomma till sidan och dessutom engagera sig för att sprida en sida vidare.

    Se till att utveckla en innehållsstrategi för dina kategori- och/eller produktsidor. Det finns minst fem olika innehållstyper som kan hjälpa dig på vägen, den första är ditt eget material. Ditt eget material skall givetvis vara optimerat enligt konstens alla regler. Se till att ditt material även kan vara tips och idéer som är närbesläktade med produkten, exempelvis hur man kan använda produkten och tips från experter. Tänk på att vi alla fungerar olika och kommunicera med mer än text och bild, ex film eller funktioner som skapar ytterligare mervärde för besökaren.
    De andra innehållstyperna är aggregerat material, influerat material, betalt material och användargenererat material.
    Den sistnämnda kan bli ett riktigt bra verktyg som sk länkbete efter ett tag. Öppna upp för att låta användarna addera mervärde med betyg, kommentarer, Facebook-gilla (som numera ingår i Google’s algoritm), bilder och filmer från kunderna. Öppna även upp för bloggarna med ex en Twingly-funktion, det gör dig mer attraktiv då du ger dem exponeringsyta och du kan få en värdefull länk.
    Med en intressant kategori- och produktsida med innehåll som ger mer än bara en produktpresentation så ökar ni era chanser till en bättre placering på sikt.

  11. Mycket bra post. Ett annat incitament för att få andra att blogga om ens produkter är att ge en bloggaren synlighet tillbaka. Exempelvis genom att använda Twingly (med tydlig exponering såsom exempelvis Beautyplanet.se), eller att uppmärksamma bloggaren genom att länka till blogginlägget från sin Facebookpage. Det ger även Facebookpagen ett intressant innehåll 🙂

  12. Rudolf says:

    Johan:

    Ditt länkbyggartips i mailen är visserligen precis som mitt, lite grått men då det sker utan för Googles realm är det nog riskfriare än att försöka skala det mot bloggare man inte känner!

  13. Rudolf says:

    Daniela

    Magnus B har skrivit en bra post i ämnet ekonomi och SEO. För att ranka etta krävs det att det är bra ekonomi, annars kommer det förr eller senare ngn annan

    http://www.sokmotorkonsult.se/marknadsforing/sokmarknadsforing-grunden

    Har du inte läst denna artikeln bör du göra det. Det är bland det bästa som skrivits om seo på svenska

  14. Dieter says:

    Mycket bra initiativ med fyra bra tips och ett, enligt min mening, lite sämre. Att betala 50% av sin intäkt för blogglänkar är ett extremt högt pris imho 😉

    Då videon är riktad lite mer mot de som inte är så insatta i SEO skulle jag vilja börja med att ta upp det enklaste rådet av alla: skriv texter som intresserar din målgrupp så kommer även Google att gilla din sida. Arbeta med produktbeskrivningar och annan infotext så att den talar till dina besökare och fångar deras intresse. Var relevant och använd många keywords, men skriv inte riktat mot Google utan åt en riktig människa som skulle kunna vara intresserad av dina produkter. Kan du inte skriva texter själv? Ta hjälp av någon som kan det. Den investeringen är helt klart värt det. Google arbetar hela tiden efter att efterlikna mänskligt beteende. Skriv därför till människan.

    Därefter är det viktigt att göra övrig on page optimering. Det finns massa bra tips här ovanför hur man ska gå till väga. Gör lite mer research själv eller använd någon extern firma för att göra de förändringar som behövs. Är du osäker på hur man väljer SEO-företag och vilka som faktiskt är bra? Prova att Googla.

    Tredje steget är att skaffa inlänkar. Utan bra innehåll och bra on page/intern länkstruktur ger inlänkarna inte alls full effekt. Du kan ha miljontals (nåja…) inlänkar, men har du dåligt innehåll/struktur kommer du ändå inte ranka högt på de ord du vill. Videon och kommentarsfältet här ger dig massa bra tips på hur du ska gå tillväga för att skaffa bra/många inlänkar. Personligen gillar jag det Nolingo är inne på med extrema nischprodukter som länkbete. Ett annat alternativ är att hyra inlänkar men då börjar vi närma oss något helt annat än vad som var syftet med den här videon.

    Tack Christian och Judith för ett gäng värdefulla tips!

  15. Judith Wolst says:

    Tack för alla spännande kommenter och för ert engagemang! // Judith

  16. Karl W says:

    Får veckovis in recensioner via mail. Har länge funderat på att göra det mer systematiserat! och nu är det gjort. Tack för vinken i rätt riktning, ett mail kommer naturligtvis också gå ut till de senaste kunderna 😉 Se http://www.saabaux.se/nyheter/recensera-cdconnect-och-vi-skanker-20-kr-till-cancerfonden/

  17. Maryem Nasri says:

    Underbart initiativ! Jag ser fram att följa er videoserie. //Maryem

  18. Jonas says:

    5 riktigt bra tips, och många guldkorn i kommentarsfältet! Något som jag tycker att man genomgående i alla branscher är ganska dålig på, är att låta kunden komma till tals. Tål man inte kritik ska man inte sälja saker, något som många tyvärr har missat. Kritiken luftar ju sig oavsett, skillnaden blir att den dyker upp på plattformar som man inte kontrollerar, om man inte har vågat skapa sådana.

