E-handels utveckling har både skapat och lockat entreprenörer det senaste decenniet. Men är det fortfarande en framkomlig väg för dagens entreprenörer? Det enkla svaret är att det beror på. Vi har intervjuat Heini som står bakom skovårdsbutiken Shoepanda.com för att hitta några svar på denna fråga.
Vad är affärsidén bakom Shoepanda?
I Sverige har vi en svag tradition inom skovård jämfört andra europeiska länder. Därför finns också okunskap om hur man tar hand om sina skor. Det är det behovet vi på Shoepanda.com skall fylla genom att göra det enkelt för kunden att förstå vilken typ av produkt som behövs och hur den användas.
Vad är utmaningarna i er bransch?
Sneakers har blivit allt mer populära, idag hittar vi dem i allt från krogen till styrelserummet. Det är en utmaning dels då en stor del av skovårdsprodukterna är anpassade för läderskor (finskor) och dels för att inte finns samma kunskap och tradition när det gäller vård av sneakers. Många tror att man inte behöver ta hand om sina sneakers men det är inte riktigt sant. Idag finns utmärkta produkter för sneakervård och upp till oss i branschen att utbilda konsumenterna.
Hur funkar e-handel i er bransch ?
Kunden har redan en produkt (en sko) där det finns något behov som kunden vill tillfredsställa. Vårt jobb är att göra det enkelt för kunden att lösa det behovet genom att det är enkelt att hitta rätt tillbehör eller skovårdsprodukt. Det är väl egentligen det som är lite speciellt. Sen är skovård inte så dyra produkter vilket gör snittkvittot till en utmaning som man måste arbeta aktivt med.
Vilka egenskaper tror du man måste ha för att lyckas med ehandel och vad är lyckas?
E-handel är intressant för entreprenörer av flera skäl men man måste komma ihåg att e-handel inte är en affärsidé i sig. Även om man snabbt kan få ett resultat är det oftast ett marathon att bygga upp en e-handel så den betalar för både sig själv och ditt arbete. Jag tycker också man bör bestämma sig för vad man vill uppnå med sitt företagande. Är det nästa Amazon eller är det en ett hobbyföretagande- då blir det mycket lättare att ta beslut om vad som är viktigt under resans gång.
Har du några råd till den som funderar på att starta e-handel
- Hitta en unik produkt eller produktkoncept där du slipper priskonkurrera (och har en bra marginal i kr räknat)
- Se till att du har en kanal där du kan få trafik – finns det te.x ett sökbeteende kring din tilltänkta produkt. Alternativt är din produkt ”intressant” och har god sannolikhet att få uppmärksamhet i sociala medier.
- Fundera på om du kan baka in mervärden som i sin tur gör att du kan ta bra betalt för din produkt. Exempelvis genom att du enkelt kan lösa ett problem för kunden genom bra information eller genom att erbjuda en upplevelse.
- Bygg inte ett teknikföretag – handel är din business. Sätt därför ihop färdiga lösningar i största möjliga mån och fokusera dina resurser på att marknadsföra ditt företag/produkt.
- Var väldigt försiktig med fasta löpande kostnader. Normalt borde du kunna klara dig med samma overhead månad 1 som månad 24.
- Sätt ett pris på din egen tid och ta med kostnaden i dina kalkyler. Det känns ofta ok att jobba gratis i sitt eget företag till en början men med tiden kan det bli ohållbart och då behöver du det utrymmet för att kunna köpa in tjänsten eller anställa en kollega.
Vi på Disruptive tackar Heini för hennes medverkan