Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

En massa skitsnack som det ändå länkas till ;-)

Idag har IDG en artikel om Politikerbloggen och hur mycket pengar de de omsätter. Enligt Niklas Svensson på Politikerbloggen har man omsatt 450000 sek sedan maj. I min värld känns detta helt orimligt. Nåja, kanske har de haft någon annonsör med hjärnblödning under sommaren, som betalt aldeles för mycket för att synas där. Har de ungefär samma annonsörer som idag lär de bara dra in korvören. Tjäna pengar på Tradedoublerannonser är inte lätt ens om man har mycket trafik.

Enda sättet jag kan tänka mig att det är möjligt att dra in så mycket stålar är att skriva åt någon annan. Förslagsvis PR-branschen. Man har betalt för att driva en viss åsikt. Då är det nog möjligt att dra in så mycket pengar. Politikerbloggen har säkert mycket trafik som kan tänka sig bli påverkade av vad du skriver. Säg tex att du har fem kundavtal, fem åsikter som skall drivas och du tar 30000 i månaden per åsikt. Jag tror att det är möjligt och rimligt. Speciellt med det högtryck det är i PR-branschen idag.

Jag tror syftet med artikeln är något helt annat. Man har haft en SEO strategi där man vill attrahera länkar, bygga brand och i viss mån nå nya användare! Grattis, ni lyckades.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Hej, bra blogg. Första gången jag är här. Enligt Alexa (ja, jag vet, men…) har inte Politikerbloggen den trafiken alls. Jag fann också siffran jämn och förvånansvärt hög.

  2. Rudolf says:

    Jag tror att Politikerbloggen inte bara är en blogg, den är ett bredare företag. Svensson gör med stor säkerhet såväl mediaträning som skrivarutbildningar för de som betalar.

  3. Johan says:

    Jag skulle tro att den stora massan av de pengarna kom i samband med att Svensson hade en papperstidning inför Almedalsveckan och som var kopplad till Politikerbloggen.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+