Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

MMS är SMS’s fula styvbror!

Aftonbladet skrev just om en undersökning som Tele2 gjort som visar att tre av fyra svenskar skickar semesterhälsningar via mobilen istället för vykort. Men MMS har aldrig blivit riktigt populärt trots operatörernas ansträngningar att öka användandet. Orsakerna till det blygsamma användandet trots att det är flera år sen MMS lanserades är flera: Först och främst var prissättningen på MMS helt fel i början. Detta har dock justerats åt rätt håll och idag är kostnaden för att skicka MMS på en OK nivå. Den andra orsaken var krångliga inställningar. Även detta är på väg att förbättras men där har operatörerna inte nått ända fram ännu.

I mina ögon är MMS en lösning som letar efter ett problem. Att skicka en bild från en mobil till en annan är helt enkelt inte ett klockrent use-case. Bilder tar man vanligtvis för att de ska ses av många. Dessutom vill man se bilderna på en bra skärm. Min egna tjänst Moyume tar fasta på just detta och låter dig skicka din bild till många mottagare och destinationer på en gång: direkt till dina vänners datorskärmar, flickr eller din blogg. Exempelvis använder jag Moyume för att visa ögonblicksbilder från mitt liv här på Disruptivebloggen:

Om man använder Moyume får alla ens vänner se bilderna direkt trots att man bara skickar ett MMS. För det är ju inte bara kvalitén som är det viktigaste med mobilbilder utan det faktum att mobilbilden skildrar ett ögonblick “här” och “nu”. Då ska den också kunna ses direkt av så många som möjligt. Pröva gärna Moyume och låt mig få veta vad ni tycker!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Anton says:

    Hela artikeln var lite lustig, inte minst: http://www.iphoneiphone.se/framtidens-vykort/

  2. johan rhodin says:

    Jag håller med, som mycket i telekomvärlden är det i MMS väldigt ingenjörsmässiga lösningar. Jag menar då i form av hårt standardiserat med väldigt specifika krav på hur meddelanden ska skickas genom nätet och presenteras för användaren, och lite av användartänk. MMS är ju egentligen e-mail med bonusen notifcation (som är jävligt viktig och var en stor enabler för SMS). Och det var ju synd att man inte tänkte på schysst (push) E-mail som killern för “MMS”.

    Moyoume behöver bara ett namnbyte så blir det en hit. Nä allvarligt talat så tänkte jag skriva en längre recension av det på min blogg. Jag tänker en hel del kring vilket som är bästa sättet att life-streama, kanske det är med t.ex. twitpic? Eller är det för teknokratiskt?

  3. Niclas J says:

    Har aldrig förstått mig på MMS, och det hjälptes väl inte av att min senast inköpta mobil saknar kamera (SE M600). Borde nog bli mer av en bildmänniska dock, och då är det ju ett incitament med verktyg så man enkelt kan dela med sig av tagna foton!

    Förresten… Jag har precis skrivit ett kort inlägg om infoprenörskap, och jag listar den här bloggen bland mina inspirationskällor. Tycker ni är grymma, Christian och Peter. Kika gärna in på inlägget, jag tror ni gillar företagar-andan och drivet som ligger bakom! Hörs…

    http://niclas-j.blogspot.com/2008/07/hur-du-brjar-tjna-pengar-p-ntet-eller.html

  4. / Rolf says:

    Spännande, klart jag provar på MOYOUME även om jag använder Blogger i samma syfte, skicka bilder från mobben / men även text … Återkommer med synpunkter om MOYOUME … Spännande med nya grepp …

  5. Rudolf says:

    Niclas:

    Kul att du går från ord till handling!

  6. Judith says:

    “….tre av fyra svenskar skickar semesterhälsningar via mobilen istället för vykort”.

    Absolut. Jag tror dock på en utveckling som går i två riktningar.

    1) MMS och MMS-liknande lösningar ersätter traditionella metoder för att visa omtanke. Jag hoppas verkligen att MoYuMe hamnar i framkant här 🙂

    2) Det traditionella vykortet stiger i värde då det kräver mer “ansträngning” än elektroniska lösningar. Dvs, vill du verkligen visa att du bryr dig. Skicka ett vykort.

Trackbacks

  1. […] visible on the web site, and you can also get a widget to show the photostream on your web page (example), and you can also forward the photos to Flickr or other sites offering email […]

  2. […] telekomindustrins sorgebarn, når nu mer mobiler än vad det finns TV-apparater och mer än 1,3 miljarder människor skickar […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+