En vanlig missuppfattning som jag springar på allt som oftast, primärt i Europa (ibland i USA, men sällan i Silicon Valley) är att Startup är ett småföretag. Man pratar i olika länder om ett bra småföretagarklimat (ofta dock bara baserat på hur många företag som registreras), men ett bra småföretagarklimat är inte ett bra startup klimat. Detta beror primärt på att en startup inte är ett litet företag (men startar ofta i liten skala), den definition av vad en Startup som allt mer får fotfäste ser ut så här:
- En startup är ett företag som letar efter en skalbar affärsmodell.
- Ett litet företag exekverar en affärsmodell.
Fundera en stund på detta. Det är inte svårt att exekvera en affärsmodell (att hitta något sätt att tjäna pengar, t ex sälja kompetens på timbasis som konsult), men att hitta en affärsmodell som verkligen skalar är svårt. En startup stannar inte vid att hitta en affärsmodell, man överger lönsamma affärsmodeller för att hitta en affärsmodell som går att skala upp ordentligt, och man testar modell efter modell för att komma dit. I detta ligger och den “disruption” som startups ofta skapar i etablerade marknader när de hittar en skalbar affärsmodell.
Många tar Twitter som ett exempel på ett företag som ej hittat en affärsmodell. $150M i revenue för 2011 (rykte jag hör här, ej fastställt dock), ett bolag som omsätter över 1 Miljard kronor, måste ha en affärsmodell. Har de hittat en skalbar affärsmodell? Kanske inte, de letar iaf fortfarande vidare och testar olika sätt för att hitta något som verkligen skalar.
Som alltid, kom med tankar, synpunkter och kommentarer!
// @nicolaiwadstrom – nicolaiwadstrom.com – bootstraplabs.com
Eller som Eric Ries (Lean Startup-killen) definierar en startup: “an organization dedicated to creating something new under conditions of extreme uncertainty”