Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer
Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.
Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.
Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution
Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.
Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring
Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.
Jag undrar om det inte är MENINGEN att de översta kexen ska gå sönder just för att folk ska “tvingas” äta mer kex och på så sätt köpa fler förpackningar. Ta exempelvis Brago-kexen där fliken man öppnar paketet med sitter fyra kex “ner” på förpackningen. Det innebär att du MÅSTE äta de fyra kexen ovanför öppningen för att kunna ställa ifrån dig paketet…. I nio fall av tio är dessutom kexen sönder.
Tänk att kex och kexförpackningar kan leda till så mycket tankeverksamhet;-)
First mover (dis)advantage…
Det kan vara bra att vara först, men ofta missbedömer man vad det är viktigt att vara först med. I många fall så skall innovationen vara först, men många av de största företag runt om kring oss var inte först med sin innovation, men i det context (sorry, sammanhang!) där de startade. Detta sammanhang kan vara en lokal marknad, prissättning, affärsmodell, sätt att marknadsföra mm.
Fördelen med att inte vara först är att någon annan har testat vad som funkar och framförallt vad som inte funkar.
Bra exempel på stora företag som inte var först med innovationen bakom deras produkt är Ericsson, Microsoft och Apple.
/ Nicolai
Ett urklipp ur Strategy and the New Economics of Information, Harvard Business Review, sep-oct 1997, Philip B Evans & Thoms S. Wurster som, enligt mig, på ett tydligt sätt tar upp när man vinner på att vara först, något gammal. Naturligtvis finns det alltid nya innovationer att göra inom alla branscher. Har artikeln fel?
“Some new businesses will benefit from network economies of scale, which can give rise to monopolies. In a networked market, the greater the number of people connected, the greater the value of being connected, thus creating network economies of scale. There is no point, for example, in being the only person in the world who owns a telephone. As the number of people who own telephones rises, the value to any one individual of hooking up increases progressively.
This self-reinforcing dynamic builds powerful monopolies. Businesses that broker information, make markets, or set standards are all taking advantage of this dynamic. The implication: the first company to achieve critical mass will often take all, or neraly all – although the continuing battle between first-mover Netscape and Microsoft in the market for network browsers illustrates that the lead of the first mover is not always definitive. ”
Karl W
Bra invänding! Visst kan det finnas fördelar med att vara först men värdet är ofta överskattat av alla inblandade. First mover advantage var ngt som jag hörde till leda under .com tiden vid millenieksiftet. Hur många av dessa företag finns kvar idag. Ganska få och de var garanterat först med vad de gjorde, på nätet i alla fall 😉
Ett intressant fall som ploppar upp i mitt huvud är faktikst facebook. facebook kom som en storm förra sommaren och connectad alla. Under vintern har aktiviteten fallit dramatiskt i sverige. I norge däremot kan man knappt leva utan Facebook. Mina norska bekanta är säkert 5 ggr aktivare än mina svenska.
Så inte ens när du lyckas connecta många så är det säkert att du lyckas!
Karl W, helt rätt, det var också lite detta jag var efter i min kommentar. I vissa sammanhang är det en fördel att vara först (inte bara i nätverkande ekonomier dock), det mest intressanta är att försöka för värdekedja eller “värdestjärnan” kring det man gör, som exempel:
En annan intressant referens är även teleoperatörer i Sverige och Ericssons historia i detta:
– I början av 1900-talet fanns det ca 60 teleoperatörer i Sverige, nyttan begränsades på bristen av nätverk, eller interconnect (en del hade väl flera operatörer dessutom), vem som var först är en bra fråga, men det var lätt att kopiera.
– En operatör i monopol uppstod av att staten nationaliserade detta till Televerket.
– Men dessa 60 operatörer skapade däremot en marknad för att vara den första svenska tillverkaren/säljaren (dock inte uppfinnare eller innovatör) av telefoner.
– Detta blev grunden för Ericsson.