Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Amerikabrevet: Startups är ej småföretag!

En vanlig missuppfattning som jag springar på allt som oftast, primärt i Europa (ibland i USA, men sällan i Silicon Valley) är att Startup är ett småföretag. Man pratar i olika länder om ett bra småföretagarklimat (ofta dock bara baserat på hur många företag som registreras), men ett bra småföretagarklimat är inte ett bra startup klimat. Detta beror primärt på att en startup inte är ett litet företag (men startar ofta i liten skala), den definition av vad en Startup som allt mer får fotfäste ser ut så här:

  • En startup är ett företag som letar efter en skalbar affärsmodell.
  • Ett litet företag exekverar en affärsmodell.

Fundera en stund på detta. Det är inte svårt att exekvera en affärsmodell (att hitta något sätt att tjäna pengar, t ex sälja kompetens på timbasis som konsult), men att hitta en affärsmodell som verkligen skalar är svårt. En startup stannar inte vid att hitta en affärsmodell, man överger lönsamma affärsmodeller för att hitta en affärsmodell som går att skala upp ordentligt, och man testar modell efter modell för att komma dit. I detta ligger och den “disruption” som startups ofta skapar i etablerade marknader när de hittar en skalbar affärsmodell.

Många tar Twitter som ett exempel på ett företag som ej hittat en affärsmodell. $150M i revenue för 2011 (rykte jag hör här, ej fastställt dock), ett bolag som omsätter över 1 Miljard kronor, måste ha en affärsmodell. Har de hittat en skalbar affärsmodell? Kanske inte, de letar iaf fortfarande vidare och testar olika sätt för att hitta något som verkligen skalar.

Som alltid, kom med tankar, synpunkter och kommentarer!

// @nicolaiwadstrom – nicolaiwadstrom.com – bootstraplabs.com

About Nicolai Wadstrom

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

About

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

Comments

  1. Calle says:

    Eller som Eric Ries (Lean Startup-killen) definierar en startup: “an organization dedicated to creating something new under conditions of extreme uncertainty”

Trackbacks

  1. […] Amerikabrevet: Startups är ej småföretag! Posted on February 2 by petter /* […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+