Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Håller bloggen på att försvinna?

Att läsa och skriva bloggar är ett av de mest påfallande fenomen som präglat vår digitala samtid. Från att ha varit en nördsyssla under 1990-talet har det förvandlats till något som bokstavligen alla kan ägna sig åt. Det sägs att det finns över 660 000 bloggar i världen idag. Men tittar vi i statistiken ser intresset för bloggande ut att avta. Är det verkligen sant? Disruptive undersöker.

Från nörd- till massfenomen

När Justin Hall skapade Links from the Underground 1994 blev det världens första personliga blogg, även om just den benämningen då ännu inte fanns. Tre år senare, 1997, myntade Jorn Barger begreppet ”weblog” för sin sajt Robot Wisdom. Ytterligare ett par år senare, 1999, skojade Peter Merholz i sidowidgeten på sin sajt peterme.com att han bestämt sig för att uttala detta nya ord som ”wee- blog”. Sedan stod det inte på förrän bloggar och bloggande var ett globalt faktum.

Enligt WebsiteSetup finns det idag över 660 000 bloggar på nätet, varav runt 32 miljoner är aktiva. Något exakt antal är egentligen omöjligt att uppskatta, men det handlar hur som helst om en enorm mängd bloggar. Sverige är egentligen inget undantag.

Bloggplattformar som WordPress, Blogger, Tumblr med flera har gjort det lätt att publicera artiklar på nätet. Dessutom är det gratis.

Falnande intresse för bloggar?

Men en titt i Google Trends avslöjar ett par intressanta fakta om intresset för bloggar i Sverige. Från 2004 fram till början av 2010 ökade antalet personer som knappade in ”blogg” i sökmotorn bokstavligen exponentiellt.

Sedan hände det något. Trenden kom av sig och sedan andra halvan av 2011 har utvecklingen gått åt motsatt håll.

På global nivå ser vi ett liknande mönster, även om det inte var riktigt så kraftiga rörelser som i Sverige:

Trots bottennoteringar i Google är intresset långt ifrån svalt. Enligt SEO-verktyget Ahrefs söker svenskarna efter något som har med blogg att göra cirka 640 000 gånger varje månad. I USA är motsvarande siffra (för ”blog”) 5,9 miljoner och i Storbritannien 2,6 miljoner.

Nej, intresset för bloggar är stabilt

Något skumt är det alltså med statistiken. Enligt undersökningen Svenskarna och internet från Internetstiftelsen har andelen svenskar som läser bloggar varit tämligen konstant sedan 2010. Under perioden 2010 – 2019 svarade mellan 40 och 53 procent att de läser bloggar:

Det är snarare som så att vi kan se ett tilltagande intresse från 2017 och framåt. Andelen som anger att de läser bloggar dagligen har också legat konstant på runt 7 – 10 procent unders samma period. Andelen svenskar som skriver egen blogg är ungefär lika stor.

Så vad har hänt med statistiken?

Bloggar har blivit vardagsmat

Bloggande som fenomen är alltså långt ifrån att vara på utdöende. Istället kan tappet i trenden kanske förklaras med att det mer eller mindre blivit vardagsmat. Mycket av det vi läser på internet är i form av en blogg. Att söktrenden avtagit innebär troligtvis bara att allt färre nyfiket söker efter ordet ”blogg” för att ta reda på vad det handlar om.

Vi kan se en liknande tendens i hur folk söker efter ordet ”internet”:

Intresset för internet i världen verkar falla kraftigt, men vi vet givetvis att så inte är fallet. Internet är mer aktuellt än någonsin. Söktrenden har alltså inte nödvändigtvis med intresset att göra.

Nu är det allt färre som söker efter blogg. Istället letar man sig direkt till sina favoritkanaler. Varje månad söker exempelvis 33 000 svenskar efter Blondinbella, 23 000 efter Elsa Billgren och 21 000 efter Cornucopia. Då är inte ens de som kommit till respektive blogg direkt via adressfältet eller ett bokmärke inräknade.

Eller för att ta en liknelse med stormedia – svensken söker efter DN, SVT eller Aftonbladet snarare än efter ”nyheter”.

Ökad kommersialisering av bloggar

En annan tendens är att allt fler bloggar går från att vara personliga reflektioner till att ha ett mer kommersiellt fokus.

Enligt bloggportalen StockBlogs går det att se en trend att allt fler bloggare inom aktier och finans försöker sig på alltmer utstuderade sätt att slå mynt av sitt skrivande.

Affiliatesamarbeten har länge varit vanliga bland bloggare. Genom att tipsa sina läsare om en viss vara eller tjänst kan bloggaren få en ersättning från annonsören, ofta som en procentsats av priset.

Det som hänt på senare tid, berättar StockBlogs, är att allt fler aktiebloggare planerar sitt innehåll med målsättningen att få så många organiska besökare som möjligt. De gör nyckelordsresearch och utformar innehållet på sajten efter existerande sökmönster. När artiklarna börjar ranka kapitaliserar de på trafiken genom olika former av affiliatelänkar.

Troligtvis gäller samma sak även inom andra bloggkategorier. Enligt affiliatenätverket Awin har mängden content som tas fram av affiliates ökat med 175 procent de senaste åren. Deras intäkter har samtidigt ökat med 240 procent.

I praktiken innebär det att många av de svenska internetanvändarna läser bloggar mer eller mindre varje dag utan att de tänker på det. Googlar man efter ”bästa trädgårdsmöbeln” eller ”sniglar i trädgården” är många av resultaten i topp 10 just från bloggar.

Företag använder blogg i sin marknadsföring

Detta tar oss till en tredje observation. Ytterligare en trend är att allt fler företag använder en blogg på sin företagssajt. Enligt Daily Infographic hade runt hälften av de 200 största Fortune 500-företagen i USA en egen blogg 2018. Siffran är sannolikt mycket högre idag.

Företag använder bloggar av i princip två skäl. Dels är det ett sätt att nå ut till sina nuvarande och framtida kunder. Dels är det ett sätt att få en större träffyta i Google och samla in relevant organisk trafik därifrån.

Allt fler förstår värdet i att skapa läsvärd information på internet. Det blir ett sätt att synas och kommunicera.

Sociala medier ändrar begreppet av bloggande

Slutligen har begreppet blogg förändrats genom åren.

Strax efter att bloggande blev verklighet började sociala medier dyka upp. Plattformar som Lunarstorm och Myspace kom men lämnade snabbt plats för Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och på senare tid Tik Tok.

En serie inlägg på Facebook kan gott och väl jämföras med en blogg. Även till synes korthuggna inlägg på Twitter, Instagram och Tik Tok bildar efter ett tag en kontext som återspeglar kontoägarens åsikter och budskap.

På senare år har även YouTube, Twitch och andra video- och streamingtjänster givit upphov till ett nytt ord, vlog – att blogga med video. Uppkomsten av poddar har bidragit med ytterligare en dimension. Inte sällan används olika format som hybrid. Videos läggs in i bloggartiklar, poddar transkriberas för att kunna läsas och indexeras av sökmotorer.

Kärnan är densamma nu som då. Bloggande, vloggande, tweetande eller poddande. Oavsett format handlar det om en möjlighet för vem som helst att dela med sig av sina tankar och idéer på nätet, en slags demokratisering av informationen om man så vill. Grundtanken är kvar, men formatet är idag mycket mer mångfacetterat än i bloggens unga dagar på 1990-talet.

På så sätt lär bloggar och bloggande fortsätta att utvecklas. Jag är i varje fall övertygad: Kalla den vad man vill, men bloggen som fenomen är starkare idag än någonsin och kommer definitivt att överleva.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+