Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

I huvudet på en riskkapitalist!

IT-providers hemsidaIDG hade en intressant artikel i veckan, där de pratade med Anders LindqvistIT-Provider. Jag är lite bekant med Anders. Nåja, nu är det kanske inget speciellt med det, Anders Lindqvist är antagligen en av de viktigare riskkapitalisterna i Stockholm och många känner honom. För många herrans år sedan var jag involverad i kapitalanskaffningen till ett företag som hette Bluemarx, en svensk coshoppingsajt. Detta var under dotcomtiden. jag försökte intressera Anders för det men Anders var väl sådär intresserad av att ha någon kapitalförvaltningsfirma inblandad. Själv har jag tappat en del hår sedan dess och Anders har fått lite charm runt tinningarna.

Anders Lindqvist säger en speciell sak tycker jag. Det handlar om att det snart kommer ett stort förändringstryck i e-handelsbranschen ,vilket öppnar upp för rätt mycket finansiell innovation. Anders Lindqvist tycker att en entreprenör borde säga såhär nu:

“Nu ska jag konsolidera en e-handelsmarknad, bygga upp en koncern eller forma om en bransch. Ge mig 50-100 miljoner för att köpa upp företag.”

Det han princip säger att om du är 1,2 eller trea i en bransch, då har du goda möjlighet att dra in stålar i ditt bolag. Inte för att utveckla bolaget, utan utveckla segmentet. Kanske är det så att du bankar skallen blodig mot priskänsliga kunder och du växer men marginalerna är lövtunna. Detta är din chans att få riktigt häv. Kan du leda omvälvningen av ditt segment, ja då får du betalt för det i form av mindre utspädning av din ägarandel, vid varje affär. Nu har kanske inte detta så mycket med entreprenörskap att göra och bästa sättet är kanske inte att du som entreprenör gör det, utan du att lierar dig med en corporate finance snubbe. Någon som är snabb med affärerna, kan se värdedrivarna och har acess till kapital om det behövs. En något ohelig allians som kommer flytta din fokus från dina kunder till din balansräkning. Det är kanske värt det för det är kanske din enda chans till exit på en så liten marknad som Sverige ändå är.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. På något plan är det lite tråkigt att en riskkapitalists stora exempel på en god idé är en miniatyrvariant av ett private equity-case. Man får hoppas att det som är viktigt i citatet är att entreprenörerna ska komma med stora projekt.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+