Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Christian och Peter – Bloggevangelister

Sedan jag började blogga har jag blivit en riktigt bloggevangelist. Man kanske till och med kan kalla mig bloggfetischist. Har nog inte tänkt på mig själv som en sådan tidigare men det framstår som rätt självklart när man ser en videointervju som Björn Falkevik gjort med oss!

Videon är ganska lång men går bra att lyssna på i bakgrunden, man behöver inte titta på mig och Peter ;-). För er som inte orkar titta på den långa videon har jag några bra citat från oss här:

“Bloggar är hjärna till hjärna, inte öga till öga”

“Jag skulle vilja göra tillägget att bloggandet är väldigt vackert för man sätter URL:ar på sina tankar och kan visa dem för andra..”

“Peters fru undrar nog vad vi pratar om på telefon varje natt….”

“Företag är inte vana vid en dialog, de är vana vid en monolog, vi skriker, du köper”

“Att blogga är bra för din Karma”

När jag tittar på videon inser jag att jag behöver lite träning för att bete mig på ett bra sätt inför en kamera, så jag frågade min vän Fredrik Y Törn om lite mediaträning. Snabbt damp det ned en snabbkurs via mail som jag lägger ut nedan, så ni alla kan ta till er och lära er lite hur ni skall bete er, om Björn hör av sig och vill intervjua er!

“1.
Du talar med intervjuaren. Titta på honom och prata med honom. Titta inte i taket eller bort. Titta inte in i kameran, det är inte naturligt. Titta på den som intervjuar dig. Förutom då du vänder dig till din vän förstås.

2.
Sitt still under intervjun. Rörelse blir som ticks och sänker trovärdigheten.

3.
Sitt inte tillbakalutad som att du dricker folköl i soffan, sitt upprätt, det är trovärdigare. Du är ju ingen rockstjärna utan en som har tänkvärda och kunniga saker att säga. Kavajen sitter illa när man halvligger och du ser fetare ut än du är.

4.
Vaffan har du i kavajfickan?

5.
Skit i alla råd du inte känner dig bekväm med och som du inte klarar av att följa i princip utan att tänka på dem. Är du inte dig själv syns det alltid på bild.”

Tack Fredrik Törn! Fredrik låter också hälsa via telefon att punkt nummer fem är den viktigaste.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. magnus says:

    Mycket bra video med en god intro (på svenska) som man kan skicka vidare till företag som undrar; “varför ska man blogga?”.

  2. Rudolf says:

    tack Magnus! den borde dock klippas ned mer, den e lite lång. Det hedrar dig att du tog dig tid att titta på den 😉

  3. Fredrik says:

    Härliga tänkvärde citat!

    “Urlar” är mitt nya favoritord

  4. Jack H says:

    Intressant, och jag tycker inte alls att det var nåt fel på er teknik, ni gjorde bra ifrån er, grabbar!

    URL:a på!

  5. Hans says:

    En sak jag tänkt mycket kring som känns tryckt med bloggosfären är att vi nu har en massa folk som tycker på nätet med minimal reglering. Jag tror det vid ev. (om än otroligt) behov kan vara bra för att bibehålla demokrati.

  6. Rudolf says:

    Hans: Internet driver på demokratiserinsprocesser i många branscher, även i demokratin!

  7. Hans says:

    Jo så är det verkligen. Filmer från Tibet på Youtube är ett exempel på det.

    Jag gillar verkligen att det finns så många kanaler nu jämfört med när det enda var insändarsidorna i ett litet antal morgontidningar.

  8. Bra intervju med inspirerande budskap, jag tycker att ni ser både trovärdiga och avslappnade ut vilket bara är bra.

    Men kommentarerna här har ju rätt, det är jobbigt att se en så här lång intervju, även om man bara lyssnar på ljudet medan man gör nåt annat. Man vet ju inte om/när ni kommer att säga nåt som intresserar just mig. Det är ju videomediet svaghet, att 15 minuter intervju tar 15 minuter att se/lyssna på, medan man kan skumme igenom samma mängd text på 60 sekunder.

    Lösningen på detta finns redan, synd bara att så få använder den: att skapa indexerade videoklipp är man kan navigera efter frågorna eller innehållet. Se mitt inlägg me exempel på detta: http://alfabravo.com/2008/03/31/empowering-internet-video/

  9. Dritz says:

    Har inte sett intervjun än. Men vill kommentera att det är inne med Medieträning nu. Kanske borde bli ett tillval i grundskolan. Alla människor kan ju bli kända över en natt, vara med i någon såpa eller svara på någon fråga i TV4-nyheterna. Då är det bra att ha tränat innan. Man ska alltid vara beredd och ha kontroll, eller?

  10. Johan says:

    Nu har jag äntligen fått tid att se hela intervjun och den var verkligen inspirerande. Började faktiskt överväga att starta en “företagsblogg”.

    Har samtidigt en reflektion angående en sak som Peter sa. Det handlade om att bloggar kan vara arkiv som sparar kunskap för eftervärlden. I teknisk mening håller jag med, allt som skrivs finns kvar. Men jag tycker samtidigt att det är svårt att tillgodogöra mig gammalt innehåll på en blogg. Jag tycker bloggar passar bäst att följa i “realtid” dvs i takt med att inlägg kommer in. Det är svårt att hitta guldkornen i en blogg långt i efterhand, även genom kategorisering och liknande. Det blir helt enkelt för stort att leta sig igenom.

  11. Poppe says:

    @Johan – Visst är blogginlägg i mångt och mycket en färskvara som ska konsumeras på det sätt du beskriver. Vad jag menade med “kunskapsarkiv” var främst att genom att ens idéer får URL:ar så händer det ibland att man refererar till just dessa URL:ar när man exempelvis kommunicerar med andra. Har spart mycket tid i många av mina och Christians mejlkonversationer med andra.

  12. Judith Wolst says:

    Mkt intressant!

  13. Jag hade turen att klicka mig fram till den här intervjun såhär mer än ett år efteråt. Kollade igenom hela, det var verkligen intressant att höra de här tankarna. Jag tänker nog på ungefär samma sätt, speciellt stycket om att samla upp de erfarenheter som finns och bevara dem.

Trackbacks

  1. […] gårdagens intervju här på Disruptive är det nog ingen som tvekar angående vad Peter och jag tycker om bloggar. Det […]

  2. […] via din RSS-läsare RSS feed. Rock on!Som flera säkert märkt är både Peter och jag helt kära i bloggfenomenet. Bloggande har varit en stor upplevelse för oss både och vi har verkligen lärt oss mer om den […]

  3. […] Disruptive via din RSS-läsare RSS feed. Rock on!Peter säger “att blogga är att sätta url:ar på sina tankar” Ett utryck som jag tycker är helt magiskt och som jag ofta upprepar. För mig konkretiserar […]

  4. […] Björn gör videointervjuer med olika människor, vilken har påverkat dig mest?(intervjun jag hänvisar till är denna, Bloggevangelister!) […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+