Var på ännu ett trevligt IQlub evenemang arrangerat av IQube i Telenors lokaler vid Slussen i Stockholm. Telenor har nog ett av de bästa lokallägena i hela Stockholm med en vidunderlig utsikt ut mot vattnet. Jag kan verkligen rekommendera IQlubs evenemang för er som befinner er i Stockholm. Bra ordnat, gott tilltugg och dricka samt riktigt intressanta talare. Dagens talare var Fredrik Svensson från Rektorsakademien. Han har tidigare varit anställd hos Johan Staehl på Icon Medialab men efter att ha slutat där började han jobba som rektor. Han åstadkom en närmast legendarisk förändring då han tog Botkyrkas sämsta skola och gjorde den till landets bästa. Fredrik höll ett underhållande och mycket intressant brandtal där han försvarade dagens så kallade flumskola! Han talade om att vi alla, politiker, lärare, föräldrar och inte minst eleverna själva har “Mentala tatueringar”, dvs mentala strukturer och tankar som är väldigt svåra att ta bort. Det gör att vi har väldigt svårt att föreställa oss hur en bra skola egentligen skulle kunna vara. Ett citat från John Dewey (Amerikansk psykolog och filosof) “..if we teach today as we taught yesterday we rob our children of tomorrow”
En intressant trend är att vi i väst och speciellt i Sverige vill tillbaka till en mer traditionell skola med betyg, ordning och där flit belönas. I Kina har man ett överflöd av detta och istället skickar man delegationer för att undersöka det svenska skolsystemet för att man vill lära sig av oss. Kineserna frågar: “Hur gör ni för att få barnen att skolka?” Det är givetvis inte skolkandet i sig dom är ute efter utan hur det kan komma sig att svenska barn är så modiga, frimodiga och trygga att dom vågar gå sin egen väg och säga vad dom tycker. I Kina vågar eleverna inte ens svara på en direkt fråga (vilket är helt naturligt i ett samhälle där man tidigare kunde dödas om man öppnade munnen) .
Jag tror också att vi redan börjar se resultat av dessa elever. Via denna blogg har jag haft förmånen att få komma i kontakt med många drivna, kreativa unga entreprenörer som lärt sig att samarbeta, lösa problem och att ifrågasätta allt. Det är otroligt inpirerande och lovar gott för framtiden!
Update: Fredrik lämnade en kommentar nedan där han med egna ord förtydligar de påståenden som jag (kanske lite oinitierat) refererat.
Vår skola kanske är sämre på att lära ut andraderivata än vad de kinesiska skolorna är men vi lär oss ställa frågor. De finns fortfarande så sådana ställen i världen!
En intressant sak om man tittar på den svenska undervisningen är nog att fria tankar flyttade ner från Högskola och Universitet till grundskola och gymnasium.
Medan den högre undervisningen numera har mindre av det.
Ja universitet kan verkligen göra människor till icke-entreprenörer, själv behövde jag flera år av avprogramering!
Ett förtydligande i all sin enkelhet bara:
Jag försvarar inte “flumskolan” utan att det begreppet överhuvudtaget används som beskrivning av de lärprocesser i skolan som stimulerar kreativitet och kollaborativt arbete. Idag har vi en debatt runt skolan som i många delar verkar i motsatt riktning utifrån begreppen kreativitet och idéskapande. Och det finns heller inget motsattsförhållande här till kunskap, om nu någon gått på politikens retorik. Debatten omkring skolans riktningsförändring i framförallt media är ett snömos som inte leder Sverige framåt i globaliseringen eller stimulerar entreprenöriella rörelser. Skolan behöver förändras, i meningen utvecklas i takt med samhällsförändringen inte skjutas tillbaka ett antal decennier.
Flum skulle jag hellre vilja kalla den idévärld som propagerar för att tex katederundervisning skulle hjälpa Sverige i globaliseringens konkurrensutmaningar.
Tjo
Intressant inlägg. Jag tycker att vi låser in folk förlänge i skolan. Folk behöver komma ut i livet och stötas och blötas i realiteten. Låt utbildningen få ta vid när den behövs.
Bra att tänka annorlunda Poppe!
Fredrik:
Du har rätt, “flumskola” är negativt laddat och det är ju såklart motståndarna till denna som myntat utrycket för att folk i större utsträckning skall bli negativa.
Vad skall vi använda för ord då, som är postivit laddat och ger en bra beskrivning om vad det är?
När den mätbara kunskapsnivån på svenska elever sjunker i den nya modellen och man inte på motsvarande sätt kan visa att kretivitet eller självständighet ökat så ter det sig för mig som att modellen är kass och behöver skrotas. En civilingenjör behöver riktigt bra matteundervisning även i grundskolan. Det får man inte genom att läsa illustrerad vetenskap och lösa tankenötter, det behövs en fysisk person närvarande som kan förklara och föra i bevis.
Igår hörde jag om en skolas modell för undervisning, de slog ihop flera ämnen till ett, tog alla fyra lärarna och satte dem tillsammans i klassrummet med samtliga elever. Varje vecka kom ett nytt tema som skulle innefatta alla ämnena. Kul, tänkte jag spontant. Sedan insåg jag att man aldrig kan fördjupa sig i de individuella ämnena om man samtidigt ska ta hänsyn till tre andra ämnen. Det blir bara ytliga genomgångar.
Svenska samhället har länge varit känt för att vi skapar fritänkande, starka elever, detta även i den tidigare skolformen. Vi kanske ska försöka undvika en återgång till det gamla, men hellre en utveckling till en ny form där samarbete kan kombineras med tydlig fokus.