  19. Christian says:

    Karl W:

    Riktigt roligt. Du skall få ett extra tips. Försök segmentera och ge ett högre incitament till de som gör en videorecension av produkten. Säg att du kan få fem 2 min videos att använda på yotutube och lägga på din sida, där andra besökare se andra vanliga människor använda din produkt. Din avslutsfrekvens kommer öka, givet samma trafik!

    Om du besämmer dig för att göra detta, hör av dig. Detta är ngt jag vill skriva en artikel om i såfall.

  20. Daniel Selin says:

    Jättebra inlägg och kort och informativ video! Också väldigt intressanta kommentarer.

    Jag skulle vilja addera ett par ytterligare tips för att sökoptimera e-handelsplatsen.
    1) Låt google indexera sökningar på sajten genom att länka till sökningarna.
    Många produkter har långa och krångliga namn som användarna inte kommer ihåg eller vet exakt hur hela produktnamnet ser ut. Därför diffar produktsidans innehåll en del mot vad användarna söker efter när de googlar. Genom att använda googles suggest kan man få reda på hur användare skriver när de letar produkten du säljer. Genom att skapa sådana sökningar på din sajt kan du låta google indexera upp en resultatsida som precis motsvarar vad användarna söker efter. Dina produktsidor blir ett komplement till detta och “knyter ihop säcken”.

    2) Ta hand om “döda” produktsidor
    Har ditt lager på en specifik produkt tagit slut eller har du ersatt den med en annan? Se till att inte bara stänga ned den gamla produktsidan eller kanske en hel produktkategori. Vidarebefordra användaren med 301-redirect till den nya produkten/kategorin och förklara i texten att “Produkt X har utgått och ersätts därför av produkt Y” eller liknande.

    Tack för en bra blogg

  21. Per Eriksson says:

    Daniel:
    Angående din punkt 1). Har du något konkret exempel på när detta fungerar bra? Jag har som rutin att aldrig låta sökmotorer indexera interna sökresultat. Interna sökresultat innehåller oftast bara en lista på sidor eller produkter och saknar content eller har samma content för alla sökresultat. Detta gör att innehållet inte blir speciellt kvalitativt och ju fler indexerade sidor du har med lågkvalitativt innehåll ju mer slår Panda till mot hela sajten.

    Jag skulle istället rekommendera att använda Google Suggest för att se vad folk söker efter och bädda in den texten i produktbeskrivningarna så att besökaren kommer direkt till produkten. Om besökaren gör en sökning på Google vill ju denne komma direkt till eftersökt produkt och inte till ytterligare sökresultat.

  22. Magnus says:

    Moderaterna har uppenbarligen lyssnat på Christians råd om att ta in knäppa produkter i sortimentet:
    http://shop.moderat.se/index.php?route=product/product&product_id=50

  23. Daniel Selin says:

    @Per Eriksson:
    Det finns ett antal exempel men jag kan lyfta t.ex. prisjakt, rejta.se, blocket o.s.v.
    Jag skulle säga att det beror på vad användaren söker efter, hur man vill ha resultatet. Söker jag t.ex. “panasonic plasma-TV” så är jag uppenbarligen inte riktigt säker på vilken modell jag letar efter och då vill åtminstone jag se en lista på olika varianter. Söker jag däremot “ipod nano 16gb rosa” så är det ganska uppenbart att en produktsida är bättre.
    Om man som liten e-handlare vill ranka bra på sökningar som görs väldigt frekvent så måste man kunna presentera en sida som är närapå exakt vad användaren söker efter, därför hävdar jag fortfarande att detta är en väldigt effektiv och bra on-page metod för att nå bra positioner. Har man inte ett stort länknätverk i bakfickan så kan man komma ganska långt med att försöka matcha exakt vad användaren söker efter.

    Att skriva kompletterande ord i produktbeskrivningar o.s.v. är ett bra tips, lite som det första tipset i videon, men det är mer av en long tail strategi enligt min mening.

    mvh/Daniel

  24. Magnus says:

    Att låta Google indexera sökresultat är något som kortsiktigt kan fungera bra men i de allra flesta fall ska man undvika det eftersom risken är hög. Beroende på hur mycket risk du är beredd att ta kan du ju förstås välja att göra det ändå.

