Google är dött – igen?
Det verkar ha blivit en årlig tradition på LinkedIn: någon dödförklarar SEO, någon annan dödförklarar Google. Om jag fick en hundralapp för varje gång jag läst en sådan tråd, hade jag nog redan kunnat gå i pension.
Men verkligheten ville annat.
I natt kom Googles senaste kvartalsrapport – och aktien steg med 20 % på bara fem handelsdagar. Ser man över en längre tidsperiod är ökningen ännu mer imponerande.
Så nej, Google är inte dött. Det är snarare motsatsen: Google-tåget tuffar på med full fart.
Varför Google är ostoppligt
Anledningen är enkel. Google har ett monopol på sök – och sök är, näst efter vapen och knark, en av världens mest lönsamma affärsmodeller.
Det är också därför vi ser alla dessa försök att utmana dem. Alla vill åt den marknaden. Ingen lyckas.
Så vad kan stoppa Google?
Inte marknaden.
Inte tekniken.
Inte AI.
Det enda som kan stoppa Google är regleringar och politik. Det är där slutet – om det någonsin kommer – finns.
När monopol blir ett samhällsproblem
När privata företag blir så stora att de når monopolställning händer något intressant.
Alla effektivitetsvinster och produktivitetsökningar hamnar hos företaget själv, inte hos samhället. Aktieägarna skördar – men resten får stå still.
I Googles fall är det ännu tydligare. De enorma vinsterna som kunde ha beskattats i länder som Sverige tvättas bort via Irland.
Det är en väloljad maskin, byggd för att växa – inte för att bidra.
Byråkraterna försöker, men…
Finns det då tecken på att någon försöker reglera Google?
Ja, i Bryssel finns det både byråkrater och politiker som arbetar för att sätta gränser för techjättarna. Men hur långt de kommit är svårt att säga.
En sak är dock säker: om man tittar på aktiekursen verkar de ha stött på rejäl friktion.
Sluta klicka på skräp
Om du läst så här långt har du vunnit något värdefullt:
Du behöver aldrig mer klicka på rubriker som säger “Google är dött”, “SEO fungerar inte längre” eller “Google Ads är över”.
Faktum är att om alla slutade klicka på den typen av innehåll, skulle det snart försvinna.
Internet skulle bli en lite bättre plats – med mindre skräp och mer utrymme för verkligt intressanta idéer.
Så gör världen en tjänst: dela den här artikeln med någon som fortfarande tror att Google är på fallrepet.


Christian Rudolf, SEO konsult och ägare av SEO Byrån
Speak Your Mind