Sedan jag började blogga har jag blivit en riktigt bloggevangelist. Man kanske till och med kan kalla mig bloggfetischist. Har nog inte tänkt på mig själv som en sådan tidigare men det framstår som rätt självklart när man ser en videointervju som Björn Falkevik gjort med oss!
Videon är ganska lång men går bra att lyssna på i bakgrunden, man behöver inte titta på mig och Peter ;-). För er som inte orkar titta på den långa videon har jag några bra citat från oss här:
“Bloggar är hjärna till hjärna, inte öga till öga”
“Jag skulle vilja göra tillägget att bloggandet är väldigt vackert för man sätter URL:ar på sina tankar och kan visa dem för andra..”
“Peters fru undrar nog vad vi pratar om på telefon varje natt….”
“Företag är inte vana vid en dialog, de är vana vid en monolog, vi skriker, du köper”
“Att blogga är bra för din Karma”
När jag tittar på videon inser jag att jag behöver lite träning för att bete mig på ett bra sätt inför en kamera, så jag frågade min vän Fredrik Y Törn om lite mediaträning. Snabbt damp det ned en snabbkurs via mail som jag lägger ut nedan, så ni alla kan ta till er och lära er lite hur ni skall bete er, om Björn hör av sig och vill intervjua er!
“1.
Du talar med intervjuaren. Titta på honom och prata med honom. Titta inte i taket eller bort. Titta inte in i kameran, det är inte naturligt. Titta på den som intervjuar dig. Förutom då du vänder dig till din vän förstås.2.
Sitt still under intervjun. Rörelse blir som ticks och sänker trovärdigheten.3.
Sitt inte tillbakalutad som att du dricker folköl i soffan, sitt upprätt, det är trovärdigare. Du är ju ingen rockstjärna utan en som har tänkvärda och kunniga saker att säga. Kavajen sitter illa när man halvligger och du ser fetare ut än du är.4.
Vaffan har du i kavajfickan?5.
Skit i alla råd du inte känner dig bekväm med och som du inte klarar av att följa i princip utan att tänka på dem. Är du inte dig själv syns det alltid på bild.”
Tack Fredrik Törn! Fredrik låter också hälsa via telefon att punkt nummer fem är den viktigaste.
Mycket bra video med en god intro (på svenska) som man kan skicka vidare till företag som undrar; “varför ska man blogga?”.
tack Magnus! den borde dock klippas ned mer, den e lite lång. Det hedrar dig att du tog dig tid att titta på den 😉
Härliga tänkvärde citat!
“Urlar” är mitt nya favoritord
Intressant, och jag tycker inte alls att det var nåt fel på er teknik, ni gjorde bra ifrån er, grabbar!
URL:a på!
En sak jag tänkt mycket kring som känns tryckt med bloggosfären är att vi nu har en massa folk som tycker på nätet med minimal reglering. Jag tror det vid ev. (om än otroligt) behov kan vara bra för att bibehålla demokrati.
Hans: Internet driver på demokratiserinsprocesser i många branscher, även i demokratin!
Jo så är det verkligen. Filmer från Tibet på Youtube är ett exempel på det.
Jag gillar verkligen att det finns så många kanaler nu jämfört med när det enda var insändarsidorna i ett litet antal morgontidningar.
Bra intervju med inspirerande budskap, jag tycker att ni ser både trovärdiga och avslappnade ut vilket bara är bra.
Men kommentarerna här har ju rätt, det är jobbigt att se en så här lång intervju, även om man bara lyssnar på ljudet medan man gör nåt annat. Man vet ju inte om/när ni kommer att säga nåt som intresserar just mig. Det är ju videomediet svaghet, att 15 minuter intervju tar 15 minuter att se/lyssna på, medan man kan skumme igenom samma mängd text på 60 sekunder.
Lösningen på detta finns redan, synd bara att så få använder den: att skapa indexerade videoklipp är man kan navigera efter frågorna eller innehållet. Se mitt inlägg me exempel på detta: http://alfabravo.com/2008/03/31/empowering-internet-video/
Har inte sett intervjun än. Men vill kommentera att det är inne med Medieträning nu. Kanske borde bli ett tillval i grundskolan. Alla människor kan ju bli kända över en natt, vara med i någon såpa eller svara på någon fråga i TV4-nyheterna. Då är det bra att ha tränat innan. Man ska alltid vara beredd och ha kontroll, eller?
Nu har jag äntligen fått tid att se hela intervjun och den var verkligen inspirerande. Började faktiskt överväga att starta en “företagsblogg”.
Har samtidigt en reflektion angående en sak som Peter sa. Det handlade om att bloggar kan vara arkiv som sparar kunskap för eftervärlden. I teknisk mening håller jag med, allt som skrivs finns kvar. Men jag tycker samtidigt att det är svårt att tillgodogöra mig gammalt innehåll på en blogg. Jag tycker bloggar passar bäst att följa i “realtid” dvs i takt med att inlägg kommer in. Det är svårt att hitta guldkornen i en blogg långt i efterhand, även genom kategorisering och liknande. Det blir helt enkelt för stort att leta sig igenom.
@Johan – Visst är blogginlägg i mångt och mycket en färskvara som ska konsumeras på det sätt du beskriver. Vad jag menade med “kunskapsarkiv” var främst att genom att ens idéer får URL:ar så händer det ibland att man refererar till just dessa URL:ar när man exempelvis kommunicerar med andra. Har spart mycket tid i många av mina och Christians mejlkonversationer med andra.
Mkt intressant!
Jag hade turen att klicka mig fram till den här intervjun såhär mer än ett år efteråt. Kollade igenom hela, det var verkligen intressant att höra de här tankarna. Jag tänker nog på ungefär samma sätt, speciellt stycket om att samla upp de erfarenheter som finns och bevara dem.