Aftonbladet skrev just om en undersökning som Tele2 gjort som visar att tre av fyra svenskar skickar semesterhälsningar via mobilen istället för vykort. Men MMS har aldrig blivit riktigt populärt trots operatörernas ansträngningar att öka användandet. Orsakerna till det blygsamma användandet trots att det är flera år sen MMS lanserades är flera: Först och främst var prissättningen på MMS helt fel i början. Detta har dock justerats åt rätt håll och idag är kostnaden för att skicka MMS på en OK nivå. Den andra orsaken var krångliga inställningar. Även detta är på väg att förbättras men där har operatörerna inte nått ända fram ännu.
I mina ögon är MMS en lösning som letar efter ett problem. Att skicka en bild från en mobil till en annan är helt enkelt inte ett klockrent use-case. Bilder tar man vanligtvis för att de ska ses av många. Dessutom vill man se bilderna på en bra skärm. Min egna tjänst Moyume tar fasta på just detta och låter dig skicka din bild till många mottagare och destinationer på en gång: direkt till dina vänners datorskärmar, flickr eller din blogg. Exempelvis använder jag Moyume för att visa ögonblicksbilder från mitt liv här på Disruptivebloggen:
Om man använder Moyume får alla ens vänner se bilderna direkt trots att man bara skickar ett MMS. För det är ju inte bara kvalitén som är det viktigaste med mobilbilder utan det faktum att mobilbilden skildrar ett ögonblick “här” och “nu”. Då ska den också kunna ses direkt av så många som möjligt. Pröva gärna Moyume och låt mig få veta vad ni tycker!
Hela artikeln var lite lustig, inte minst: http://www.iphoneiphone.se/framtidens-vykort/
Jag håller med, som mycket i telekomvärlden är det i MMS väldigt ingenjörsmässiga lösningar. Jag menar då i form av hårt standardiserat med väldigt specifika krav på hur meddelanden ska skickas genom nätet och presenteras för användaren, och lite av användartänk. MMS är ju egentligen e-mail med bonusen notifcation (som är jävligt viktig och var en stor enabler för SMS). Och det var ju synd att man inte tänkte på schysst (push) E-mail som killern för “MMS”.
Moyoume behöver bara ett namnbyte så blir det en hit. Nä allvarligt talat så tänkte jag skriva en längre recension av det på min blogg. Jag tänker en hel del kring vilket som är bästa sättet att life-streama, kanske det är med t.ex. twitpic? Eller är det för teknokratiskt?
Har aldrig förstått mig på MMS, och det hjälptes väl inte av att min senast inköpta mobil saknar kamera (SE M600). Borde nog bli mer av en bildmänniska dock, och då är det ju ett incitament med verktyg så man enkelt kan dela med sig av tagna foton!
Förresten… Jag har precis skrivit ett kort inlägg om infoprenörskap, och jag listar den här bloggen bland mina inspirationskällor. Tycker ni är grymma, Christian och Peter. Kika gärna in på inlägget, jag tror ni gillar företagar-andan och drivet som ligger bakom! Hörs…
http://niclas-j.blogspot.com/2008/07/hur-du-brjar-tjna-pengar-p-ntet-eller.html
Spännande, klart jag provar på MOYOUME även om jag använder Blogger i samma syfte, skicka bilder från mobben / men även text … Återkommer med synpunkter om MOYOUME … Spännande med nya grepp …
Niclas:
Kul att du går från ord till handling!
“….tre av fyra svenskar skickar semesterhälsningar via mobilen istället för vykort”.
Absolut. Jag tror dock på en utveckling som går i två riktningar.
1) MMS och MMS-liknande lösningar ersätter traditionella metoder för att visa omtanke. Jag hoppas verkligen att MoYuMe hamnar i framkant här 🙂
2) Det traditionella vykortet stiger i värde då det kräver mer “ansträngning” än elektroniska lösningar. Dvs, vill du verkligen visa att du bryr dig. Skicka ett vykort.