  25. Per Eriksson says:

    @Daniel
    Även om det fungerar på Prisjakt och Blocket är det inget jag rekommenderar, precis som Magnus. Har du en så kraftfull sajt som Prisjakt och Blocket kan det fungera till viss del, men Panda kan slå till hårdare än man tror. Ska göra ett experiment på detta, återkommer med resultat.

    Om du som i ditt exempel har en sajt med panasonic plasma-TV ser jag det bättre att arbeta med sin kategori- och produktstruktur så att man enkelt kan matcha användares sökningar, Varumärken->Panasonic->Plasma-TV eller TV->Plasma->Panasonic t.ex. Det är och kommer bli allt viktigare med unikt och kvalitativt innehåll på sidor!

  26. Daniel Selin says:

    @Magnus:
    Ja, man kanske inte ska go bananas och låta dem indexera hur mycket som helst, som allaannonser.se gör, men om man väljer ut t.ex. 1000-5000 sökningar som kompletterar ditt utbud och kategoristruktur så ser jag inte någon större fara i att göra så. Jag kan ju så klart ha fel, men jag ser inte riktigt skillnaden mellan att göra så och att införa en väldigt djup kategoristruktur som innehåller både varumärken och specifika produkter.

    @Per:
    Jag håller med om att en väl genomarbetad kategoristruktur är väldigt effektivt för att uppnå samma resultat, där man dessutom kan få trevliga multipla djuplänkar i SERPen om man implementerar bread crumbs på korrekt sätt. Men resultatet av att klicka på “Plasma” i din föreslagna struktur kommer sannolikt leda till en resultatlista med olika plasma-TVs så jag påstår att det är två sätt att uppnå samma resultat. Om man använder sig av taggar på produktsidorna, kategoristruktur eller definierade sökningar som man länkar till kan väl egentligen kvitta, eller?
    Jag menar dock inte att man ska låta google go nuts med alla sökningar som genomförs på sajten, alltså ha listor med användarsökningar o.s.v., utan jag menar att man själv ska välja ut och definiera vilka sökningar som ska länkas till och indexeras.

    mvh//Daniel

  27. Intressanta och bra tips! Det är dock vanligt att man glömmer “mål”. Att sätta upp mål för sin ehandel, på kort och lång sikt och mäta (ex trafik, konverteringar, försäljning etc) är otroligt viktigt för att “kunna ta nästa steg” alternativt veta vad som gick “rätt” respektive “fel”.

    *Ytterligare en aspekt (som inte direkt berör SEO) som inte nämns är prisjämförelse-sajter. Ett köp föregås ofta av någon typ av prisjämförelse. Kan vara värt att ligga med på ex prisjakt m.fl.(se bifogad pdf)
    http://www.posten.se/img/cmt/PDF/e-barometern_q2_2011.pdf

  28. Rudolf says:

    Tack Magnus

    Enligt rapporten är sökmotoroptimering den viktigaste vägen till marknaden för ehandlare, ändå är tipsen som jag ger i videon ovan, ganska basic. Varför tror du det är så?

Trackbacks

  1. […] Nedan kan du se videon, men besök gärna Disruptive där videon är publicerad och läs alla intressanta kommentarer, Fem Praktiska SEO Tips som Lyfter din Ehandel i Google. […]

  2. […] Fem Praktiska SEO Tips som Lyfter din Ehandel i Google (Video) Video gjord av Christian Rudolf och Judith Wolst om SEO för ehandel. Mycket bra. […]

  3. […] Disruptive SEO-tipsar E-handlare […]

  4. […] förra veckan publicerade Judith Wolst och Christian Rudolf en bra video med 5 SEO-tips* för e-handlare. Som en uppföljning på detta fick jag frågan om jag ville dela med mig med mitt […]

  5. […] är rätt stort. För några veckor sedan gjorde Judith och jag en video där vi diskuterade fem kronketa SEO tips för ehandlare och i denna posten följer jag upp med fler konkreta tips från de svenska Sökmotormarknadsförare […]

  6. Startupstream.se» Blog Archive » Fem Praktiska SEO Tips som Lyfter din Ehandel i Google (Video) says:

    […] Fem Praktiska SEO Tips som Lyfter din Ehandel i Google (Video) […]

  7. […] När det gäller tips att lyckas med sin e-handel; vad är mer lämpligt att börja med 5 tips av Judith Wolst och Christian Rudolf. presenterade på en video som du ser här nedan.  En kort textsammanfattning hittar du på fem praktiska tips. […]

  8. […] och ger en del tips på hur man kan jobba med off page seo, och även lite kring on page. Du Christians seo tips för e-handlare här var pusha_url = […]

  9. […] ger flera matnyttiga och handfasta tips. Och ärligt talat får ni minst lika bra och bättre tips i videons kommentarsflöde på disruptive.nu. Läs. Agera. Och reagera. Rekommendera:Flattr Det här inlägget postades i E-handel, […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+