Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Ryktet om Googles död är överdrivet

Google är dött – igen?

Det verkar ha blivit en årlig tradition på LinkedIn: någon dödförklarar SEO, någon annan dödförklarar Google. Om jag fick en hundralapp för varje gång jag läst en sådan tråd, hade jag nog redan kunnat gå i pension.

Men verkligheten ville annat.
I natt kom Googles senaste kvartalsrapport – och aktien steg med 20 % på bara fem handelsdagar. Ser man över en längre tidsperiod är ökningen ännu mer imponerande.

Så nej, Google är inte dött. Det är snarare motsatsen: Google-tåget tuffar på med full fart.

Googles aktiekurs efter rapporten

Varför Google är ostoppligt

Anledningen är enkel. Google har ett monopol på sök – och sök är, näst efter vapen och knark, en av världens mest lönsamma affärsmodeller.
Det är också därför vi ser alla dessa försök att utmana dem. Alla vill åt den marknaden. Ingen lyckas.

Så vad kan stoppa Google?
Inte marknaden.
Inte tekniken.
Inte AI.

Det enda som kan stoppa Google är regleringar och politik. Det är där slutet – om det någonsin kommer – finns.

När monopol blir ett samhällsproblem

När privata företag blir så stora att de når monopolställning händer något intressant.
Alla effektivitetsvinster och produktivitetsökningar hamnar hos företaget själv, inte hos samhället. Aktieägarna skördar – men resten får stå still.

I Googles fall är det ännu tydligare. De enorma vinsterna som kunde ha beskattats i länder som Sverige tvättas bort via Irland.
Det är en väloljad maskin, byggd för att växa – inte för att bidra.

Byråkraterna försöker, men…

Finns det då tecken på att någon försöker reglera Google?
Ja, i Bryssel finns det både byråkrater och politiker som arbetar för att sätta gränser för techjättarna. Men hur långt de kommit är svårt att säga.
En sak är dock säker: om man tittar på aktiekursen verkar de ha stött på rejäl friktion.

Sluta klicka på skräp

Om du läst så här långt har du vunnit något värdefullt:
Du behöver aldrig mer klicka på rubriker som säger “Google är dött”, “SEO fungerar inte längre” eller “Google Ads är över”.

Faktum är att om alla slutade klicka på den typen av innehåll, skulle det snart försvinna.
Internet skulle bli en lite bättre plats – med mindre skräp och mer utrymme för verkligt intressanta idéer.

Så gör världen en tjänst: dela den här artikeln med någon som fortfarande tror att Google är på fallrepet.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+