Vi behöver väl knappast övertyga dig om att både den traditionella gamingbranschen och den något nyare esportbranschen är enorma fält för entreprenöriell utveckling. Ändå är det lätt att glömma bort att lära av de som sitter mitt i en extremt konkurrensutsatt bransch och tänka på hur deras lärdomar kan appliceras på din bransch. Gaming är trots allt en bransch värd 150 miljarder dollar.
2020 och Covid-19 påverkade såklart alla sportevenamng – inklusive esportturneringar som FIFA20 och CounterStrike Global Offensive. Men branschen var sin vana trogen och svängde snyggt med innovation och teknik som verktyg.
Istället för megaevent i arenor och LAN-spel gjorde man den tävlingsinriktade esporten till ett helt onlinebaserad event för t.ex. Call of Duty League. Åskådarna fanns självklart med digitalt de också. Just digitala åskådare till digitala spel kan kanske ses som ett mindre hopp än för etablerade fotbollsspelare från Premier League att tävla i FIFA , men situationen med Covid-19 väckte kreativiteten hos de flesta.
Vilka generella entreprenörsråd kan man då ta med sig från gaming och esportbranchen?
1. Skapa viralitet i produkten
Som Olle Landin, grundare av Quizkampen (sedan 2017 ägt av Mag Interactive) är inne på är inbyggd viralitet i produkten ett sätt att växa organiskt, snabbt. De såg till att en spelare ville bjuda in vänner och familj att spela medan andra spel ofta använder delningsmekanismer som incitament för mer speltid/fler liv.
En klassisk taktik är begränsad tillgång och exklusivitet som också funkar som growth hacking taktik. Gmail erbjöd tidigt sina användare att bjuda in ett visst antal andra vilket skapade en känsla av “select few”. Samma teknik används när varumärken skickar produktprover till ett flertal noga utvalda innehållsproducenter och hoppas på gratis marknadsföring i sociala medier och andra kanaler.
En viralitetsmekanism som funkar fantastiskt i spelvärlden är livestreaming och react videos, där vi ser någon spela eller reagera på nån som spelar spelet. Att få till dessa kan vara en utmaning som okänt varumärke, men med rätt produkt och tillräckligt mycket kärlek från användarna kan det vara en väg framåt. För ett litet företag kan det räcka med en ambassadör med någorlunda stor följarskara för att ge produkten en skjuts. Alternativet är såklart betalda influencerinlägg men vill du skryta med att inte ha betalat för reklam i framtida entreprenörsintervjuer bör du kanske ge de första alternativen en chans först.
2. Möjliggör att delta i ett community
Många är entreprenörerna som skapat att en grupp på Facebook med målet att få UGC (User Generated Content), alltså användargenererat innehåll och trott att det räcker så. Ja, det kan det göra, OM det du säljer är engagerande nog (eller dåligt nog!). Annars behöver du nog feeda ditt community med innehåll de kan konsumera, diskutera och dela vidare. Och det UGC du väl får gör du klokt i att uppmuntra, eftersom en drivkraft ofta är att få erkännande från företaget.
Om din produkt är ett spel kan det räcka med att prata om produkten som innehåll. Men har du en lite mindre engagerande produkt bör du hitta något närliggande ämne som är mer engagerande för målgruppen. Genom att fokusera på ett återkommande tema så gör du det också lite enklare för dig själv att lyckas hålla uppe innehållsproduktionen och sätta förväntningarna. När community-medlemmarna sen knyter an till varandra har du chansen på något riktigt stort. Då kan ditt community växa sig starkt och innehållet spänna över vitt skilda ämnen.
3. Samarbeta strategiskt i branschen
Antingen kan du välja att se alla i samma (och närliggande) branscher som konkurrenter, eller så tittar du på det större perspektivet och letar synergieffekter utifrån era kompetenser och konkurrenters styrkor. Två frisörer behöver inte tävla om samma kunder eftersom de antagligen utvecklar olika stil och två restauranger kan dela på kunderna eftersom de vet att vi äter ute oftare än vi vill äta på samma restaurang.Så bör du se på din egen bransch också, inte kategoriskt se någon annans gain som din förlust.
Ett exempel på synergi är hur Mag Interactive samarbetade med Qiwii Games för att lansera deras spel Backpacker globalt. Mag Interactive hade erfarenheten och kunde bereda vägen för Qwii Games mot en del av Backpacker-kakan. Samarbeten kan ju ske på många sätt och vara tidsbestämda eller löpande, så ta en funderare på vad just din bransch skulle behöva mer av.
4. Överväg merchandising
Bygger du något åtråvärt, viralt och nytänkande är chansen stor att andra vill ta del av kakan. Merchandising kan vara så enkelt som klistermärken från kaffebönsmärket på lokala caféet och så stort som Fortnite-leksaker, kläder och tandborstar på alla stora varuhus världen över. Missa inte att räkna in möjligheten att skapa kringprodukter för ditt företag! Inom B2B används det generellt som företagsgåvor på konferenser och liknande, men vem säger att det ska vara så i framtiden?
Ett tips är dock att vara något intressantare än din logga på en kaffemugg av billigaste sort. Kringprodukten ska ha en egen dragningskraft om den ska flyga av hyllorna – ja, om du inte har en faktiskt story med protagonist (hjälte), antagonist (skurk) och andra rollfigurer att skapa merchandisingen kring. Då kan du trycka bilder på den billigaste reklamprodukten och det kommer ändå att gå åt förr eller senare – du har ju ett helt community som är investerade i storyn!
5. Ta Augmented Reality-tankarna ett varv till
Vi vet att AR/VR varit haussat i år nu utan att det gjort nåt egentligt avtryck i livet hos gemene man, men vi vill ändå att du funderar över post covid 2021-2022 och möjliga AR-applikationer för just din bransch. Visst, det är coolt med helt immersive experiences men en snabb Youtube-sökning på “VR fails” visar den mänskliga kroppens tillkortakommanden på området. AR däremot förbättrar bara den något glåmiga verkligheten lite och erkänn att du gett din högra arm för lite känsla av sandstrand och parasolldrinkar hemma i vintras. Nåja, just känslan av att ligga stilla i en solstol kan nog VR sköta bättre, men om användaren på något sätt rör sig är det tydligen förenat med stor fara för allt och alla runt omkring så jag tycker kanske vi låter jättarna i spelbranschen stå för den risken… Alltså, AR it is.
Eftersom regelrätta nedstängningar och andra begränsningar mycket väl kan fortsätta vara en realitet i våra liv framöver, så kanske blir AR en räddare i nöden. 3D-visningar av hus i mäklarbranschen är en doppad tå i AR-möjligheternas pool; vad kan de åstadkomma om de verkligen lägger manken till?
Förhoppningsvis kan de här råden inspirera till nya tankar inom ditt eget fält. Är du intresserad av att tjäna pengar direkt på gaming och esport, men utan att starta eget bolag i branschen? Aktier kan vara en väg framåt, bara du ser till att du är påläst! Orkar du inte läsa på just nu kan du ju alltid ägna lite tid åt att förstå det lockande i spelen genom att själv spela ett tag – det är ju juni trots allt.