För att lyckas som Entreprenör, säljare och affärsutvecklare måste du på djupet förstå kunden och marknaden. Idag fick jag en dikt av Johan som beskriver grundbulten för lyckat entreprenörska och framgångsrikt sätt, mycket bättre än någon framgångscoach.Sören Kirkegaard pratar nog om äkta altruistiskhjälpsamhet i dikten medan och är inte alls medveten om att han på djupet beskriver sälj och entreprenörskap. Jag skulle också tro att många fler människor vill bli säljare eller företagare när man beskriver sälj på detta viset….
Om jag vill lyckas att
föra en människa
mot ett bestämt mål,
måsta jag först finna henne
där hon är
och börja just där.
Den som inte kan det, lurar sig själv
när hon tror, att hon kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon måste
jag visserligen förstå mer,
än vad hon gör,
men först och främst förstå
vad hon förstår.
Om jag inte kan det,
så hjälper det inte, att jag kan och vet mer.
Vill jag ändå visa, hur mycket jag kan,
beror det på att jag är fåfäng och högmodig
och egentligen vill bli beundrad av den andre
istället för att hjälpa honom.
All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet
inför den jag vill hjälpa
och därför måste jag förstå,
att detta med att hjälpa
inte är att vilja härska
utan att vilja tjäna.
Kan jag inte detta
så kan jag heller inte hjälpa någon.
“The aim of marketing is to know and understand the customer so well the product or service fits him and sells itself.”
Bra utryck, vem sa det?
Det var en managementkonsult som hette Peter Drucker som sa det.
Tack Henrik